خبرهای داغ:
نخستین همایش بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در محور جوانان ایران و جهان عرب و جایگاه آن در گفتگوهای فرهنگی با حضور اندیشمندان، جوانان و اساتید ایرانی و عرب در تالار اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۶۹۴
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در محور جوانان ایران و جهان عرب و جایگاه آن در گفتگوهای فرهنگی با حضور اندیشمندان، جوانان و اساتید ایرانی و عرب در تالار اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه این همایش  دکتر نائینی، رئیس دانشگاه ضمن خوشامدگویی به میهمانان به اهمیت برگزاری این همایش در تحکیم ارتباطات فرهنگی بین ایران و ملل عرب اشاره و بیان داشت: یک پیشنیه فرهنگی اصیل بین ایران و کشورهای جهان عرب  وجود دارد و به دلیل این جایگاه باید در راستای تبادل و همکاری  فرهنگی جوانان، فرهیختگان و نخبگان  و آشنایی آنها  بایکدیگر تلاش کنیم.

وی افزود: توانمندی ها و ظرفیت های خوبی برای همکاری بین دانشگاه های ایران و کشورهای عرب  وجود دارد که امیدواریم این ظرفیت ها  در این همایش شناسایی و برای شرکت کنندگان مفید باشد تا در این مسیر موفق عمل کنیم.

در ادامه دکتر خزایی، رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان اظهار داشت: گام های بلندی در تحکیم روابط  بین ایران و جهان عرب  برداشته شده و بستری فراهم شده تا فرهیختگان جهان عرب با توجه به قرابت های زیاد فرهنگی و ابزار گفتگو به عنوان پشتوانه خرد  تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

وی گفت: گفتگو به معنای هم اندیشی و بیرون آمدن از قلمرو تنها اندیشیدن است و استفاده از زبان گفتگو نشان از تمدن غنی ملتهاست، یافتن زبانی مشترک در کنار اشتراکات فرهنگی نشان از نقش مهم فرهنگ است.

دکتر خزایی با شاره به استفاده  از ظرفیت های فرهنگی  و اثرگذارترین راهبردهای فرهنگی و داشتن گفتگوی فرهنگی بیان داشت: گفتگوی فرهنگی افزایش همکاری، احترام متقابل و صدای صلح و کاهش تنش های فرهنگی و ارائه راه حل های همگرایی بین کشورهای اسلامی را در پی خواهد داشت.

وی از جوانان به عنوان پشتوانه فرهنگی که نقش بسزایی در انتقال فرهنگ و خرده فرهنگ دارند ذکر کرده و گفت: توجه به برنامه ریزی های بلند مدت  در زمینه های مشترک فرهنگی و یهره گیری بیشتر از ظرفیت های فرهنگی کمک می کند  تا مسائل جهان اسلام را حل و فصل کرد و در حاضر که جوانان گرفتار افراط گرایی  و محاصره در فرهنگ غرب هستند جوانان نخبه به عنوان موتور محرک و انرژی تمام نشدنی و بخشی از سرمایه های  کشور  می توانند با رشد عقلانیت و خرد با ارتباطات فرهنگی به بازیابی تمدن اصیل خود کمک کنند و در مسیر توسعه فرهنگی بین جوانان ایران و عرب فاصله ها کم شود.

در ادامه دکتر حجت الاسلام تسخیری معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان ابراز داشت: با توجه به اهمیت گفتگو بین جوانان  عرب و ایران  و ادعای ایجاد تمدن بزرگ  اسلامی که توانایی ارائه این تمدن را داریم گفتگو به عنوان مبنای اساسی زندگی بشری است .

وی با اشاره به اهمیت و نقش گفتگو بیان داشت:گفتگو اساس بقای حیات بشریت و وسیله ای برای رساندن پیام الهی به بشریت است بدون گفتگو، حیات برای انسان وجود ندارد و استفاده از زبان گفتگو از زمان پیامبر اکرم در مواجه با دشمنان اسلام در میراث فرهنگی ما وجود داشته و گفتگو وسیله ای یرای برنده شدن نبوده بلکه تبیین حقانیت است و اهمیت این گفتگو  در تبادل با جهان عرب  جایگاه ویژه ای دارد زیرا در مسیر اهداف کشورهای اسلامی اشتراکات فرهنگی زیادی  وجود دارد  و نباید در این راستا به دنبال اختلافات کوچک باشیم..

وی با بیان اینکه فرهنگ مقوله ای  است که جوانان  نقش مهمی در انتقال فرهنگی دارند و اساس حرکت  یک جامعه چه در زمینه اندیشه  نظری و چه عملی است گفت: توانمدی های بسیار خوبی در زمینه های استراتژیک و اقتصادی  در کشورهای ایران و جهان عرب  وجود دارد که برای بهره گیری از این ظرفیت ها باید از بحث های نژاد پرستانه دوری کرد.

