مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان:

استفاده از پیمانکاران بومی برای نگهداری راه‌های استان

در بیشتر پروژه‌هایی که زیر ۲۰۰ میلیون تومان هستند ما از پیمانکاران توانمند بومی استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۸۸۱۴۳۳۴
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: درک اهمیت حمل‌ونقل وراهداری می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود جایگاه این دو بخش مهم در استان زنجان داشته باشد و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با ارتباط تنگاتنگ فضای علمی و عملی متخصصان امر چراکه حفظ ونگهداری راهها وبه دنبال آن حمل‌ونقل کارآمد یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار و متوازن در هرمنطقه‌ای محسوب می‌شود.

ایرج دست‌نشان در ادامه افزود: درواقع شبکه‌های راه و حمل‌ونقل با مؤلفه‌های مهمی همچون اقتصاد، امنیت و رونق صنعت و علم ارتباط تنگاتنگ دارند، به گونه‌ای که در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی، همبستگی مستقیم میان راه‌های مطلوب و حمل‌ونقل با دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعالیت‌های حمل‌ونقل ازجمله فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد و تحول اقتصاد محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به وضعيت حمل ونقل و راه‌های مواصلاتی استان ومزایا و چالش‌های پیرامون آن اظهار داشت: زیرساخت‌های مناسب بخش حمل و نقل درکنار حفظ و نگهداری از راه‌ها وابنیه فنی کشور که خود سرمایه عظیمی به شمار می‌آیند از این لحاظ که امکان دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی را فراهم می‌کند و زمینه تسهیل امر مبادله در سطوح ملی و بین المللی را مهیا می‌سازد از جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های اقتصادی کشور برخوردار است و شاخص مهمی در ارزیابی سطح توسعه اقتصادی کشورها تلقی می‌شود.

ایرج دست‌نشان تصریح کرد: هرگونه تلاش برای بهبود شاخص‌های بخش حمل و نقل وراهداری ضمن افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح حمل و نقل جاده‌ای، زمینه تسهیل شرایط تولید، افزایش درآمدهای ترانزیتی و توسعه صنعت را فراهم می‌کند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان افزود: استان زنجان از یک موقعیت بسیار مطلوب جغرافیایی برخورددار است و در کریدور شمالغرب کشورواقع شده که ۱۲ استان در شعاع ۴۰۰ کیلومتری استان زنجان قراردارند.

وی افزود: پنج استان آن دارای مرز با کشور‌های همسایه است واینها همه فرصت ایجاد اشتغال در بخش حمل ونقل وراهداری محسوب می‌شود و ما اگر بخواهیم به یک توسعه مطلوب دراستان دست یابیم باید زیرساخت‌های یک حمل ونقل کارآمد و راهداری توانمند را فراهم کنیم.

دست‌نشان با بیان اینکه به طور کلی ۲ تا ۶ درصد ارزش راه برای نگهداری آن هزینه شود، افزود: اگر به طورمتوسط ۳.۵ تا ۴ درصد اعتبار برای نگهداری راه‌ها وابنیه فنی درنظرگرفته شود، حدود ۷۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار درکشور برای این امر نياز است که بخشی از اعتبار به راه‌های شريانی تخصیص می‌یابد و حدود ۴۵ درصد از اعتبار حفظ ونگهداری راه باید از منابع ملی و ۵۵ درصد اعتبار راه‌های غيرشريانی نيز از محل استانی تامين می‌شود.

وی افزود: ازسوی دیگر درسال‌های اخير به علت افزايش قيمت مواد اولیه و افزايش قيمت ماشين‌آلات و قطعات يدكی، هزينه ساخت و نگهداری راه‌های برون شهری و روستایی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و منابع استانی تكاپوی نگهداری از راه‌ها را نمی‌دهد و حداكثر ۲۰ درصد اعتبارات مورد نياز در استان‌ها تأمين می‌شود.

دست نشان گفت: درزنجان نیز بودجه استانی به هیچ عنوان کفاف حفظ ونگهداری از محورهای مواصلاتی استان وابنیه فنی آن را نمی‌دهد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با تاکید بر قابلیت و توان تخصصی پیمانکاران زنجانی خاطر نشان ساخت: در بیشتر پروژه‌هایی که زیر ۲۰۰ میلیون تومان هستند ما ازپیمانکاران توانمند بومی استفاده می‌کنیم، البته درپروژه‌هایی که به صورت مناقصه‌ای برگزارمی‌شود، هر پیمانکار ازهرنقطه کشور می‌تواند شرکت داشته باشد و امیدوارم پیمانکاران زنجانی با ارتقای سطح علمی و مهارت‌های اجرایی خود با تمام توان دراین مناقصات شرکت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار