در 9‌ ماهه سالجاری بیش از 75 درصد از بودجه جاری به دانشگاه‌ها پرداخت شده است که این امر، نشان از توجه جدی دولت به حوزه دانشگاه دارد.
کد خبر: ۸۸۱۴۷۲۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه نمایندگان انجمن های علمی و کانون‌ها و تشکل های دانشجویی دانشگاه زنجان از تخصیص بودجه اولیه به منظور آغاز عملیات اجرایی احداث خانه فرهنگ در دانشگاه زنجان خبر داد و گفت: بر اساس درخواست دانشجویان و مسئولین دانشگاه، بودجه اولیه جهت آغاز عملیات اجرایی خانه فرهنگ پرداخت می شود تا فضای مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه ایجاد شود.

محمد فرهادی با اشاره به اینکه ایران از نظر شتاب رشد علمی، جزو کشورهای پیشرو به شمار می رود، افزود: علیرغم کاستی های موجود، ایران در رقابت با 25 کشور دنیا که از رشد علمی مستمری برخوردار هستند، در زمینه رشد علمی جزء دو کشور نخست جهان است.

وی سهم ایران در تولید علم را در دنیا 8/1 درصد و در تولید مقالات علمی برتر و معتبر جهانی 2/2 درصد عنوان کرد و افزود: ایران در تولید مقالات کیفی جهان، رتبه 16 را به خود اختصاص داده و این مسیر را با شتاب بالایی طی می کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتقاء رتبه نوآوری دانشگاه های کشور از جایگاه 113 به رتبه 78 در جهان، خاطر نشان کرد: در سال‌های 2015 و 2016 میلادی، بیش از 14 دانشگاه کشور موفق به کسب رتبه های برتر علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف علمی در جهان شده اند که دانشگاه زنجان نیز یکی از این دانشگاه ها است.

فرهادی بر ضرورت حمایت و استفاده از دانشجویان نخبه در کشور تاکید کرد و افزود: به دلیل افزایش سرعت رشد علم در کشور، بسیاری از کشورهای دنیا درصدد جذب و استفاده از نخبگان علمی کشور ایران هستند.

وی توجه جدی به فعالیت کانون‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه‌ها را خواستار شد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور هنوز هم به عنوان بهترین و سالم‌ترین محیط‌ها برای حضور و فعالیت جوانان به شمار می آیند.

وزیر علوم با یادآوری برگزاری بیش از 330 نشست و سخنرانی در روز دانشجوی سالجاری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر کشور، فضای سیاسی و امنیتی کشور را برای بیان دیدگاه‌ها و مطالبات دانشجویی مناسب دانست.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون تنها نیمی از بودجه جاری کشور به دستگاه‌های ستادی پرداخت شده است، گفت: در 9‌ ماهه سالجاری بیش از 75 درصد از بودجه جاری به دانشگاه‌ها پرداخت شده است که این امر، نشان از توجه جدی دولت به حوزه دانشگاه دارد.

وی وجود بدهی های سنواتی، کمبودهای درآمدی در سالیان گذشته، انباشت بدهی ها و کاهش درآمدهای کشور به ویژه از محل فروش نفت را از مهمترین دلایل عدم تخصیص کامل بودجه در کشور برشمرد و یادآور شد: بیش از 1400 میلیارد تومان بدهی برای دانشگاه‌ها در ابتدای دولت تدبیر و امید وجود داشت و در سنوات گذشته نیز علیرغم اینکه کشور به لحاظ درآمدهای نفتی از وضعیت مطلوبی برخوردار بود، میزان تخصیص بودجه دانشگاه‌ها تنها 60 الی 70 درصد بود، اما در دو سال ابتدای فعالیت دولت یازدهم این تخصیص به صورت 100درصد انجام شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وجود برخی انتقادات و گلایه‌های دانشجویان را به دلیل عدم اطلاع و شناخت کافی آنها از قوانین و از اقدامات انجام گرفته دانست و افزود: برخی دیگر از انتقادات نیز به دلیل کمبودها و تنگناهای موجود در مسائل کلان کشوری است که در تلاش برای رفع آنها هستیم.

ارسال نظرات