دکتر محمدسعد، وزیر سابق جوانان تونس با تاکید بر اهمیت گفتگو گفت:بهره گیری  از گفتگو در شرایط فعلی بهترین وضعیت در دیپلماسی بین جوانان ملت هاست. وی افزود: معیاری برتری تقواست که در عمل صالح خود را نشان می دهد  و بازگشت به تمدن نوین اسلامی مهمترین دغدغه  است که جوانان مهمترین گزینه برای این حرکت هستند.

پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی برای پیگیری مباجث مطرح شده در همایش ، ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و ایجاد شبکه بین جوانان ایران و عرب  از موارد مورد مطرح توسط ایشان بود که بر گسترش گردشگری بین ایران و جهان عرب  به عنوان مقدمه گفتگوها تاکید شد.

همچنین دکتر روح الله بیات، معاون بین الملل دانشگاه در همایش بین المللی با موضوع ‘جایگاه جوانان ایران و عرب در گفت و گوهای فرهنگی’  اظهار داشت: جوانان ایران و عرب با وجود اشتراک های تاریخی، سرزمینی و فرهنگی قابل توجه، درک مناسبی از یکدیگر نداشته و این موضوع، واگرایی بزرگی را به خصوص در دهه های اخیر ایجاد کرده که ریشه در ناسیونالیسم افراطی دارد.

وی با آسیب شناسی این مساله، علت اساسی را در ناسیونالیسم افراطی که در قالب پان ایرانیسم و پان عربیسم خود را نشان داده، معرفی و ادامه داد: وجود اختلاف های مذهبی و فقدان راهبردهای موثر در ایجاد اتحاد بین مسلمانان نیز از دیگر ریشه های این مشکلات است.

به گفته وی، عاقبت ناسیونالیسم در ایران با ظهور انقلاب اسلامی تحت تاثیر شدید قرار گرفته و به سمت آرمان خواهی و وحدت در جهان اسلام حرکت کرد اما نقشه دشمنان اسلام، دو کشور ایران و عراق را به مدت 8 سال رو در روی یکدیگر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه زندگی بشر در دهه های آینده تحت تاثیر جهانی شدن وسیع قرار می گیرد، افزود: جوانان مسلمان ایران و عرب با حفظ و تعمیق اشتراک های دینی خود می توانند نیروی جدیدی را در این شرایط ایجاد کنند که در تعاملات جهانی صبغه فرهنگی خود را با اتکا بر آموزه های مستحکم دینی تقویت و باعث پیوند سریع ملکولی فرهنگی جوانان آنان شود.

بیات اضافه کرد: گفتمان جهانی شدن و انواع آینده های مورد انتظار در روابط جوانان ایرانی و عرب بستگی به شکل گیری جریان های اصلی در جهان، سیاستگذاری ها و نیز پشتوانه های فکری و علمی نیروهای جوان در هر یک از این دو جامعه دارد.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه ها در ایجاد الگوهای رفتاری متناسب با آینده مطلوب در روابط بین جوانان ایرانی و عرب، یادآور شد: دانشگاه ها در مفهوم ذاتی خود نهادهایی با کارکردها و محصولات بین المللی محسوب می شوند.

این مسئول ادامه داد: طول مدت تحصیل یک دانشجوی ایرانی و عرب بدون شک امکان تعاملات آتی سازنده را بین افراد، جوامع و نهادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به وجود می آورد.

دکتر بیات افزود: ایجاد اتحادیه های علمی، فرهنگی و فناوری بین جوانان ایران و عرب در دانشگاه های هر دو سمت یک اقدام اساسی و نهادی برای رسیدن به منافع و درک مشترک و ایجاد پیوندهای عمیق در محیط های بین المللی تلقی می شود.

وی، تقویت همکاری های فرهنگی بین جوانان ایرانی و عرب را از جمله فرایندهای همکاری دانشگاهی روابط جوانان ایران و عرب دانست و گفت: این اقدام را می توان از طریق انجمن های دوستی بر محور فرهنگ و هنر مشترک، آموزش زبان فارسی و عربی در دانشگاه های دو طرف، تبادل دانشجویان در زمینه های علمی، فرهنگی و گردشگری براساس نسل های اول و دوم دانشگاهی انجام داد.

معاون امور بین الملل دانشگاه ایجاد واحدهای تحقیقات علمی، پژوهشی مشترک با هدف حل مسایل علمی، تاسیس واحدهای علم و فناوری مشترک و تولید محصول مشترک را نیز از دیگر فرایند های همکاری ها اعلام کرد.

گفتنی است همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب که از روز گذشته شنبه  در تهران آغاز شده، امروز یکشنبه  به صورت همزمان در دانشگاه های علامه طباطبایی، شهید بهشتی و الزهرا تهران، پژوهشگاه علوم اسلامی قم، فردوسی مشهد و بین المللی امام خمینی (ره)در حال برگزاری بوده و مراسم اختتامیه آن نیز روز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار می شود.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها