خبرهای داغ:
نزدیک به 2 ماه است که چاپ یک کتاب از شهید محمدرضا تورجی‌زاده، خانواده او را آزرده‌خاطر کرده است که این موضوع بهانه‌ای شد تا ناگفته‌های جدیدی از این شهید بزرگوار از سوی مادرش بیان شود.
کد خبر: ۸۸۱۴۹۵۷
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حدود 2 ماه است که از خاطرات شهید محمدرضا تورجی‌زاده کتابی منتشر شده و به گفته مادر این شهید، بدون اجازه از خانواده این شهید به چاپ رسیده است.

شهید محمدرضا تورجی‌زاده در 23 تیر ماه 1343 در شهر اصفهان به دنیا آمد، وی تحصیلات خود را در رشته اقتصاد تا مقطع دیپلم ادامه داد و در سپس در سال 61 به جبهه اعزام شد.

محمدرضا تورجی‌زاده در عملیات‌های محرم، والفجر و کربلا شرکت کرد و در کنار آن همواره در جمع رزمندگان به مداحی و نوحه‌سرایی می‌پرداخت؛ او به حضرت زهرا (س) علاقه وافری داشت و در غالب مداحی‌هایش از مصائب ایشان می‌خواند.

وی هر بار پیش از بهبودی کامل باز به جبهه عزیمت می‌کرد؛ او ابتدا در لشکر 8 نجف اشرف حضور یافت و سرانجام در 5 اردیبهشت ماه 1366 در منطقه بانه (منطقه عملیاتی کربلای 10) به شهادت رسید؛ او وصیت کرده بود که بر روی سنگ قبرش بنویسند«یا زهرا».

* چاپ کتابی که خانواده یک شهید را آزرده‌خاطر کرد

اکنون پس از گذشت سال‌ها از شهادتش، سر مزار او همیشه شلوغ است، کسانی که حتی او را نمی‌شناسند هم بر سر مزار این شهید آمده و با شهید ارتباط معنوی می‌گیرند اما نزدیک به 2 ماه است که چاپ یک کتاب از این شهید، خانواده او را آزرده‌خاطر کرده است.

برای پیگیری از این موضوع تصمیم گرفتیم تا به سراغ خانوادهشهید تورجی‌زاده رفته و از جزئیات گلایه آنان از چاپ کتاب مذکور مطلع شویم.

پس از تماس با خانواده شهید ساعت 19 قرار گذاشتیم و به سمت آدرسی که اعلام کردند راهی شدیم، وقتی به منزل شهید رسیدیم برادر شهید از پله‌های منزل پایین آمد و با روی خوش از ما استقبال کرد؛ وارد منزل که شدیم، مادر شهید به ما خوش آمد گفت و با کمال احترام از ما پذیرایی کرد.

علیرضا تورجی‌زاده، برادر این شهید و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان خلاصه‌ای از ماجرا را تعریف کرد و گفت‌وگوی ما با او آغاز شد.

وی اظهار کرد: برادرم انسان با اخلاص و با معنویتی بود که در زمینه مسائل معنوی اهتمام ویژه‌ای داشت، همانطور که اکثر رزمندگان در آن دوران این چنین بودند.

تورجی‌زاده افزود: بعد از شهادت برادرم به طور ناخواسته و بدون آنکه تبلیغی صورت گیرد، بسیاری از افراد برای توسل به این شهید گرایش پیدا کردند و برای حاجت گرفتن بر سر مزار او حاضر می‌شدند و به مرور شاهد آن بودیم که نام این شهید بعد از شهادت به مرور شهرت بیشتری یافت و وسعت گرفت، بدون اینکه خانواده این شهید هیچ گونه دخالتی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این روند به شکلی ادامه پیدا کرد که در حال حاضر خود ما هم برای ملاقات مزار این شهید گاهاً به فاصله 3 تا 4 قبر آن طرف‌تر می‌ایستیم و فاتحه می‌خوانیم.

* وقتی مردم برای توسل از شهرهای مختلف ایران به مزار این شهید می‌آیند

برادر شهید تورجی‌زاده عنوان داشت: رفته‌رفته نام این شهید در کل کشور شهرت یافت و افراد زیادی از شهرهای مختلفی همچون آمل، شیراز، مشهد و... به اصفهان و حتی به منزل ما می‌آیند و از مادر شهید طلب دعا می‌کنند؛ در برخی موارد افرادی از شهرهای مختلف می‌آیند، نذر می‌کنند، حاجت می‌گیرند و به شهر خود بازمی‌گردند؛ بعضاً می‌گویند که فلان دوست یا آشنا این شهید را به ما معرفی کرده و ما به همین خاطر به اصفهان سفر کردیم.

