در جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد

رونمایی از کتاب طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش

طی مراسمی در جهاددانشگاهی استان اردبیل و با حضور مدير گروه تاريخ علوم پزشكي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي ايران از کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» رونمایی شد.
کد خبر: ۸۸۱۴۴۷۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در این مراسم که در سالن جلسات جهاددانشگاهی برگزار شد مدير گروه تاريخ علوم پزشكي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي ايران ضمن تقدیر از مؤلفان کتاب گفت: انتشار کتاب در زمینه گیاهان دارویی کاری ارزشمند است زیرا در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از این گیاهان گام برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا رجب‌نژاد با بیان اینکه هیچ طبی در تضاد با سایر علوم طبی نیست خاطرنشان کرد: همه علوم طب مکمل هم هستند ولی ممکن است در برخی امور طب سنتی و در برخی موارد طب رایج قوی‌تر باشد لذا باید از هر کدام در جای خود برای بهبود بیماری‌ها بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه نگاه ایران به طب و گیاهان دارویی در طول تاریخ انسانی و شفابخش بود تصریح کرد: بر خلاف سایر کشورهای جهان که در برخی موارد از علم داروسازي براي حذف مخالفين استفاده می‌کرده‌اند اما در ایران در هیچ دوره تاریخی از این طب برای از میان برداشتن دشمنان استفاده نشده است.

رجب‌نژاد اضافه کرد: با اینکه کتاب‌های مختلفی در زمینه گیاهان دارویی در کشور و استان اردبیل منتشر شده است اما متاسفانه کتابی که صِرف به گیاهان دارویی منطقه اردبیل بپردازد وجود ندارد لذا این کمبود، تکلیف محققان و پژوهشگران این بخش را دو چندان می‌کند تا در راستای معرفی پتاسیل‌های موجود اردبیل در زمینه گیاهان دارویی گام بردارند.

 

در این مراسم رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز با بیان اینکه کتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» با حمایت مركز رشد واحدهاي فناوري گياهان دارويي جهاددانشگاهي اردبيل و توسط انتشارات این واحد منتشر شده‌ است گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های گیاهان دارویی در کشور است به همین خاطر ساماندهی کشت، برداشت و فرآوری آن ضرورت دارد.

رامز نصیری صالح به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از گیاهان دارویی اشاره و خاطرنشان کرد: در مركز رشد واحدهاي فناوري گياهان دارويي جهاددانشگاهي اردبيل زمینه برای فعالیت محققان گیاهان دارویی برای معرفی و تولید دارو فراهم شده است.

گفتنی است كتاب «طبیعت درمانگر و نعمت‌های شفابخش» 312 صفحه‌ای پس از سه سال مطالعه توسط محمود خروشی، ماهرخ سپهوند و اصغر پورحسن از کارشناسان بخش کشاورزی به رشته تحریر درآمده و راهنمای خوبی برای فعالان حوزه گیاهان دارویی است.

ارسال نظرات