مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان اردبیل گفت: با حضور مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور و جمعی از مسؤولان استانی، حوزه علوم اسلامی ویژه اساتید هیأت علمی افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۵۱۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

حجت‌الاسلام مسعود رجب‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با هدف آموزش معارف و دروس حوزوی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اساتید و دانشجویان فعالیت می‌کند و در زمینه تحقق علمی دانشگاه بر پایه و اساس علوم اسلامی و حرکت به سمت و سوی اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حال انجام اقدامات و برنامه‌های تعیین شده است.

وی افزود: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان پیش از این با نام حوزه علوم اسلامی شهید بهشتی فعالیت می‌کرد و گستردگی فعالیت این حوزه محدود به چند شهر بود، اما با رشد چشم‌گیر و توجه ویژه به علوم اسلامی دانشگاهیان کشور و لزوم برقراری ارتباط مناسب با دانش اسلامی برای دانشگاهیان و اساتید در اکثر شهرهای کشور با استقبال مناسبی روبرو شد و در حدود 8 سال از مدت تأسیس این حوزه در استان اردبیل می‌گذرد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان اردبیل تصریح کرد: مباحث و منابع اعلام شده در این حوزه در طول 6 ترم ارائه می‌شود و فعالیت آموزشی این حوزه به صورت رایگان برگزار می‌شود تا در زمینه تفسیر خاص قرآن کریم، علم کلام، جریان‌شناسی ضد فرهنگ‌ها، نظام سیاسی و ولایت فقیه، نهج‌البلاغه، اصول کافی، حدیث‌شناسی، تاریخ اسلام، فقه و اخلاق، مباحث لازم آموزش و تدریس داده ‌شود.

رجب‌نژاد از استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه برگزاری کلاس‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ویژه اساتید هیأت علمی خبر داد و افزود: پیش از استان اردبیل، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و تهران این دوره از کلاس‌های آموزشی را برگزار کرده بودند و در تلاش خواهیم بود که مطابق با اهداف و سرفصل‌های تعیین شده در زمینه تحقق علوم اسلامی به صورت کاربردی و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها اقدامات عملیاتی انجام پذیرد.

وی با بیان این که کلاس‌های آموزشی این حوزه ویژه اساتید هیأت علمی در دوره مقدماتی خواهد بود، عنوان کرد: دوره تکمیلی این دوره از کلاس‌ها نیز از ترم های بعدی اجرا و تدریس خواهد شد و لزوم برقراری این ارتباط با اساتید و دانشگاهیان برای آشنایی بیشتر با علوم اسلامی و حوزوی احساس می‌شد.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان اردبیل یادآور شد: به همان شکل که تمامی سازه‌ها بعد از ساخت نیاز به تعمیر و بازسازی خواهند داشت زندگی موجودات زنده نیز نیازمند این فرایند طبیعی است و نوآوری و تولید علم و عملیاتی کردن علوم مختلف در حوزه اسلامی از نیازهای اصلی جامعه برای پیشرفت و تعالی شدن است.

رجب‌نژاد با بیان اینکه پیش از این برنامه‌های فرهنگی مختلفی مثل آغاز سال ‌تحصیلی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در کنار مقبره شهدای گمنام استان برگزار شده بود، عنوان کرد: برگزاری مباحث مختلف ارائه شده در این حوزه بر پایه افزایش معرفت و شناخت دانشگاهیان در تمام عرصه‌های زندگی است و به فارغ‌التحصیلان این دوره در پایان مدرک معرفت‌جویی اعطا خواهد شد که از امتیاز معادل‌سازی دانشگاهی نیز برخوردار خواهد بود.

وی اظهار کرد: ورودی‌های جدید امسال که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ثبت نام کرده و ترم جدید خود را به زودی آغاز خواهند کرد در حدود 100 نفر است و در حدود 200 داوطلب دیگر نیز از ترم‌های گذشته در حوزه ثبت‌نام کرده و مشغول به تحصیل علم در زمینه معرفت‌جویی اسلامی هستند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیان کرد: انجام برخی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی بسیار مهم و حساس است و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خوشبختانه در طول سال‌های اخیر این حوزه از رشد چشم‌گیری در میان دانشگاهیان روبه‌رو شده است و یک فرد دانشگاهی برای تبدیل شدن به فردی که در اعتلای آرمان انقلاب نقش داشته باشد، می‌تواند از مباحث حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استفاده کنند.

ارسال نظرات