خبرهای داغ:
مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا(س) مود گفت: در تعاونی به انسانها ارزش می دهیم نه به پول و درآمد زیرا تجربه پیشکسوت و فکر جوان راه موفقیت را برای انسان هموار می سازد.
کد خبر: ۸۸۱۴۴۵۴
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، چه بسیار اما ناشناخته اند انسانهایی که با توکل به خدا و خودباوری در جهت لبیک به فرمان ولی فقیه در جهت اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را جلوتر از حرف و سخن در نظر دارند.

مریم همت پور بانوی کارآفرین بسیجی مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا(س) و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج ام ابیها(س) شهر مود است.

اولین تعاونی روستایی زنان در استان خراسان بزرگ در سال 74 تاسیس شده است. این تعاونی هم اکنون در عرصه عرق گیری، گلاب، پارچه بافی، توبافی و کرک بافی در حال فعالیت است.

متن گفتگوی مریم همت پور بانوی کارآفرین بسیجی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی به شرح زیر است:

سال 1344 در روستای نوک شهر مود متولد شدم . در سال 1358 در دبیرستان مود که تازه تاسیس شده بود تحصیل کردم و با دانشجوی حق التدریس که یک جوان انقلابی بود ازدواج کردم. و بعد از توکل به خدا بخش اعظمی از موفقیت خودم را امروز مدیون همسرم هستم.

 
تجربه پیشکسوت و فکر جوان راه موفقیت را برای انسان هموار می سازد 

هم اکنون ساکن شهر مود هستم و افتخار می کنم که روستا زاده ام. روستایی تولید کننده است و برای کسب روزی حلال بسیار کار و تلاش می کند اما شهرنشینان مصرف کننده هستند.

یک سال بعد از ازدواج همزمان مادر، همسر و محصل بودم. تا دیپلم گرفتم و سپس در رشته گیاهان دارویی فوق دیپلم گرفتم. هم اکنون نیز صاعب پنج فرزند هستم.

از همان دوران جوانی به کارهای فرهنگی ـ اجتماعی علاقه داشتم. در آن زمان طرح ارتقاء فرهنگی خانواده های امداد طرحی نو بود. به عنوان رابط فرهنگی کمیته امداد باید بین خانواده های مددجو برای احکام چهره به چهره حاضر می شدیم و مسائل شرعی را توضیح می دادیم. البته این بهانه بود و ما صادقانه مشکلات خانواده ها را پیدا می کردیم و این طرحی موفق بود.

با ارتباط با خانواده های امداد یک آرامش خاصی احساس می کردم تا مهمترین مشکل آنان که ایجاد شغل بود را پیدا کردم و دریافتم که آنان از کمیته امداد درخواست دارند به جای دادن پول به آنها، محصولات و تولیدات آنان را که هر کدام هنری خاص داشتند به فروش برسانند.

این موضوع تلنگری در من ایجاد کرد و برای حمایت از خانواده های امداد شبانه روزی فکر کردم که چکار کنم و چطور می توان تولیدات آنان را فروخت.

در سال 73 طرح تعاونی روستایی زنان به تصویب رسید و من در روزنامه خواندم که تعاونی روستایی زنان را می توان راه اندازی کرد.

با پشتکار خودم و پیگیری و مطالبه گری از مسئولین در اداره تعاون روستایی سرانجام در خرداد سال 74 توانستم اولین شرکت تعاونی زنان روستایی را در خراسان بزرگ به ثبت برسانم.

 
تجربه پیشکسوت و فکر جوان راه موفقیت را برای انسان هموار می سازد 

در شهر مود فروشگاه کوچکی راه اندازی کردم تا بتوانم تولیدات خانواده های مددجوی کمیته امداد را به فروش برسانم . با مساعدت51 نفر از همین مددجوایان مبلغ یکصد هزار تومان جمع آوری و دفتر کار و فروشگاه را مجهز کردیم.

متاسفانه سرمایه داران در موضوع کارآفرینی آن طور که باید وارد عرصه نمی شوند. و همین قشر محروم جامعه بیشتر پای کار هستند.

تعاونی ها سهامی عام بودند و باید افراد زیادی جمع می کردیم تا از فکر آنها استفاده کنیم. در تعاونی به انسانها ارزش می دهیم نه به پول و درآمد.

این فروشگاه مکانی برای رفع نیازهای دو طرفه شد. اول فروش تولیدات اعضا و فروشگاهی که نیازهای معیشت و پوشاک زنان را رفع کند.

خرید اجناس را قسطی انجام می دادم. تا اعتماد فروشندگان به من جلب شد و تا 20 سال با آنها کار کردم. ما با دستان خالی کارآفرینی کردیم .

هیئت مدیره تعاونی را انتخاب کردیم که پنج نفر هستند. با همکاری هیئت مدیره و اعضا هفتگی یک جلسه دعا داشتیم که در این جلسه همفکری با اعضا صورت می گرفت.

اعتقاد دارم که از تجربیات و افکار دیگران باید استفاده کرد تا بهترین ثمره را در کار خود ببینیم. تجربه پیشکسوت و فکر جوان راه موفقیت آمیزی برای انسان دارد.

گفتنی است، از دیگر اقدامات این تعاونی نمونه کشوری در سال 79 می توان به کارگاه شیرینی پزی، کارگاه عرقیات وگلاب، واحد اعتباری (505نفر عضو)، مجری پروژه مرکز رشد زنان کارآفرین بخش کشاورزی ازسال1387 (126نفرعضو)، راه اندازی صندوق خردزنان روستایی ومدیرعامل صندوق جهت پرداخت تسهیلات به افرادی که تصمیم راه اندازی کسب وکار دارند ( 45 نفرتاکنون کارآفرینی کرده اند) اشاره کرد.

همچنین این تعاونی کارگزار بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر بخش مود ازسال 91 (270نفرتاکنون بیمه شده اند)، آموزش و راه اندازی کارگاههای مشاغل خانگی (پارچه بافی سنتی، تابلو فرش، مخمل بافی، گلیم بافی، معرق با چوب و ساقه گندم، احیاء کننده برک بافی، خیاطی، تولید محصولات لبنی، بسته بندی سبزیجات و......)، خرید و فروش محصولات کشاورزی، راه اندازی پایگاه بسیج خواهران توسط مسئولین شرکت و15 سال دراختیار قراردادن مکان به پایگاه و فرمانده پایگاه ، ثبت و راه اندازی کانون فرهنگی اجتماعی مهرآفرینان بانوان مود است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها