مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: شکاف درآمدی یکی از مهم ترین عواملی است که رشد اقتصادی در کشور احساس نمی شود زیرا سطح درآمدها پایین است.
کد خبر: ۸۸۱۲۷۱۲
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود نیلی در ششمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید با تشریح وضعیت اقتصادی و نظام بانکی اظهار داشت: رشد اقتصادی موضوع جامعی بوده که دارای ابعاد مختلفی است؛ مهم ترین موضوعی که باید درباره رشد اقتصادی به آن توجه کنیم، تولید ناخالص داخلی سرانه است.

وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت ثابت 1383 تا سال 1386 روند نسبتا خوبی را شروع کرده بود، گفت: از سال 1379 در اقتصاد کشور شاهد رشد درآمد سرانه 5.3 درصدی بودیم که برای سال ها آن را تجربه نکرده بودیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری نقطه شکست رشد اقتصادی در کشور را سال 1387 عنوان کرد و اوج آن را سال 1391 به دلیل تحریم های اقتصادی دانست و یکی از دلایل مهم تحقق رشد اقتصادی 7.4 درصدی در سال جاری را افزایش تولید نفت ناشی از برداشته شدن تحریم ها اعلام کرد.

نیلی افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که چه مسیری را باید دنبال کنیم تا به مسیر رشد اقتصادی قبل از سال 1387 بازگردیم؟ باید توجه داشت که برای تحقق رشد اقتصادی اعلام شده در سند چشم انداز 20 سال در سال 1404 نیاز به رشد تولید ناخالص داخلی حدود 11,5 درصد داریم که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد امکان آن بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه در صورتی که کشور بخواهد همان مسیر اعلام شده قبل از سال 1386 را دنبال کند، می تواند اشتغالزایی را افزایش دهد اما شکاف درآمدی در کشور باقی خواهد بود، ادامه داد: شکاف درآمدی یکی از مهم ترین عواملی است که رشد اقتصادی در کشور احساس نمی شود زیرا سطح درآمدها پایین است.

نیلی ضمن اشاره به اینکه در صورتی که کشور بخواهد مسیر دنبال شده از سال 1387 به بعد را دنبال کند، رشد تولید ناخالص داخلی سرانه بین 2 تا 2.5 درصد خواهد بود، گفت: در سال های اخیر کشور سه شوک وفور درآمدهای نفتی در دهه 80 را شاهد بودیم که 4.7 برابر درآمدهای نفتی کشور در سال های گذشته بود؛ شوک تحریم های همه جانبه و شوک مجدد کاهش قیمت نفت که باعث شد تا 57 درصد درآمدهای نفتی کشور در سال 1394 نسبت به سال 1393 کاهش یابد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در پنج سال دوم دهه 50 شاهد وفور درآمدهای نفتی با حدود 4.3 برابر شدن بودیم، سپس شاهد شوک سیاسی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هشت ساله بودیم و بعد از آن نیز در سال های 1365 تا 1367 درآمدهای نفتی 57 درصد کاهش یافت.

نیلی با تأکید براینکه در برنامه سوم توسعه اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران رخ داد، گفت: از آنجایی که نوسان نفتی کم بود و حد متوسطی منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی داشتیم و شاهد رشد 6.6 درصدی بدون نفت بودیم. بعد از آن وفور نفتی دهه 80 رشد 1.8 درصدی در تولید ناخالص به وجود آورد و پله پله رشد کشور کاهش پیدا کرد و این همان مساله ای است که در سال 1387 به بعد در اقتصاد ما رخ داده و رشد اقتصاد ایران را پایین آورده است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ، بودجه دولت را از جمله منشاهای افزایش نقدینگی عنوان کرد و افزود: باید با تمرکز بر نظام بانکی و تاکید بر برون گرایی پیش برویم زیرا اگر برون گرایی در اقتصاد کشور ایجاد نشود، افزایش تورم و نقدینگی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از مولفه های مهم در برون گرایی آشتی سیاست و اقتصاد است زیرا این دوگانگی ها باعث ضربه زدن به اقتصاد و سیستم بانکی کشور خواهد بود.

به گفته ی مشاور اقتصادی رییس جمهور اصلاح نظام بانکی و ساختار تامین مالی دولت از دیگر عوامل مهم و تاثیرگزار در برون گرایی است.

ارسال نظرات