وی ادامه داد: این گونه موارد تا جایی پیش رفت که کار را به فراتر از مرزها کشاند؛ در همین تابستان گذشته یک خانم پزشک ایرانی‌الاصل که حدود 40 سال مقیم کشور آمریکا بوده با ما تماس گرفت و گفت می‌خواهد به ملاقات خانواده شهید تورجی‌زاده بیاید.

تورجی‌زاده اضافه کرد: این خانم مسؤولیت امور مسلمانان یکی از ایالات آمریکا را بر عهده داشت و گفت «من نام شهید تورجی‌زاده را شنیده‌ام، بر سر مزار او رفته‌ام و حتی یک تسبیح متبرک از مزار این شهید به محل اقامت خود در آمریکا برده‌ام و با آن ذکر می‌گویم؛ یکی از دوستان پزشک من در آمریکا به بیماری سرطان مبتلا شد به گونه‌ای که دیگر هیچ راهی برای بهبود بیماری خود نداشت، به او گفتم توسلی به شهید تورجی‌زاده کن؛ این خانم به شهدا توسل کرد و از جانب خداوند شفا یافت و اکنون به زندگی خود ادامه می‌دهد».

وی اذعان کرد: خانواده شهید تورجی‌زاده برای معرفی این شهید به عنوان شهیدی که حاجت‌های زیادی داده دخالتی نداشته‌ و این تنها خواست خدا بوده است کما اینکه بسیاری از بزرگان دینی هم برای تبلیغ خود کاری نکردند اما سیره و رفتار آن‌ها در زندگی خود باعث شهرت معنوی آنان شد و خواست خدا بوده که توجه دنیا به این بزرگان جلب شود.

آداب زیارت قبور شهدا و تذکراتی که خانواده این شهید لازم دانستند به اطلاع مردم و مراجعه‌کنندگان برسد نیز در قالب یک تابلو بالای مزار این شهید نصب شده است.

برادر شهید تورجی‌زاده تصریح کرد: از شهرهای مختلفی به منزل ما می‌آیند و گاهاً شب را در منزل شهید تورجی‌زاده سپری می‌کنند؛ از ابتدا درب خانه این شهید به روی همه مردم باز بوده و از دیگر شهرهای کشور مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: برادرم در زندگی خود همواره علاقه‌مند بود تا مشکلات مردم حل شود و همین امر باعث شده که خداوند چنین معنویتی را برای او در نظر گرفته و پاداش این شهید را در حاجت‌دهی به مردم قرار دهد، به خصوص بسیاری از مردم برای گره‌گشایی در مسأله ازدواج به مزار این شهید می‌آیند و حاجت می‌گیرند.

تورجی‌زاده با اشاره به چگونگی اقدامات لازم برای فراهم کردن ازدواج این شهید بیان داشت: خوشبختانه به دلیل فراهم بودن شرایط مالی، منزل مسکونی و شغل مناسب همه چیز برای ازدواج او فراهم بود اما با این حال حضور در جبهه‌ها را اولویت زندگی خود می‌دانست و مهمترین دلیل آن اطاعت از فرمان امام(ره) و اسلام بود؛ در حال حاضر نیز افراد زیادی برای امر ازدواج از این شهید حاجت می‌گیرند.

وی تأکید کرد: ازدحام بر سر مزار شهید تورجی‌زاده و معروفیت این شهید باعث شده تا از نام این شهید سوءاستفاده شود و آثار او ابزاری برای سودجویی و مال‌اندوزی عده‌ای شود، به طوری که این افراد با مشاهده وضعیت استقبال از مزار این شهید به فکر ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند.

برادر شهید تورجی‌زاده متذکر شد: عده دیگری با حضور بر سر مزار شهید تورجی‌زاده مسائلی را از این شهید نقل می‌کنند که به هیچ عنوان صحت نداشته و ما به عنوان خانواده این شهید بسیار از این‌گونه موضوعات گلایه‌مند هستیم.

وی ابرازداشت: 3 هفته پیش از چاپ کتابی مطلع شدیم که در رابطه با زندگینامه شهید تورجی‌زاده نوشته شده است، بلافاصه به دوستی که به ما این خبر را داد اعلام کردیم که از طریق شبکه مجازی اینستاگرام وضعیت مجوز این کتاب را جویا شود؛ فردای آن روز نماینده انتشارات مربوطه در اصفهان با در دست داشتن کتاب منتشر شده به منزل ما آمد و ابراز دلجویی کرد اما بنده پس از مشاهده محتوای کتاب متوجه ایرادات و اشکالات زیادی شدم و اعتراض خود را اعلام کردم.

