متصاعد شدن نوعی گاز از دل زمین در دامنه کوه سبلان واقع در شهرستان مشگین شهر موجب مرگ تعدادی ازپرندگان وموشهای صحرایی شده است .
کد خبر: ۸۸۱۵۲۸۲
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر به نقل از خیاو، دکترمیرزاهد موسوی استادیار دانشگاه و دکترای زمین شناسی  در گفتگویی اظهار داشت: بررسی های اولیه نشان می دهد این گاز حاصل فعالیت های زمین شناسی در دامنه سبلان می باشد که مشخص شدن دقیق علت آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
وی افزود: مطالعات گروهی از کارشناسان ایرانی، آلمانی وآمریکایی در منطقه آتشفشانی سبلان که در سایت علمی الزییور(ELSEVIER) ودر مجله آتشفشان شناسی به چاب رسیده، نشان می دهد که آتشفشان سبلان در کواترنر یعنی در جوان ترین زمان زمین شناسی اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: بر همین اساس احتمال می رود آخرین فعالیت آتش فشانی سبلان مربوط به ۱۰۰هزار سال پیش باشد که از نظر زمین شناسی آتشفشان بسیار جوان محسوب می شود.
دکتر موسوی گفت: نشت چنین گازهایی درمناطق آتشفشانی معمولا دور از انتظارنیست ودر صورت مدیریت صحیح وبهره برداری اصولی می تواند به عنوان یکی ازظرفیت ها و قابلیت های شهرستان در راستای توسعه پایدار منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
کوه سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در جنوب شهر مشگین شهر واقع شده است.
وجود دهها دهنه چشمه آبگرم معدنی واحداث احداث نیروگاه ژئوترمال کشوردردامنه این کوهستان ازبرکات حرارت داخل زمین دراین منطقه می باشد.
ارسال نظرات