سهیل سلیمی در گفتگو با «بسیج»:

فضای حاکم بر جشنواره فیلم فجر، اروپایی و بیگانه با فرهنگ ما شده است

کارگردان سینما و تلویزیون گفت: جشنواره فجر ما یک جشنواره ایرانی اسلامی نیست. جشنواره ای است که کاملا به شکل اروپایی اداره می شود.
کد خبر: ۸۸۱۵۰۶۵
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضلات موجود در نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: فضای جشنواره فجر فضایی خیلی خاص و به نوعی با فضای واقعی کشور بیگانه است.

وی افزود: شرکت در جشنواره فیلم فجر به گونه ای شده است که گویا در جشنواره کشور دیگری شرکت می کنیم و باید استانداردهای دیگری را رعایت کنیم. غالبا فیلم هایی که در این جشنواره پذیرفته می شوند با توجه به مختصات جشنواره های خارجی انتخاب شده و یکسری از استثنائات هم برای اینکه دل بعضی از مدیران را خوش کنند وجود دارد و هر سال به چند فیلم ارزشی هم مجالی برای دیده شدن می دهند.

این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: نحوه مدیریت بر جشنواره فیلم فجر از اساس مشکل دارد. بحث داوری و انتخاب هر کدام به نوبه خود یک مشکل اساسی است که طبیعتا با نقد و صحبت هم درست نمی شود چون ریشه ای است. وقتی معمار یک آجر را کج بگذارد این دیوار تا ثریا کج می رود خشت اول در مدیریت جشنواره فجر کج نهاده شده و تنها راهش این است که کلا جشنواره فجر را با این مختصات موجود کنسل کنیم و یک جشنواره جدید برای سینمای ایران تاسیس کنیم.

سلیمی اظهار داشت: جشنواره فجر اگر در ترکیه هم برگزار می شد با همین مختصات بود. جشنواره فجر ما یک جشنواره ایرانی اسلامی نیست. جشنواره ای است که کاملا به شکل اروپایی اداره می شود فقط شاید کمی تیپ شرکت کنندگان در آن با اروپایی ها فرق داشته باشد. ولی دیگر اتفاقاتی که در آن رخ می دهد با جشنواره کن و برلین و دیگر جشنواره ها هیچ فرقی ندارد. همان تفکرات وارد می شود و با همان تفکرات فیلم ها انتخاب شده و جایزه می گیرند.

کارگردان سینما و تلویزیون عنوان کرد: حتی ده درصد جشنواره هم به فیلم های ارزشی اختصاص داده نمی شود. بهتر است جشنواره فجر را در کشور دیگری برگزار کنیم که در این صورت هم همین فیلم ها با همین ساختار انتخاب می شوند. اگر بخواهیم جشنواره اصلاح شود باید آن را فسخ کرده و جشنواره جدیدی را تاسیس کنیم. اگر کسی فیلم ساز است و الگوی ایران را پذیرفته در هیئت انتخاب و یا داوری باید فیلم هایی را برگزیند که در ساختار فرهنگی کشور ما قرار دارد یا قرار است به آن ساختار فرهنگی مد نظر ما در آینده برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار