قاسمی با بیان اینکه هیچ ارتباطی با دولت آمریکا در گذشته نداشته‌ایم و امروز هم نداریم و هیچ دورنمایی برای داشتن آ‌ن نمی‌بینیم، تصریح کرد: مذاکره با این کشور در هیچ موضوعی در دستورکار نیست.
کد خبر: ۸۸۱۲۱۶۰
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، یاد و خاطره قربانیان و آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو را گرامی داشت.

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا رایزنی پشت‌ پرده‌ای بین ایران و دولت ترامپ وجود دارد،؟ گفت: هیچ ارتباطی با دولت آمریکا در گذشته نداشته‌ایم و امروز هم نداریم و هیچ دورنمایی برای داشتن آ‌ن نمی‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تنها ارتباط در دوره مذاکرات هسته‌ای بود که در حوزه مسائل هسته‌ای در کنار سایر کشورها در مجموعه گروه ۱+۵ با آمریکایی‌ها مذاکره داشتیم، عنوان کرد: دستورکار این مذاکرات هم مشخص بود و درباره بحث هسته‌ای بود و جز این هیچ نوع مذاکراتی را درباره هیچ موضوعی با دولت آمریکا نداشتیم.

قاسمی ادامه داد: امروز هم چه در دوران انتخابات و چه الان هیچ ارتباط و تماسی نداشتیم و پیامی رد و بدل نشده و اگر چنین اخباری مطرح شده قاطعانه تکذیب می‌کنم و چنین چیزی در دستور کار ما قرار ندارد.

خبرنگاری به اظهارات اخیر برخی از مقامات دولت ترامپ و طرح اتهاماتی علیه ایران اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این باره عنوان کرد: همه اینها خواب و خیال است و هیچ یک از این مطالب واقعیت ندارد و همه اتهام است و هر آنچه که در کنگره و جاهای دیگر مطرح شده مطالب جدیدی نیست و در گذشته نیز چنین بوده و در طی 30 سال گذشته نیز این گونه موارد عنوان شده است و ما با این اتهامات روبه‌رو بوده‌ایم و برای ما آشناست.

قاسمی با بیان اینکه ما غیر از این انتظاری از هیأت حاکمه آمریکا نداریم، خاطرنشان کرد: آمریکایی که می‌خواهد مسلط باشد اکنون با قدرت ایران روبروست و به خاطر همین ناچار است به این اتهامات پناه بیاورد. 

وی طرح مواردی چون نفوذ ایران در منطقه و اظهارات دیگر در این زمینه را حرف‌های بی‌ربطی خواند و افزود: نفوذ ساختگی و مصنوعی نیست. ایران کشور کهن و تاریخی با همسایگان و ریشه‌های مشترک است که این نفوذ به لحاظ تاریخی و فرهنگی است و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کرده و جلوی آن سد ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: نباید به این صحبت‌ها توجه کرد، البته هنوز وضعیت کاخ سفید روشن نیست و شاهد سرگشتگی و سردرگمی حتی در بین اروپایی‌ها و متحدان اصلی آمریکا بوده‌ایم به نحوی که نمی‌دانند چگونه باید عمل کرده و با چگونه آمریکا و رئیس جمهوری روبرو هستند.

قاسمی با بیان اینکه خیلی نباید به این موارد توجه کنیم و باید صبوری داشته باشیم و منتظر باشیم تا ببینیم که چه سیاست‌هایی را در عمل مشاهده خواهیم کرد، اظهار داشت: آنچه برای ما ملاک است اقدامات و سیاست‌های عملی است که دولت ترامپ می‌تواند دنبال کند. 

وی با بیان اینکه هنوز آقای ترامپ در جایگاه اداره کشور قرار نگرفته و نیاز به زمان دارد تا به سیاست‌های روشن آمریکا برسد، افزود: البته ما هیچ انتظاری از تغییر نگاه در حاکمیت آمریکا نداریم و خیلی امید چندانی به تغییر اساسی در این زمینه وجود نخواهد داشت. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات وارده به ایران در خصوص حمایت از حزب‌الله نیز با تأکید بر اینکه حزب‌الله نیازی به سلاح ما ندارد، خاطرنشان کرد: حزب‌الله یک تشکل سیاسی مشروع لبنان و نیروی مهم در محور اصلی مقاومت است و آنها به اندازه کافی به لحاظ مالی و تسلیحاتی مجهز هستند و اگر نیازی داشته باشند از توانایی‌ها و خودکفایی‌های لازم برخوردارند.

قاسمی طرح این مسائل را با توجه به وضعیت کنونی لبنان تا حد زیادی فرافکنی خواند که توسط برخی کشورهای منطقه و در درون آمریکا نسبت به ایران عنوان می‌شود. 

