محمد تقی فهیم در برنامه سینماروایت با اشاره به حواشی جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر به جای اینکه مکانی برای الگو دهی به فیلمسازان کشور باشد به محل مناقشه تبدیل شده به گونه ای که گاهی نیز به ارزش ها تعرض می شود.
کد خبر: ۸۸۱۲۶۱۸
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج،  محمد تقی فهیم در برنامه سینماروایت با اشاره به حواشی جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر به جای اینکه مکانی برای الگو دهی به فیلمسازان کشور باشد به محل مناقشه تبدیل شده به گونه ای که گاهی نیز به ارزش ها تعرض می شود.

یکصدوهفتمین برنامه «سینماروایت»، شامگاه یکشنبه ۳ بهمن در مجتمع فرهنگی اسوه به نقد و بررسی فیلم مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» با حضور ایمان گودرزی (کارگردان)،  محمد حسن روزی طلب (از مدیران مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ناظر کیفی فیلم)، محمدتقی فهیم (منتقد سینما) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) اختصاص یافت. 

در ابتدای برنامه، رسول شادمانی با تسلیت حادثه ساختمان پلاسکو از کارگردان در مورد دلیل تولید این مستند سیاسی پرسید که وی پاسخ داد: علت تولید این فیلم به بحث مذاکرات داغ هسته ای بر می گردد بویژه سخنان مقام معظم  رهبری که عنوان کردند «من بد بین هستم چرا که طرف امریکایی بد عهد است». لذا سعی کردم سابقه بد عهدی امریکایی ها را جستجو کنم تا اینکه به بحث بیانیه الجزایز و قراردادی که در ۱۹ ژوئن ۱۹۸۱ منعقد شد رسیدم.

محمد حسن روزی طلب از مدیران مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ناظر کیفی فیلم هم در ادامه اظهار داشت: اگر مسائل تاریخی به خوبی بررسی شوند حتما چراغ راه آینده کشور خواهند بود لذا قرارداد الجزایر از آن قرار دادهایی است که تبعات آن را تا همین امروز هم می توانیم ببینیم و معتقدم این عبرت انگیزترین و مهمترین دستاوردی است که فیلم هایی مثل قرارداد ۱۹ ژوئن خواهند داشت. 

وی ادامه داد: یکی از مزایای فیلم قرارداد ۱۹ ژوئن این است که وارد افسانه هایی که همیشه پیرامون اتفاقات مهم سیاسی وجود دارد نشده است و فیلسماز قصد هم نداشته که یک نفر را محکوم یا خائن و یا قهرمان نشان دهد.

 ۲۰ میلیون سند و ۱۵ هزار ساعت ثبت تاریخ شفاهی انقلاب روزی طلب تصریح کرد: ما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با یک گنجینه عظیمی روبرو هستیم به طوری که ۲۰ میلیون برگ سند به غیر از مجلات و کتابها وجود دارد و درکنار آن  حدود ۹ هزار جلسه معادل ۱۵ هزار ساعت تاریخ شفاهی از انقلاب اسلامی ثبت شده است و ما آماده ارائه این اسناد به تمامی فیلمسازان و مستند سازان هستیم.

«قرارداد ۱۹ ژوئن» به روز بودن خودش را به رخ می کشدمحمد تقی فهیم نیز در این برنامه یادآور گفت: خوشبختانه با ورود بچه های تازه نفس مستندساز و ورود چند تشکل و نهاد در حوزه مستند سازی، این حوزه به لحاظ کمی، دوران خوبی را طی می کند. لذا این مستند یک نمونه خوب از تحرکات اتفاق افتاده در عرصه مستند سازی است. مستندی که جنبه رسانه ای و اطلاع رسانی خودش را به خوبی انجام می دهد و پیشاپیش به تماشاگر اعلام می کند که مخاطب قرار است با چه موضوعی روبرو شود و در همین ورودیه «به روز بودن» خودش را به رخ می کشد و این خاصیت مستندهای خوب و ماندنی است.

مراقب باشید تا یک بار دیگر فریب نخورید!وی با بیان اینکه چگونه گفتن اصلی ترین عامل ماندگاری مستند است تصریح کرد: موضوع فیلم «قرارداد ۱۹ ژوئن» موضوع تکان دهنده ای است و نشان می دهد که مستندساز، وظیفه اجتماعی، رسالت تاریخی و تعهد رسانه ای خودش را به خوبی انجام داده و تلاش کرده تا از یک پروند مختومه و فراموش شده به خوبی به نفع تبیین افشاگری مسائل روز بهره ببرد تا به مردم گوشزد کند در مساله قراردادها مراقب باشید تا یک بار دیگر فریب نخورید چرا که ما سی سال قبل همین مسیر را رفتیم و به حقوقمان نرسیدیم. 

مستند ساز باید شهامت و جسارت داشته باشد وی ادامه داد: معتقدم مستند ساز باید آن چنان شهامت و جسارت داشته باشد به طوری که وقتی به یک موضوع بحرانی ورود پیدا می کند حتما با یک نتیجه روشن تری آن را به اتمام برساند. این درحالی است که ما در پایان این فیلم با چند سوال از سوی فیلمساز روبرو هستیم که اتفاقا فیلم باید خودش به این سوالات پاسخ دهد. اما میانه اثر بسیار هوشمندانه انتخاب شده و کاملا هدفمند است. کات های فیلم و انتخاب جملات، سنجیده بوده که نشان از نتیجه پژوهش خوب است.

این کارشناس رسانه ای افزود: فیلم از عهده انتخاب مطالب خودش برآمده اما قالب این توفیق بیشتر متکی بر بیان وکلام است و کمتر از کشمکش هایی که مستند به آن نیاز دارد استفاده شده است و بیشتر به صحفه روزنامه ها شبیه شده است.

نقد آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان از قدرتمندی فیلم است فهیم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: مستند قرارداد ۱۹ ژوئن، مستند قدرتمندی است و هنگامی که فیلم به سراغ نقد آیت الله هاشمی رفسنجانی می رود قدرتمندی آن اثبات می شود. لذا فیلم به خوبی و با ظرایف، دیدگاه های مختلف را در کنار هم قرار می دهد و مخاطب را به یک نتیجه مشخص رهنمون می سازد. ازسوی دیگر، این فیلم می تواند یکی از فیلم های مستند به اتفاقات تاریخی جامعه ما محسوب شود و حتی بعدها می توان به این فیلم استناد تاریخی کرد. در حال حاضر نیز اولین فیلم در این زمینه است و این حاکی از هوشمندی سازنده فیلم است که چنین موضوعی را برگزیده است.

میرحسین موسوی بزرگترین خیانت را درمقطع مذاکرات لانه جاسوسی انجام دادگودرزی در پاسخ به یکی از حاضرین که پرسید چرا به فعالیت های میرحسین موسوی در مقطع تسخیر لانه جاسوسی و مذاکرات پیرامون آن پرداخته نشده است پاسخ داد: معتقدم بزرگترین خیانت در آن مقطع را میرحسین موسوی انجام داده است و نمی دانم چرا اصلا در آن زمان مورد پیگرد قانونی قرار نگرفت! با وجودی که آن زمان آقای کاشانی ریاست تیم مذاکره کننده داوری میان ایران و امریکا را برعهده داشت و  خیلی از سوتی های آقای بهزاد نبوی را حل و فصل کرده بود اما آقای مهندس موسوی در یک اقدام مشکوک، آقای کاشانی را از تیم مذاکره کننده دوم حذف کرد. البته من برای اینکه فیلم کشدار نشود به این مسائل در فیلم اشاره ای نکردم.

بهزاد نبوی گفت شکایت می کنموی با اشاره به مصاحبه با بهزاد نبوی هم گفت: من با ایشان مصاحبه داشتم اما ایشان بعد از دیدن فیلم از ما خواست تصاویرش حذف شود وگرنه شکایت خواهد کرد.

«قرارداد ۱۹ ژوئن» کپی پیس برجام است!گودرزی از سوی دیگر تاکید کرد: خیلی سعی کردم که بی طرفی خودم را در این فیلم حفظ کنم حتی بخش جمع بندی فیلم را هم حذف کردم. بنابراین اگر فیلم خیلی به فضای امروزی شبیه است اصلا عمدی نبوده بلکه این شباهت تاریخ است به گونه ای که وقایع آن تاریخ به نوعی کپی پیس برجام ۹۵ است فقط اسامی تغییر کرده است.

سینمای ایران فاقد مدیریت استراتژیک استدر ادامه محمدتقی فهیم با بیان اینکه مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» یک نمونه کوچک از اتفاقات بسیاری است که در کشورما رخ می دهد یادآور شد: متاسفانه سینمای ما به دلیل فقدان یک مدیریت استراتژیک در حوزه سینمای مستند و بلند غافل مانده، در حالی که این مضامین جذابیت های زیادی حتی برای دنیا دارد و ما می توانیم با تولید این نوع مستندات، آنتن کشورهای دیگر را پُر کنیم. هم اکنون تلویزیون در حالی فیلم های مختلفی از کشورهای دیگرپخش می کند که ما ۲۰۰۰ نفر مستند ساز جوان مشتاق با موضوع های مختلف داریم که یک مدیریت صاحب درک و متعهد می تواند از این پتانسیل بهره مند شود.

جشنواره فیلم فجر تبدیل به محل مناقشه فیلمسازان شده است / حتی نمی توانیم چند فیلمساز معترض دنیا را به جشنواره بیاوریم؟!فهیم با اشاره به جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر به جای اینکه مکانی باشد برای الگو دهی به فیلمسازان کشور، تبدیل به محل مناقشه فیلمسازان شده است به گونه ای که گاهی به ارزش ها هم تعرض می شود. معتقدم جشنواره فیلم فجر باید از زیر پوشش دولت خارج شود چرا که تا زمانی که این جشنواره در اختیار دولت است همواره شائبه استفاده  نامطلوب از جشنواره  وجود خواهد داشت. درحالی که جشنواره های کن و برلین استراتژی دارند اما ما هر ساله جشنواره فیلم فجر را برگزار می کنیم دریغ از ارائه یک نمونه افتخار آمیز به جهانیان. حتی ما نمی توانیم چند فیلمساز معترض دنیا را به جشنواره بیاوریم؟!

مرکز اسناد انقلاب اسلامی پتانسیل فوق العاده ای برای فیلمسازان استرسول شادمانی هم درخاتمه با اشاره به ظرفیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: این مرکز پتانسیل فوق العاده ای برای تولید فیلم های مستند و داستانی محسوب می شود، لذا امیدواریم شاهد پیوند افزونتر فیلمسازان با مدیران مرکز اسناد به جهت بهره برداری بیشتر از این گنجینه بی نظیر باشیم.

ارسال نظرات