خبرهای داغ:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اینکه چگونه باید ظرفیت عاشورا را بدون انحراف و خطا در جامعه ارتقا دهیم نیازمند استفاده از علم امام صادق(ع) است به همین علت هیأت‌های مذهبی باید ارتباط جدی با حلقه‌های فقیهانه داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۱۳۹۶۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
ارتقا ظرفیت عاشورا بدون انحراف نیازمند علم امام صادق(ع)‌است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری پیش از ظهر امروز در هفتمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی(عج) در حال برگزاری است، با بیان اینکه جامعه باید در راستای رسیدن به افق‌های اخلاقی حرکت کند، اظهار کرد: اینکه برخی از افراد نمی‌توانند رسالت‌های مورد نظر خود را در یک جایگاه و مسؤولیت دنبال کنند نشان از ضعف اخلاقی آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی به تعبیر رهبری به قتلگاه جوانان تبدیل شده است، اضافه کرد: حقیقت اخلاق چیزی به غیر از سجده در مقابل خداوند متعال نیست که به برکات اخلاقی تبدیل می‌شود و رذیله اخلاقی اصلی نیز استکبار در مقابل خداوند متعال است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: هیأت‌های مذهبی در راستای ارتقای اخلاقی جامعه نقش قابل توجهی دارند چراکه ظرفیت‌هایی که در این مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد در هیچ جای دیگری مشاهده نمی‌شود اما این ظرفیت‌ها باید فعال‌سازی شود تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم هرچند تاکنون از نتوانسته استفاده‌های لازم را از این بسترهای فرهنگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تبری و تولی محور رسیدن به اخلاق است، اظهار کرد: عاشورا محور تولی و تبری است و هیچ واقعه‌ای همانند عاشورا در انسان‌ها اثرگذار نیست؛ بدون توجه به این اصل دینی دشمن در میان مومنان نفوذ می‌کند به همین علت فرد مومن باید تاریخ اسلام را بررسی و چهره واقعی دشمنان را شناسایی کند تا در هنگام نیاز موضع‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

میرباقری با بیان اینکه دلبستگان به جبهه مقابل در میان سربازان عاشورا جایگاهی ندارند، عنوان کرد: سرباز عاشورا به همان اندازه که نسبت به ائمه اطهار(ع) تولی دارد از دشمنان این افراد نیز دوری می‌کند.

این استاد برجسته حوزه عاشورا را محور تهذیب بشریت خواند و گفت: وقتی قلوب به نور امام حسین(ع) روشن شود به دنبال آن جوامع انسانی نیز تهذیب می‌شوند به همین علت علاوه بر تهذیب انسان‌ها باید نسبت به تهذیب روابط اجتماعی نیز نگاه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جریان ظلمت آموزه‌های دینی را تهدید می‌کند، مطرح کرد: جریان عاشورا می‌تواند تضمین کننده ماندگاری آموزه‌های دینی باشد به همین علت باید ارتقای ظرفیت هیأت‌های مذهبی در اولویت قرار گیرد تا این مجموعه‌ها بتوانند عاشورا را به فضاهای اجتماعی انتقال داده و فرهنگ عاشورا را در جامعه ارتقا دهند.

میرباقری با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران هیأت‌های مذهبی نیز باید ظرفیت‌های خود را افزایش دهند، اضافه کرد: عاشورا می‌تواند تهذیب را در صف‌بندی‌های مختلف رقم بزند و تحقق جامعه ایمانی را به دنبال داشته باشد.

وی از هیأت‌های مذهبی به عنوان حلقه اتصال جامعه به فرهنگ عاشورا نام برد و گفت: پرچم‌داران این مجموعه‌ها به اندازه‌ای که از اخلاق، تفکر و فرهنگ عاشورایی استفاده می‌کنند می‌توانند عاشورایی بودن یک هیأت را رقم بزنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه بدون انگیزش نسبت به آموزه‌های عاشورایی رسیدن به موفقیت امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: اینکه چگونه باید ظرفیت عاشورا را بدون انحراف و خطا در جامعه ارتقا دهیم نیازمند استفاده از علم امام صادق(ع) است به همین علت هیأت‌های مذهبی باید ارتباط جدی با حلقه‌های فقیهانه داشته باشند، بدون این حلقه‌ها محتواها نمی‌توانند کاربرد لازم را به دنبال داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا باید در عرصه‌های مختلف جامعه ترویج شود، تصریح کرد: ظرفیت تعلق به عاشورا باید افزایش پیدا کند و این ظرفیت باید در حوزه‌های مختلف زندگی افراد نقش‌آفرین باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها