خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی:
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش سلامت جمعیت و خانواده گفت: 13میلیون دختر و پسر در کشور در آستانه ازدواج هستند و فرصت طلایی فرزند آوری در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۱۵۳۰۱
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، محمد اسماعیل مطلق افزود: باید با یک برنامه ریزی مناسب و حمایت خیرین و رفع موانع ازدواج به فرزندآوری کمک کنیم و ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ایرانی یک ارزش از نظر سنتی و دینی و ملی شناخته می شود.

وی ادامه داد: در بین سال های 1351 تا 1390 بیشترین نرخ رشد جمعیت در سال 1362 که 6.8 بوده است و طبق سرشماری سال 1390 میزان باروری 1.8 بوده است در آذربایجان شرقی در همین سال 1.7 است که کمتر از میزان سطح جایگزینی است.

مطلق بیان داشت: افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج در چند سال اخیر، افزایش فاصله بین ازدواج و تولید فرزند آوری و فرزندان بعدی، روند رو به رشد طلاق، تزلزل بنیان و پایداری خانواده همچون طلاق عاطفی، آسیب های اجتماعی و تمایل به تک فرزندی از جمله عواملی که بر نرخ باروری موثر است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج جوانان در بین سال های 1345 تا 1390 بین 4 تا 6 سال افزایش یافته است و شتاب سن ازدواج در خانم ها بیشتر است و بهترین زمان باروری برای خانم ها 18 تا 35 سال است و با گذشت این زمان آسیب های آن نیز بیشتر می شود.

دکتر مطلق خاطرنشان کرد: از جمله آسیب هایی که بر میزان نرخ باروری کلی موثر است سقط است که عوارض جسمی و روانی مختلفی را بر فرد می دارد و اعتیاد در میان زنان پیامدهای فردی از جمله فقر فزاینده، طرد اجتماعی، مشکلات جسمی هنگام بارداری، گسترش خسومت در جامعه، افزایش فرزندان بی سرپرست است.

این مقام مسئول یادآور شد: به رغم کاهش نرخ باروری کلی سالیانه حدود یک میلیون و پانصد و هفتاد هزار موالید داریم که با احتساب میزان مرگ و میر سالیانه در مجموع سالیانه حدود یک میلیون و صد بیست هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

ارسال نظرات