کشورمان ایران، بین ۲۰ کشور منطقه از نظر اختصاص بودجه به حوزه سلامت در رتبه هشتم و در دنیا در رتبه ۸۹ قرار دارد و تنها ۶.۹٪ از تولید ناخالص داخلی خود را در حوزه سلامت هزینه می‌کند.
کد خبر: ۸۸۱۲۴۷۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
به گزارش سرویس دانشجویی، خبرگزاری بسیج، ، با روی کار آمدن دولت یازدهم و کلید خوردن طرح تحول سلامت، این امید به وجود آمد که شاهد بهبود شاخص‌های سلامت باشیم اما مشکلات عدیده اقتصادی کشور باعث گردید دولت در تامین اعتبارات این طرح دچار مشکلات جدی گردد. به‌طوری که در حال حاضر بیم آن می‌رود که این طرح در نیمه راه متوقف گردد!!

یك نكته قابل توجه در این زمینه این است كه با اینكه سرانه سلامت یا همان سهم سلامت از بودجه كشور و رقم مطلق بودجه عمومی سلامت هر دو در حال افزایش نسبی هستند، اما به دلیل اینكه هزینه‌های سلامت با سرعت بسیار بیشتری افزایش می‌یابد سهم بودجه عمومی از هزینه‌های سلامت كاهش پیدا می‌كند.  نتیجه نهایی این مساله وارد آمدن فشار مالی بر اقشار كم درآمد و فقراست.

در حقیقت مشکل از آن جایی آغاز شد که هزینه‌های سلامت از جمله تعرفه‌های_پزشکی در مقایسه با سرانه سلامت با نسبت بالاتری افزایش یافت. این موضوع به نوبه خود باعث وارد آمدن فشار مالی مضاعف به سازمان‌های بیمه‌گر و در نهایت مردم گردید. تا جایی که ناتوانی بیمه‌ها در تامین هزینه‌ها باعث گردید این سازمان‌ها حتی در بازپرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌های دولتی و بخش خصوصی ناتوان گردند!!

بر اساس آخرین برآوردها پس از اجرای طرح تحول سلامت تنها در سال گذشته چیزی در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به هزینه‌های بخش درمان سازمان تامین اجتماعی افزوده شد.

همچنین عدم تامین اعتبارات لازم باعث گردید بدهی سازمان بیمه سلامت به مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد در سال ۹۴، به ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و در پنج ماهه اول سال ۹۵، ۵۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به آن افزوده شود!!/کانال آینده روشن
ارسال نظرات