فضای مجازی به همان اندازه که برای جوامع امروز مفید و ضروری بوده به همان اندازه نیز خانمان‌سوز است، مطالعه مفید حداقل روزی نیم ساعت، داشتن سرگرمی‌ها، ورزش‌های سالم، ارتباط و رفت و آمد با اقوام و دوستان، شرکت در کلاس‌های هنری، ورزشی و ... می‌تواند از غرق شدن و نابودی هر فرد در فضای مجازی جلوگیری کند.
کد خبر: ۸۸۱۳۱۴۴
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: بر اساس آماری از رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، ایرانی‌ها حدود 5 تا 9 ساعت وقت خود را در شبکه‌های مجازی صرف می‌کنند، 53 درصد عضو شبکه‌های مجازی هستند، 40 میلیون گوشی هوشمند در کشور فعال است و 72 درصد جوانان 18 تا 29 سال در این شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند، 20 میلیون کاربر گیم در کشور وجود دارد و سالانه بالغ بر 14 میلیارد ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای و موبایل در ایران می‌شود.

علیرضا سفیدچیان افزود: در چند سال اخیر، حامی مالی قریب به اتفاق برنامه‌های پربیننده و میلیونی شبکه‌های متعدد صدا و سیما، اپراتورهای مخابراتی هستند که هر لحظه به فکر فروش بیشتر سیم‌کارت و اینترنت پرسرعت حتی به کودکان این ملت هستند.

وی با اشاره به اینکه هنوز مهارت قلم و قدم زدن در دنیای مجازی را نمی‌دانیم، تصریح کرد: در این حوزه آموزش مناسب و مهارتی به کودکان و نوجوانان داده نشده و هر روز با هزاران پیامک در تحریک و تشویق خرید سیم‌کارت دانش‌آموزی مواجهیم که در واقع تیشه به ریشه نسل کودک و نوجوان با گیگابایت‌های مسموم است.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به عوامل مهم اختلالات اعصاب و روان، اختلالات بی‌خوابی و بدخوابی و بهم خوردن چرخه خواب و بیداری را منشأ یا تشدید و تهدیدکننده بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانپزشکی برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه اختلالات خواب یکی از بیماری‌های شایع در بین اقشار مختلف جامعه بوده که خطر مرگ را حداقل دو برابر افزایش می‌دهد و می‌تواند در تشدید بیماری آلزایمر، مشکلات قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، اختلالات جنسی، گوارشی، پیری پوست، مشکل در روابط عاطفی، افسردگی، ضعف ایمنی بدن و ... نقش ایفا کند.

سفیدچیان با اشاره به اینکه افراد با تغییر مکرر چهره و عمل زیبایی سعی در کاهش اضطراب و خودکم‌بینی دارند، اضافه کرد: امروزه در جامعه با کاهش اعتماد به نفس، وجود بحران هویت، مدگرایی، چشم و هم چشمی، کاهش توجه به زیبایی‌های درون و توجه مفرط به صورت و ظاهر، کم‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی، تبلیغ گسترده جذابیت‌های کاذب برای جلب محبت، بالا رفتن توقع بی‌تناسب مردان از زنان در مسئله زیبایی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: این افراد توأماً دچار افسردگی، اضطراب و حتی اقدام به خودکشی هم هستند، در مواقعی با اختلال بدریختی بدن، بیمار به‌خاطر ترس از مورد تمسخر واقع شدن از بیرون رفتن از خانه خودداری می‌کند لذا این افراد بیشتر به سمت جراحی‌های صورت و بدن روی می‌آورند.

نویسنده و منتخب جشنواره ملی فیلم‌نامه‌نویسی حسنات اظهار کرد: تمامی احساسات، عواطف، دوستی‌ها، سرگرمی و ... ایجادشده در فضای مجازی غیرواقعی است.

مائده عبدی افزود: امروزه با گسترش ارتباط مجازی نه تنها کتاب و کتابخوانی جایگاه خود را در جامعه از دست داده بلکه اینگونه احساس می‌شود که کم کم رو به فراموشی سپرده شود، با نگاهی اجمالی در خلق و خوی نوجوانان، کودکان و حتی جوانان می‌توان تأثیر این فضاها را روز به روز بارزتر و آشکارتر متوجه شد.

وی تصریح کرد: احساس پوچی و ناامیدی، احساس تنهایی، عزلت‌نشینی، فاصله گرفتن از کانون گرم خانواده، نداشتن هدف و امید به آینده، بروز مشکلات اعصاب و روان، بی‌حوصلگی، پرخاشگری و بروز شخصیت دوگانه در افراد تنها بخشی از اثرات مضر و ناهنجار این فضاهاست.

منتخب جشنواره ملی فیلم‌نامه‌نویسی حسنات با اشاره به نقش هنر در کاهش آسیب اجتماعی خاطرنشان کرد: ساخت فیلم‌های آموزنده هنری که به خانواده‌ها استفاده درست از فضای مجازی را آموزش دهد، اجرای تئاترهایی در این زمینه و حتی استفاده از این نوجوانان در این عرصه‌ها، به تأثیرگذاری این آموزش‌ها کمک ویژه می‌کند.

مدرس فیلم‌نامه نویسی یادآور شد: داستان‌هایی که به شکلی هنرمندانه از مضرات فضای مجازی و در کنار آن به فواید فضای مجازی می‌پردازد، می‌تواند بهترین آموزش را در این حوزه در بین نوجوانان و جوانان داشته باشد که در این بین آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای را در بین مدارس داشته باشد.

عبدی ادامه داد: گذاشتن مسابقاتی با موضوع فواید و مضرات فضای مجازی در بین دانش‌آموزان، ساخت فیلم‌ها و نمایش‌هایی که خود دانش‌آموزان عهده‌دار این مسؤولیت‌ها باشند نه تنها حس رقابت را در بین آنها ایجاد می‌کند بلکه سبب می‌شود دانش‌آموزان با تحقیق و جست‌وجو در این موارد شخصاً به نتایج مطلوب راجع به فضای مجازی دست یابند، استفاده از کارشناسان هنری البته در کمک به این دانش‌آموزان تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وی برگزاری مسابقات نقاشی، کاریکلماتور، عکس، برگزاری جلسات گفتمان‌هایی در رابطه با فضای مجازی که خود دانش‌آموزان عهده‌دار آن باشند را در بین دانش‌آموزان مقاطع مختلف را شیوه آموزشی دیگری برشمرد که آموزش و پرورش می‌تواند برگزارکننده آن باشد.

منتخب جشنواره ملی فیلم‌نامه‌نویسی حسنات با اشاره به اینکه خانواده‌ها در کنار مدارس یکی دیگر از آموزه‌های مهم را بین نوجوانان و جوانان به عهده دارند، یادآور شد: ارتباط صحیح بین فرزندان و والدین از اهمیت خاصی برخوردار است، والدین باید اطلاع کافی که از فضای مجازی دارند را در اختیار فرزندان قرار دهند اما از آنجا که والدین خود اطلاع کافی در این زمینه ندارند در نتیجه آموزه‌های غلط و اشتباه خود را به فرزندان انتقال می‌دهند.

عبدی اضافه کرد: فضای مجازی به همان اندازه که برای جوامع امروز مفید و ضروری بوده به همان اندازه نیز خانمان‌سوز است، مطالعه مفید حداقل روزی نیم ساعت، داشتن سرگرمی‌ها، ورزش‌های سالم، ارتباط  و رفت و آمد با اقوام و دوستان، شرکت در کلاس‌های هنری، ورزشی و ... می‌تواند از غرق شدن و نابودی هر فرد در فضای مجازی جلوگیری کند، باید افراد بیاموزند با استفاده درست از فضای مجازی آن را در اختیار گیرند نه اینکه خود اسیر فضای مجازی باشند.

وی گفت: فضای مجازی وسیله‌ای برای ارتباط بهتر با دنیای متمدن و گسترده امروز است تنها با استفاده درست و منطقی از این فضا، می‌توان زندگی روشن‌تری برای خود و اطرافیان به ارمغان آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها