استاندار لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه :

افتتاح هزار و ۹۹۴ پروژه در ایام دهه فجر

استاندار لرستان از بهره برداری هزار و ۹۹۴ پروژه در ایام دهه فجر امسال در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۱۵۹۴۵
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان ، هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران به پروژه های قابل افتتاح استان در ایام دهه فجر اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع تعداد هزار و ۹۹۴ پروژه در ایام دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد که برای بهره برداری از این پروژه ها اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۸۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه افتتاح پروژه های دهه فجر لرستان از هفته گذشته و با حضور وزیر نیرو آغاز شد، افزود: در ایام دهه فجر تعداد ۲۶۹ پروژه در استان کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن ها آغاز می شود.

استاندار لرستان تصریح کرد : اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از پروژه های کلنگ زنی شده است اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان مورد نیاز است.

بازوند با ضمن اشاره به اینکه شاه بیت پروژه های کلنگ زنی شده استان طی امسال نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد است، عنوان داشت: بیشترین حجم پروژه های کلنگ زنی شده استان در ایام دهه فجر مربوط به پروژه های وزارت نیرو است که برای تکمیل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم سرمایه گذاری در افتتاحیه های امسال مربوط به حوزه صنعت و معدن است، گفت: ۵۳ درصد پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در بخش صنعت بوده بطوریکه در این بخش هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرستان خرم آباد با ۴۱۱ پروژه بیشترین حجم پروژه های قابل افتتاح استان در ایام دهه فجر را دارد، افزود: در ایام دهه فجر در شهرستان دورود ۷۸ پروژه، کوهدشت ۹۸ پروژه، سلسله ۱۰۹ پروژه، الیگودرز ۱۹۵ پروژه، پلدختر ۷۸ پروژه و دلفان ۲۰۷ پروژه به بهره بردرای می رسد.

بازوند خاطر نشان کرد : در ایام دهه فجر در شهرستان دوره چگنی ۸۷ پروژه، بروجرد ۱۷۷ پروژه، ازنا ۸۳ پروژه و رومشکان ۲۴ پروژه افتتاح می شود.

۱۹۶ میلیون دلار آمریکا، ارز برای اجرای نیروگاه خرم آباد اخذ شد

استاندار لرستان با اشاره به اینکه کمترین پول بابت ایجاد هر شغل حداقل ۹۰ میلیون تومان است، گفت: ایجاد اشتغال بدون سرمایه گذاری و تولید ثروت امکان پذیر نیست و این امر با سخنرانی و برگزاری جلسه امکان پذیر نیست.

بازوند به آغاز عملیات اجرایی نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد پس از ۱۰ سال اشاره داشت و تصریح کرد: لرستان تنها استان فاقد نیروگاه در کشور بود که با پیگیری های صورت گرفته در تاریخ ۲۴ آبان امسال ۱۹۶ میلیون دلار آمریکا ارز برای این پروژه گرفته شد.

وی با بیان اینکه دولت در برنامه ششم توسعه بناست ۲۵ هزار مگاوات برق برای کشور تامین کند، عنوان داشت: از این مقدار، حدود هزار مگاوات به لرستان اختصاص داده شد که معادل حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه نیروگاه خرم آباد تماما با سرمایه گذاری دولت عملاتی خواهد شد، افزود: همچنین یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در بروجرد توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

نام لرستان از لیست استان های محروم حذف نشده است

بازوند در خصوص مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر حذف لرستان از لیست مناطق محروم و عدم اختصاص اعتبارات توازن منطقه ای به این استان، بیان داشت: کسی که این مطالب را مطرح می کند باید مستندات لازم را ارائه دهد اگرچه برای توسعه استان، استفاده از واژه محرومیت لفظ خوبی نیست.

وی با بیان اینکه ۳۸ سال از لفظ محرومیت برای لرستان استفاده کردیم و به هیچ جایی نرسیدیم، افزود: در اینکه لرستان استان محرومی است هیچ شکی نیست بطوریکه اقدامات زیرساختی که باید ۲۵ سال پیش انجام می شد اکنون در حال اجراست.

بازوند گفت: سال ۹۰ از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ مختص مناطق توسعه نیافته ۱۰۰ میلیارد تومان به لرستان اختصاص یافت که این اعتبار در سال ۹۱ به لرستان پرداخت نشد و طی سال های ۹۲ و ۹۳ نیز به ترتیب ۴۹ و ۱۶۰ میلیارد تومان از این محل به لرستان داده شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ اعتبارات ماده ۱۸۰ به اعتبارات توازن تغیر یافت، خاطر نشان کرد: در سال ۹۴ از محل اعتبارات توازن مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان به لرستان داده شد که این رقم در سال ۹۵ به حدود ۴۰۴ میلیارد تومان رسید.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه نام استان از لیست استان های محروم حذف نشده است، عنوان داشت: در سال ۹۶ اعتبارات توازن لرستان به ۴۲۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده با این حال مشخص نیست که چرا برخی اعلام می کنند نام لرستان از استان هایی که قرار است اعتبارات توازن دریافت کنند حذف شده است.

افتتاح عملیات گازرسانی به ۱۵۰ روستای استان در دهه فجر

بازوند در ادامه با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ به تعداد ۳۲۷ روستای استان گازرسانی صورت گرفته بود، گفت : در حال حاضر ۹۵۷ روستای لرستان از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی از افتتاح عملیات گازرسانی به ۱۵۰ روستای استان طی چهارشنبه ۱۳ بهمن، و با حضور مدیرعامل شرکت کشور خبر داد و افزود: در ایام دهه فجر امسال ۲۰۷ پروژه گازرسانی استان کلنگ زنی خواهند شد.

استاندار لرستان به اقدامات صورت گرفته در حوزه سد سازی استان افزود: طی دولت یازدهم ۳ سد استان به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی سد بختیاری که مدت ها تعطیل شده بود با پیگیری های به عمل آمده تعیین تکلیف شد.

بازوند اعتبار مورد نیاز برای ساخت سد بختیاری را ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برشمرد وگفت : هنوز اعتبار اجرای این سد نهایی نشده است ولی رئیس جمهور با اجرای آن موافقت کرده لذا سد بختیاری با سرمایه گذاری یک شرکت ژاپنی ساخته خواهد شد.

سد و نیروگاه رودبار اواسط سال ۹۶ بهره برداری می شوند

وی به توافقات صورت گرفته برای حذف بخش برق آبی سد معشوره کوهدشت اشاره داشت و تصریح کرد : مقداری در میزان تخصیص آب این سد تعدیل صورت گرفته و در هفته های آینده ابلاغ نهایی برای اجرایی شدن آن اعلام می شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه تا اواسط سال ۹۶ سد رودبار و نیروگاه آن به بهره برداری خواهد رسید، گفت : پیمانکار سد آبسرده در حال خلع ید بوده و قرار است این سد به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار شود.

بازوند به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک خرم آباد اشاره کرد وافزود : برای این منظور در حال حاضر مشکلی با سپاه و ارتش نداریم و تنها مشکل در این زمینه اختلاف با وزارت جهاد کشاورزی بر سر مکانیست که قرار است تحویل سپاه داده شود.

وی گفت : برای رفع این مشکل چندین جلسه با وزارت جهاد کشاورزی در تهران داشته ایم که به جمع بندی نرسید و مقرر شد طی فردا معاون اجرایی رئیس جمهور به لرستان سفر کرده و بازدید میدانی از زمین مورد نظر به عمل آورد که سفر وی لغو شد و به شنبه موکول شد.

اعتبار ساخت راه آهن لرستان از محل سهام فولاد خوزستان تامین می شود

استاندار لرستان در بخش دیگری از صحبت های خود به روند مثبت اجرای پروژه آزادراه خرم آباد اراک و راه آهن لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: کل بودجه راه آهن در سال ۹۵ برابر با ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده و این پروژه هم اکنون با بیش از ۹۵۰ نفر مشغول به کار است.

بازوند ضمن بیان اینکه از معاون اول رئیس جمهور خواسته شده اعتبار ساخت راه آهن لرستان از محل سهام فولاد خوزستان تامین شود خاطر نشان کرد : در کشور تنها اعتبار دو پروژه از محل سهام فولاد خوزستان تامین می شود که یکی از آن ها راه آهن خرم اباد – دورود است.

وی بر لزوم تلاش برای افزایش تعداد پروازهای فرودگاه خرم آباد تاکید کرد و گفت: در فرودگاه خرم آباد چارتر کننده پرواز وجود نداشته لذا خلاء بخش خصوصی در این فرودگاه به خوبی احساس می شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه پرواز خرم آباد به قشم آماده بوده ولی به علت نداشتن چارتر کننده این پرواز انجام آن میسر نیست، افزود: حتی چارترکننده پرواز خرم آباد به مشهد را یک نفر از مشهد انجام می دهد لذا نبود چارترکننده پرواز در لرستان مایه تاسف دارد.

از شرکت ایران ایر به دلیل اختصاص ندادن پرواز به فرودگاه خرم آباد گلایه داریم

بازوند از شرکت ایران ایر به دلیل اختصاص ندادن حتی یک پرواز در فرودگاه خرم آباد گلایه کرد و بیان داشت: ایران ایر با اینکه یک شرکت هواپیمای دولتی است اما حتی یک پرواز به فرودگاه خرم آباد اختصاص نمی دهد ما نمی گذارد که ما از نمایندگان استان درخواست کردیم مدیر آن را به دلیل این بی توجهی به لرستان به کمیسون عمران احضار کنند ولی تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

وی میزان گندم تولید شده در استان طی سال جاری را ۵۸۶ هزار تن دانست و تصریح کرد: بهای گندم خریداری شده از کشاورزان طی امسال حدود ۶۲۰ میلیارد تومان بود که دولت کمتر از ۶۰ روز آن را پرداخت کرد.

استاندار لرستان افزود: میزان مصرف سالانه گندم در لرستان ۲۳۰ هزار تن بوده که در حال حاضر بیش از ۲ برابر نیاز استان گندم در اختیار داشته و می توانیم در این زمینه به استان های همجوار کمک کنیم.

بازوند ضمن اشاره به وجود ۲ هزار پروژه نیمه کاره در لرستان تصریح کرد : برای تکمیل این پروژه ها به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دستگاه های دولتی تنها به ۱۱ درصد تعهد خود در سند اشتغال عمل کرده اند

وی از پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد به عنوان یکی از پروژه های نیمه کاره استان طی سال های متمادی یاد کرد و بیان داشت: این پروژه سال ۸۰ کلنگ زنی شد و اکنون تنها ۵۷ درصد پیشرفت دارد.

استاندار لرستان از کارخانه لاستیک سازی به عنوان کیفی ترین پروژه استان نام برد و اظهار داشت : این پروژه بالغ بر هزار و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به دنبال داشته است.

وی بیان داشت: مطابق سند اشتغال استان قرار بود بانک ها ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و دستگاه های دولتی ۹۶۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و بخش خصوصی ۶۵۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بانک های استان تا کنون توانسته اند ۱۰۷ درصد تعهدات خود را محقق کنند، افزود : بخش خصوصی نیز ۱۳۷ درصد تعهدات خود را محقق کرده ولی میزان تحقق دستگاه های دولتی تنها ۱۱ درصد بوده است.

انتهای خبر/ ز

ارسال نظرات