خبرنگار دیگری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آیا دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این مجوز را دارد که در موضوع هسته‌ای با مقامات جدید کاخ سفید گفت‌وگو کند؟ که وی اظهار داشت: آنچه که مربوط به برجام بود و ما دستورالعملی را در این زمینه داشتیم برای مذاکرات بود که این مذاکرات انجام شد و آن مراحل را طی کردیم و روند مذاکرات هسته‌ای به ثمر نشست و از نظر ما آن پرونده بسته است.

قاسمی ادامه داد: چیزی که برای آن مذاکره می‌کردیم را به انتها رساندیم و چیزی که تحت عنوان برجام است حاصل شده و ما نیازی به مذاکره در این خصوص نداریم.

وی ادامه داد: صرفاً‌ ممکن است در حوزه‌های فنی و مباحث مربوط به آن را مسائلی پیش بیاید که در بخش فنی و از طریق آژانس و دیگران دنبال می‌کنیم؛ اما اینکه دستگاه سیاست خارجی و تیم هسته‌ای نیاز به مذاکره مجددی در مورد بحث برجام داشته باشد، متصور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: برجام به نتیجه رسیده و به هیچ دلیلی اجازه نمی‌دهیم که کسی این پرونده را بگشاید و دوباره درباره آن بحث کرده و مطلبی را بیان کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما به جایی که باید می‌رسیدیم رسیدیم و نیازی به این مذاکرات نمی‌بینیم.

خبرنگاری درباره مناسبات تهران و ریاض و اینکه آیا کشور ثالثی اقدام به میانجی‌گری برای از سرگیری روابط بین دو کشور کرده، اظهار داشت: ما علاقه‌مندیم با همه همسایگان و کشورهای منطقه رابطه متعارف،‌ مناسب و مطلوبی داشته باشیم و در چارچوب احترام متقابل و حفظ منافع‌مان در این جهت تلاش کرده و می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد: ما در خصوص وضعیت کنونی روابط با عربستان و تحولات صورت گرفته در روابط خود را مقصر نمی‌دانیم، بلکه این دولت عربستان بود که به دلایل مختلف بنای غیردوستانه‌ای را گذاشت و از آ‌ن پیروی کرد و کار به جایی رسید که روابط دو کشور قطع شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قرار نداریم إلی‌الابد با همسایگان و عربستان در جاهای مشخص مشکل داشته و روابط نداشته باشیم، گفت: اگر عربستان بتواند در رفتارهایش نسبت به ایران تغییر جدی ایجاد کند و ما آن را مشاهده کنیم می‌تواند آغازی برای تحرک دیگری باشد. 

وی گفت: اما آنچه مسلم است این است که عربستان هنوز بر طبل سابق می‌کوبد و راه خود را ادامه می‌دهد و ما هنوز چشم‌انداز روشنی را از سوی عربستان مشاهده نکرده‌ایم. 

قاسمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با خردگرایی، تعقل و وضعیت منطقه و نقش ایران، این کشور (عرستان) بتواند به واقعیات ایران بیش از این توجه کند و شاهد تغییر رفتاری از سوی آنها باشیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میانجی‌گری نیز خاطرنشان کرد: در تماس‌هایی که برخی از کشورها با ما دارند رابطه ایران و  عربستان برایشان جذاب است و سؤالاتی را مطرح می‌کنند و پاسخ می‌شنوند. نمی‌دانم آنها را میانجی‌ می‌توان نامید؟ ولی کشورهایی بودند که اظهار علاقه کردند و دوست داشتند که به حل معضلات دو کشور و بهبود رابطه و ثبات امنیت منطقه کمک کنند. 

وی یادآور شد: میانجیگری به آن مفهومی که شاید متداول است و بتواند پکیجی از یک آغاز تا انتها باشد را نمی‌بینم و این موضوع را خیلی تأیید نمی‌کنم.

خبرنگار دیگری درباره تعیین سفرای ایران در کشورهای عمان و سوریه سؤال کرد که وی پاسخ داد: افرادی برای انتصاب به این سمت‌ها مشخص شده و معرفی شده‌اند و در حال طی کردن مراحل اداری و پروسه‌های خاص اعزام سفیر هستیم.

قاسمی افزود: امیدواریم این روند اداری هر چه زودتر به پایان برسد و کوتاه باشد و هر چه زودتر در این دو پایتخت یعنی دمشق و مسقط سفرای خود را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تعیین سفیر برای این دو کشور با حساسیت زیادی دنبال شد تا بتواند معرف نگاه ما به این کشورها باشد و آنها در مسئولیت‌های خطیری که به آنها واگذار می‌شود، ارتباط مناسبی را صورت دهند.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر رسماً‌ خبر اعزام دو سفیر را اعلام کنیم.

ارسال نظرات