دانشگاه زنجان در این سال ها موفقیت‌هایی از جمله رتبه نخست مدیریت سبز در بین دانشگاه های کشور و نیز رتبه اول در اجرای طرح عفاف و حجاب را کسب کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۴۷۲۷
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس دانشگاه زنجان در جلسه برگزیدگان و شورای دانشگاه زنجان، از راه‌اندازی کلکسیون و مزرعه گیاهان دارویی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف پرورش50 گونه گیاه در باغ گیاهان دارویی دانشگاه زنجان خبر داد و: در پژوهشکده زیستی دانشگاه زنجان، طرح تولید عوامل کنترل بیولوژیک برای تولید محصولات ارگانیک در گلخانه با گواهی ثبت اختراع، انجام شده است.

خلیل جمشیدی اجرای طرح چند قلوزایی گوسفند نژاد افشار را از دیگر طرح‌های موفق دانشگاه زنجان دانست و افزود: این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده و از ظرفیت‌های قابل قبول استان به شمار می آید.

این مقام مسئول به راه‌اندازی آزمایشگاه کشت جنین به عنوان یکی از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: انتقال تکنولوژی و دانش فنی این طرح از کشور استرالیا در حال انجام است و همچنین طرح تجاری سازی انجماد اسپرم گوسفند برای انجام تلقیح مصنوعی جانوران هم در پژوهشگاه دانشگاه زنجان انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه برخی از پروژه‌های علمی این دانشگاه در قالب مشارکت‌های بین‌المللی انجام می شود، تصریح کرد: در این راستا تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌های معتبر منعقد شده که در برخی موارد به اقدامات و فرصت‌های مطالعاتی با اساتید هم منجر شده و اساتیدی نیز برای تدریس به دانشگاه‌های معتبری در کلمبیا، روسیه و آلمان اعزام شده‌اند.

وی همچنین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان را بیش از 400 نفر برشمرد که 22 نفر از این اعضا، به تازگی ارتقاء یافته اند و ادامه داد: به عبارت دیگر می توان گفت هرم اعضای هیأت علمی این دانشگاه 17 نفر استاد و الباقی دانشیار، استادیار و تعدادی مربی است که با برگزاری 8 جلسه هیئت ممیزه و بررسی 85 پرونده، 11 نفر به مرحله استادی و 42 نفر به دانشیاری ارتقاء یافته اند.

رئیس دانشگاه زنجان، تعداد دانشجویان این دانشگاه را حدود 10 هزار نفر در بیش از 229 رشته اعلام کرد و افزود: برنامه جذب و افزایش دانشجویان کارشناسی تقریباً متوقف شده و در برنامه 10 ساله هم رشد قابل توجهی برای آن پیش‌بینی نشده است، در حالی که تلاش داریم رشد جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را تا پایان برنامه 10 ساله به 31 درصد افزایش دهیم. همچنین تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه در 5/2 سال گذشته 17 درصد رشد داشته و تعداد رشته‌های مقطع دکتری در این مدت 33 درصد افزایش یافته است.

جمشیدی نسبت شاخص دانشجو به استاد در دانشگاه زنجان را در حال حاضر یک به 24 اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این نسبت در پایان برنامه 10 ساله، به یک به 20 می‌رسد.

رئیس دانشگاه زنجان همچنین مدیریت در نحوه انعقاد قراردادهای درآمدزا و افزایش میزان این درآمدها را از رویدادهای شاخص این دانشگاه دانست و افزود: با تحقق این رویدادها، دانشگاه زنجان حرکتی در جهت خلاف رشد تورم خواهد داشت و با صرفه‌جویی های انجام شده، شاهد مدیریت هزینه ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: در راستای مدیریت هزینه ها با افزایش 10 برابری تولیدات زراعی در دانشگاه زنجان، میزان ریالی تولیدات مزارع این مرکز از 800 میلیون ریال به بیش از 9 میلیارد ریال رسیده است.

جمشیدی به اقدامات انجام شده در بخش عمران دانشگاه زنجان در مدت زمان مدیریت خود اشاره کرد و گفت: افتتاح استخر دانشگاه که عملیات احداث آن از سال 70 آغاز شده بود و جزو پروژه‌های سابقه‌دار به شمار می رفت، در کنار افتتاح ساختمان جدید دانشکده کشاورزی، تکمیل دانشکده هنر و معماری، بهره برداری از پیست دوومیدانی دانشگاه زنجان ظرف یک ماه آینده و تکمیل ایجاد زمین چمن این مجموعه تا تابستان سال آینده، از مهمترین اقدامات عمرانی دانشگاه زنجان به شمار می رود.

این مقام مسئول همچنین به مشکل 20 ساله فاضلاب دانشگاه اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سفر هیأت دولت و تخصیص اعتبار، 50 درصد از این پروژه انجام شده و اگر باقیمانده اعتبار این طرح نیز تخصیص یابد، می‌توان در تابستان سال آینده شاهد تکمیل و بهره برداری از این پروژه بود.

جمشیدی، وضعیت بودجه ای دانشگاه را مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: به دلیل تغییر مدل برنامه ریزی مالی دانشگاه در سال 94 با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودیم، ولی با بهبود این وضعیت در سالجاری و با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، بودجه دانشگاه تا سال آینده 31 درصد رشد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه زنجان را با بودجه 53 میلیارد تومانی تحویل گرفته است، ادامه داد: این بودجه طی سال‌های 94، 95 و 96 به ترتیب به 60، 77 و 94 میلیارد تومان رسیده و درآمدهای اختصاصی دانشگاه نیز به موازات بودجه عمومی رشد یافته است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای ارتقای ارائه خدمات به دانشجویان اشاره کرد و افزود: در این حیطه اقداماتی در حوزه غربالگری، پیشگیری از اعتیاد، طرح پایش سلامت روان و سیمای زندگی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه زنجان عنوان کرد: دانشگاه زنجان در این سال ها موفقیت‌هایی از جمله رتبه نخست مدیریت سبز در بین دانشگاه های کشور و نیز رتبه اول در اجرای طرح عفاف و حجاب را کسب کرده است.

وی از پیش‌بینی و اختصاص 30 هکتار زمین برای احداث پارک علم و فناوری خبر داد و افزود: بهتر است که پارک علم و فناوری در مجاورت سایت اصلی دانشگاه جامع و مادر استان احداث شود.

ارسال نظرات