خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

پرونده ثبت جهانی «محور ساسانی» فارس به یونسکو ارسال شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی این استان به یونسکو خبر داد.
کد خبر: ۸۸۱۲۴۸۳
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷

مصیب امیری اظهار داشت: پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس با سه سال کار پژوهشی و کارشناسی توسط باستان‌شناسان، فیلم‌برداران، مستندسازان و محققان و با مدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه شد.

وی افزود: پرونده ساسانی از فیروزآباد شروع می‌شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد که شامل مجموعه‌ای وسیع ازجمله کاخ، شهر، غار و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با تأکید بر اینکه پرونده ثبت محور ساسانی سندی برای مدیریت نظارت و بررسی بهتر از این منطقه است، گفت: این پرونده امروز سوم بهمن‌ ماه برای ثبت جهانی در سال 2018، به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد.

امیری اضافه کرد: در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی، میراث فرهنگی استان فارس اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد و نسبت به مستندسازی و مرمت اضطراری این بناها برای ثبت جهانی اقدام کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه آثار ساسانی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و حتی تنها بنای گنبددار به شمار می‌روند، اظهار داشت: در این مورد میراث فرهنگی اقداماتی نسبت به تهیه حریم، مرمت و شاخصه‌هایی که برای ثبت جهانی یک بنا لازم بوده مدت‌ها در این چند سال انجام داده است.

امیری ادامه داد: بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس به‌ویژه در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد که ازجمله این آثار می‌توان به قلعه دختر فیروزآباد، کاخ فیروزآباد، کاخ سروستان و تنگ چوگان اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بیان داشت: اکثر محققان دوره تاریخی، ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می‌دانند که معماران در این دوره، با ساختن طاق‌های گنبدی و تالارهای وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق‌های آجری به‌جای پوشش مسطح و چوبی جلوه‌ای نو را خلق کرده‌اند.

امیری در مورد شهر تاریخی بیشاپور نیز گفت: شهر تاریخی بیشاپور به‌صورت مستطیلی و برای نخستین بار در دوره ساسانیان طرح‌ریزی شده است.

وی در پایان با اشاره به منحصربه‌فرد بودن قلعه دختر فیروزآباد، اظهار داشت: اردشیر بابکان قلعه دختر فیروزآباد را به‌صورت یک دژ تدافعی برای عدم طغیان علیه اردوان پنجم اشکانی ساخت و این قلعه از سه طرف دارای سراشیبی تندی بوده که به درگاه تنگاب منتهی می‌شود و در رأس آن قلعه دختر در سه‌طبقه بنا شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها