خبرهای داغ:
به دنبال گسترش فضای مجازی و وابستگی افراد به شبکه های اجتماعی در حد اعتیاد، روابط خانواده ها سرد و در بعضی موارد به جدایی رسیده است.
کد خبر: ۸۸۱۵۶۰۷
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
امروزه بین زندگی و جدایی تنها یک گوشی هوشمند فاصله است/فضاهای مجازی سیلابی برای زندگی خانواده های ایرانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دکتر زهرا تاجیک عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: عوامل مختلفی از جمله گوشی های هوشمند یک عامل مهم در سرد کردن روابط خانواده ها و فاصله افتادن بین زن و شوهر و فرزندان با والدین می شود و باعث متلاشی شدن کانون گرم خانواده می گردد.

وی افزود: وابستگی افراد به شبکه های اجتماعی در حد اعتیاد رسیده است و افراد به راحتی نمی توانند از این فضا بگذرند که نگرانی خانواده ها را به دنبال دارد و از طرفی با کشیده شدن ارتباط افراد به شبکه های مجازی ، ارتباطات خانوادگی ضعیف و کم رنگ شده و حضور زن و شوهر در خانواده تنها به یک حضور فیزیکی تبدیل شده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گاهی افرادی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند که از بی اعتنایی همسر خود نسبت به زندگی و خانواده شکایت دارند و معتقدند که گوشی ها و شبکه های اجتماعی جایگزین اعضای خانواده برای یکدیگر شده اند.

وی با اشاره به مشکل یکی از مراجعین خود در رابطه با اعتیاد شوهرش به شبکه های اجتماعی و عدم توجه به خانواده، گفت: وقتی زن در چنین شرایطی شوهر خود را در طول شبانه روز و حتی وقت خواب و غذا خوردن با گوشی و چرخیدن در فضای مجازی ببیند و تنها حضور فیزیکی همسر خود را حس کند، مطمئنأ بعد از مدتی انگیزه قبلی را برای زندگی نخواهد داشت.

تاجیک افزود: موارد فوق بزرگترین معضل خانواده است که راهکار فردی را برای این مشکل نمی توان بیان کرد، البته ممکن است برخی اراده قوی داشته باشند تا بتوانند مثل برخی افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند توانایی کنترل این وضعیت را بدست بیاورند اما در کل این موارد، مشکلات اجتماعی هستند و باید به صورت یک راهکار فراگیر به حل مشکل بپردازیم.

وی ادامه داد: برخی تک روی ها و یا اخلاقی که در خانواده ها رواج دارد مثل سازگاری هایی که زن و مرد باید در مقابل هم داشته باشند در خانواده های امروزی کم رنگ شده است و یا کمتر اتفاق می افتد و هر کدام از این موارد به شکلی باعث ضعیف شدن روابط خانوادگی می شود.

مشاور خانواده اضافه کرد: رابطه بین فرزندان با والدین فاصله زیادی پیدا کرده است و همچنین طرز تفکرات آن ها با یکدیگر بسیار متفاوت شده است و همه این موارد به مسائل اجتماعی که در جامعه وجود دارد مربوط می شود و قید و بندهای اخلاقی و عاطفی که ارزش های دینی محسوب می شوند روز به روز کم رنگ تر می شوند و به همان نسبت که از دین فاصله می گیریم خود به خود از ارزش های دینی هم جدا خواهیم شد و تمام این مسائل می تواند عاملی برای تضعیف شدن و پاشیدگی روابط خانوادگی باشد

وی با بیان این که در خانواده های مذهبی هم با مشکل کم رنگ شدن رابطه های بین اعضای خانواده مواجه هستیم، افزود: بسیاری از خانواده های مذهبی با وجود اطلاعاتی که از مسائل دینی دارند اما متأسفانه بنا به شرایط روز جامعه ، مبتلا به شبکه های اجتماعی شده اند و این فضاهای مجازی مانند سیل همه ی خانواده ها را با هم ویران می کند.

تاجیک بیان کرد: به دنبال همه ی مشکلاتی که گریبان گیر خانواده های ایرانی شده است، مسئولان فرهنگی کشور باید راهکاری برای حل این معضلات اجتماعی ارائه دهند و کنترل هایی در جامعه صورت بگیرد و همچنین بیشتر روی مسائل فرهنگی جامعه وقت گذاری کنند.

وی با بیان این که در کشورهای خارجی مسائل و مشکلات شبیه به معضلات فرهنگی جامعه ما از طرف دولت ها کنترل می شود و آزادی مردم به اندازه آزادی در کشور ایران نیست،افزود: اگر به جوان ایرانی بگوییم مدت زمان استفاده از اینترنت و گوشی را در طول روز کاهش دهد یقینأ با اعتراض وی مواجه خواهیم شد که چرا آزادی را از او سلب کرده ایم در صورتی که او معنای آزادی را به اشتباه فهمیده است و محدود کردن استفاده گوشی و اینترنت دلیل بر عدم آزادی نیست.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) با اشاره به ادعای برخی مسئولین فرهنگی در جامعه که به دنبال انجام کارهایی در زمینه فرهنگ سازی هستند، افزود: علت به هدف نرسیدن کارهای فرهنگی، عمل نکردن و غفلت از دستورات دینی در انجام کارها می باشد و از آن جا که کارهای فرهنگی جامعه براساس وضعیت زمان است دچار مشکل می شویم.

وی وضعیت زمانه را آزادی بدون قید و بند، توجه به خواسته ها و تمنیّات نفسانی دانست و گفت: در مسائل دینی آمده است که این گونه آزادی ها باید مهار و کنترل شوند و از آن جا که بخشی از اوقات زندگی افراد در خانواده و بخشی دیگر در اجتماع سپری می شود بنابراین تا زمانی که برنامه های اجتماعی در جامعه اصلاح نشود، هر اندازه در خانواده ها محدودیت و قانون گذاری در نظر بگیریم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

تاجیک اضافه کرد: شبکه های اجتماعی و هرآن چیزی که در دنیا به عنوان آزادی مطرح است نه تنها ما را از دین ، بلکه از تمدن به دور می کند و با توجه به این که دین اسلام، دین کاملی است بنابراین هر اندازه دین دار تر باشیم ، متمدن تر خواهیم بود.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) در پایان گفت: تا زمانی که بهداشت عمومی را از لحاظ روانی نتوانیم رعایت کنیم ، بهداشت فردی به تنهایی پاسخگو نخواهد بود و همپنین امیدوارم در آینده بیشتر به معیارهای دین و اعتقادات دینی در سطح جامعه توجه کنیم و مقدسات را برای خود در درجه اول اهمیت قرار دهیم تا بتوانیم با کمک همه این موارد در زندگی خود تغییر و تحولاتی ایجاد کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها