انتقاد حبیب الله صبور از جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با «بسیج»:
پژوهشگر و فعال موسیقی گفت: متولیان امسال و سال گذشته جشنواره موسیقی فجر اصلا متوجه نبودند که هدف این یک جشنواره چیست بيشتر نگاه اقتصادى به آن داشتند كه متاسفانه در انجام این امر هم نا توان بودند.
کد خبر: ۸۸۱۵۶۴۲
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
حبیب الله صبور پژوهشگر و فعال موسیقی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به کم شدن استقبال مردم از جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسيقى سى و دومين دوره خود را گذراند متاسفانه در دو دوره گذشته بخصوص سى و دومين دوره ضعيف ترين و بى برنامه ترين دوره خود را سپرى كرد.

وی افزود: عوامل متعددى را ميتوان عامل بروز اين اتفاق دانست. نگاه اقتصادى، غير تخصصى بودن، نداشتن هدف كلى براى احياى موسيقى و نيز تفريحى بودن برنامه ها باعث این موضوع شده و این نشان می دهد که مردم عادى و نيز متخصصين موسيقى با ماهیت برنامه ها ارتباط برقرار نکردند.

پژوهشگر و فعال موسیقی تصریح کرد: در هر صورت جشنواره ها در هر کشوری ميبايست به چارچوب اجتماعی و فرهنگی آن کشور توجه کنند ولی فاصله جشنواره موسیقی فجر با چارچوب های اجتماعی ما زیاد بوده و از لحاظ تخصصی هم در حدی نبوده که متخصصین را جذب کند.

صبور اظهار داشت: در بخش موسیقی پاپ اتفاق خاصی نداشتیم و اجرا ها همان بود که در طی سال در همان سالن ها انجام می شده، حتى بعضى از گروهها هفته قبل از جشنواره در همان سالن اجرا داشتند. بنابر اين صرفا براى كسب درآمد انتخاب شدند و كيفيت اجراى هنرمندان پاپ در اين بخش بسيار ضعيفتر از اجراى بخش خصوصى آنها بود.

وی عنوان کرد: در بخش موسیقی بین الملل هم اتفاقات تخصصی که توجه اهالی موسیقی را جلب کند رخ نداد. حتى دوستان به حداقل نياز جامعه متخصص موسيقى در بخش بين الملل هم توجه نكردند.در بخشى ديگر از جشنواره در سالن آزادی مجموعه اى از انواع موسيقى اجرا گرديد كه بعضاً هيچ جايگاهى در فرهنگ ما ندارند .اركستر سمفونيك هم از اجزاى ثابت تقريبا تمام دوران بوده و اتفاق جديدى را رقم نزدو تنها به اركستر ملى ميتوان به عنوان آورده جشنواره سى و دوم اشاره كرد.

صبور عنوان کرد: موسيقى نواحى هم كه تقريبا براى پر كردن جاى خالى در جدول جشنواره انتخاب شده بود بدون هيچگونه تبليغى كاملا مظلوم بدون استقبال به كار خود پايان داد.


وی اظهار داشت: متولیان امسال و سال گذشته جشنواره موسیقی فجر اصلا متوجه نبودند که هدف این یک جشنواره چیست بيشتر نگاه اقتصادى به آن داشتند كه متاسفانه در انجام این امر هم نا توان بودند.
پژوهشگر و فعال موسیقی بیان داشت: وقتی اهداف موسيقى كشور بعد از گذشت سی و چند سال و سى و دو دوره جشنواره موسيقى كشور مشخص نباشد همین می شود.

صبور گفت: زمانی که بخش دولتی و متولی موسیقی می پذیرد که یک موسیقی را تحت عنوان موسیقی جشنواره فجر روی صحنه برده و معرفی مى کند یعنی موسیقی مورد تایید آنها يعنى مديريت موسيقى كشور ميباشد. موسیقی ارائه شده در جشنواره حاکی از بازار موسیقی بود یعنی هر چه در بازار استقبال از آن بیشتر بوده انتخاب کردند و کاری به محتوای آن نداشتند. اشکال در عدم وجود اساسنامه جشنواره و نيز چهارچوب انتخاب محتوا است.

وی عنوان کرد: در کنسرت های امسال و سال گذشته که مدیریت ثابتی داشته نوع سبک زندگی ارائه شده در کنسرت ها با جامعه ما متفاوت بوده است. نوع پوشش و دیالوگ های خارج از فضای موسیقی که خواننده ها با مردم داشتند مطابق با فرهنگ ما نبود. اکثر پوشش ها عجیب و غریب بود و حتی گروه های خارجی هم که جذب می شوند سطح زندگی و پوشش متفاوتی را به مردم ما معرفی می کردند.

صبور بیان داشت: مجموعه این اتفاقات و نيز ضعف مدیریت باعث شد که با سالن های خالی در کنسرت ها مواجه می شویم. داشتن جشنواره موسيقى قابل دفاع و در شأن هنرمندان موسيقى، نياز به برنامه ريزى دقيق و تخصصى دارد كه پرداختن به آن نياز به بحث و گفتارى طولانى دارد كه در زمان ديگر ميتوان به آن پرداخت ولى به اختصار باید گفت وجود اساسنامه ، اهداف جشنواره ، شرايط ورود ، كادر مديريتى متخصص (فنى و اجرايى) و همينطور مشاركت تمامى هنرمندان از تمامى ژانر هاى موسيقى لازم است تا جشنواره موسيقى نيز به مانند سينما آیینه فعاليت سالانه موسيقى در كشور باشد.

ارسال نظرات