تورجی‌زاده افزود: سپس از نماینده این انتشارات در اصفهان پرسیدم شما با چه مجوزی این کتاب را منتشر کرده‌اید که متأسفانه در کمال ناباوری با برخوردی نامناسب گفت «انتشار این کتاب ربطی به خانواده شهید ندارد»؛ من در پاسخ به او گفتم اگر ربطی ندارد پس شما اینجا چه می‌کنید؟

وی اعلام کرد: بنده پس از مطالعه کامل این کتاب متوجه اقتباسات ناقص، تحریف‌شده و از خودبافته شدم و با مطالبی برخورد کردم که به هیچ عنوان صحت ندارد، البته در کنار این مطالب نادرست، صفحات کتاب با تصاویری زیبا و جذاب مزین شده تا بتواند مخاطب را جذب کند که این از نظر خانواده این شهید نوعی سودجویی از نام این شهید برای درآمد حاصل از فروش یک کتاب است.

برادر شهید تورجی‌زاده اظهارداشت: قبل از اینکه شکایتی به مراجع قضایی داشته باشیم از نظر اخلاقی لازم دانستیم تا با ناشر این کتاب تماسی حاصل کنیم که پس از ابراز گلایه و اعتراض، در پاسخ به ما گفت «اشکالات این کتاب را اعلام کنید تا در چاپ بعدی اصلاح شود».

وی اذعان کرد: به دلیل شهرت یافتن نام این شهید، پیش از آنکه کسی بخواهد کتاب یا آثاری از او منتشر کند با همکاری بنیاد المهدی کتاب جامعی از زندگینامه و خاطرات همرزمان این شهید تنظیم و تدوین کرده و در تابستان سال جاری منتشر کردیم، این کتاب از نظر تعداد صفحات، کیفیت و صحت مطالب و همچنین مرغوبیت چاپ نسبت به کتابی که بدون اجازه خانواده شهید تورجی‌زاده منتشر شده بالاتر بود چراکه با استفاده از اطلاعات همرزمان این شهید و با نظارت 4 تن از اساتید دانشگاه اصفهان مستندسازی‌های لازم صورت گرفت.

در این ادامه این گفت‌وگو پای صحبت‌های مادر این شهید نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مادر شهید تورجی‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: انتشار کتاب فرزندم بدون اجازه خانواده او در حقیقت توهین بزرگی به ماست چراکه اولاًخود ما کتابی جامع از زندگی و خاطرات او چاپ کرده‌ایمو دیگر دلیلی بر چاپ کتاب دیگری نیست.

کتاب اصلی شهیدتورجی‌زاده که توسط بنیاد فرهنگی المهدی(ع) به چاپ رسیده به کوشش برادر و جمعی از همرزمان شهید گردآوری شده و مورد تائید خانواده این شهید و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور است.

* چاپ کتاب از فرزندم، سرخود و بدون اجازه بوده و من راضی نیستم

وی افزود: وقتی خبر چاپ این کتاب از فرزندم به گوش ما رسید، فوق‌العاده آزرده‌خاطر شدم و به پسرم گفتم شماره تلفن ناشر را به من بده تا خودم با او تماس بگیرم اما او تصمیم گرفت خود موضوع را پیگیری کند؛ در هر صورت به عنوان مادر این شهید از این موضوع بسیار ناراحتم و راضی نیستم، این‌ها فقط به فکر پر کردن جیب خود بوده و خدشه‌دار شدن نام این شهید برایشان اهمیتی نداشته است؛ من اصلاً راضی نیستم!

وی با اشاره به شیوه تربیت فرزند خود در طول دوران زندگی او بیان داشت: فرزند شهیدم را همچون دیگر فرزندانم تربیت کردم اما رفتار او به شکل دیگری بود و کارهایش خدایی بود، گویی از چندین سال قبل از شهادت خداوند او را برای برگزیدن در نظر داشت؛ از کودکی خطرات زیادی از سر او گذشت و حتی در دوره‌ای خطر مرگ حتمی از بیخ گوشش گذشت اما تقدیر آن بود که زنده بماند، رشد کند و برای رفتن به جبهه ابراز تمایل کند.

* هر 50 روز یک بار از جبهه بازمی‌گشت و پیگیری برای ازدواج او کار آسانی نبود

مادر شهید تورجی‌زاده ادامه داد: فرزندم در آغاز جنگ تحمیلی تنها 16 ساله بود و اصرار بر رفتن به جبهه داشت، من همواره بر ادامه تحصیل او تأکید داشتم و به هر نحوی شده بود تا 2 سال از رفتن او به جبهه ممانعت کردم تا اینکه بعد از پایان امتحانات دیپلمش، امام(ره) دستور دادند که رضایت پدر و مادر برای رفتن به جبهه شرط نیست بلکه وظیفه شرعی است و با اینکه فرزندم همیشه حرف من را گوش می‌داد اما با فرمان امام(ره) بی‌درنگ به جبهه رفت.

وی عنوان داشت: فرزندم 5 سال در جبهه‌ها بود و دائماً مجروح می‌شد، یا شیمیایی شده بود، یا شکستگی دست و پا داشت و یا با وضعیت وخیم از جبهه بازمی‌گشت؛ با این که در جبهه در جایگاه فرماندهی بود اما همواره با دیگر رزمندگان مأنوس و صمیمی بود.

مادر این شهید ابراز کرد: حتی در زمان مجروحیت که از جبهه باز می‌گشت در کارهای خانه به کمک پدر خود می‌شتافت و حتی با مجروحیتی که داشت به من در کارهای خانه کمک می‌کرد.

وی با اشاره به پیگیری برای ازدواج فرزند شهیدش گفت: فرزندم هر 50 روز یک بار از جبهه بازمی‌گشت و پیگیری برای ازدواج او کار آسانی نبود، در یکی از این دوره‌ها برای آنکه تکلیفی بر گردنش نباشد به خواهر خود گفته بود برای خواستگاری‌ام اقدام کنید.

* در عالم رویا فرزند شهیدم را غسل دادم

مادر شهید تورجی‌زاده یادآور شد: بعد از شهادت فرزندم که تازه به خاک سپرده شده بود بر سر مزار او رفتم، هوا خیلی سرد بود و هیچ کسی هم در گلستان شهدا نبود؛ در حال گریه کردن بودم که ناگهان صدایش در گوشم پیچید که «مادر برخیز و برو»؛ پس از شهادت او مردم بر سر مزار این شهید می‌آمدند و برای گره‌گشایی در امر ازدواج خود حاجت می‌گرفتند و حتی برخی بلافاصله به حاجت خود می‌رسیدند و همه این اتفاقات لطف خدا به این شهید است که او را واسطه حاجت قرار می‌دهد.

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1395/11/04/13951104000987_Test_NewPhotoFree.jpg

وی تأکید کرد: بعد از شهادت فرزندم در یکی از شب‌هایی که خیلی دلم برای او تنگ شده بود و دوست داشتم خواب او را ببینم، خواب دیدم که پیکر بی‌جان او را آوردند و در کنار من گذاشتند، خطاب به کسانی که پیکرش را آورده بودند گفتم بروید می‌خواهم خودم پیکر او را غسل بدهم و بعد از آنکه پیکرش را غسل دادم او را در تابوت گذاشتم و پیکرش را با گل تزئین کردم.

* پیگیری حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اعتراض به چاپ کتاب

سید علی قریشی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به چاپ کتاب «به نام مادر» اظهار کرد: چاپ هر کتابی در رابطه با شهدا بدون اجازه از خانواده شهید اقدامی غیراخلاقی و نادرست است.

وی افزود: برای چاپ کتاب از شهدا معمولاً متن کتاب به بنیاد شهید ارائه می‌شود و پس از تائید به چاپ می‌رسد که در رابطه با شهید تورجی‌زاده این اقدام صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: خانواده این شهید نسبت به چاپ کتاب از فرزند خود معترض هستند و به قسمت حقوقی بنیاد شهید مراجعه کرده‌اند تا نسبت به حق و حقوق آن‌ها پیگیری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید علت چاپ این کتاب بدون هماهنگی با ارشاد استان اصفهان، خانواده شهید و بنیاد شهید استان اصفهان مشخص شود و ناشر این کتاب باید در کمیته نشر ارشاد اسلامی پاسخگو باشد.

قریشی اذعان داشت: این کتاب در یکی از انتشارات تهران به چاپ رسیده است؛ هر اثری که قرار است در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به چاپ برسد باید ابتدا برای ویراستاری به بنیاد شهید ارائه شود و پس از ارائه نظر تخصصی آن را تائید کند تا اشکالاتی نداشته باشد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در ادامه تاکید کرد:بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان نیز اعلام می‌دارد که به دلیل چاپ کتاب از این شهید بدون هماهنگی با خانواده، اداره ارشاد و بنیاد شهید معترض است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها