خبرهای داغ:
رئیس هیات سوارکاری خوزستان در نشست خبري با خبرنگاران:
رئیس هیات سوارکاری خوزستان در نشست خبري با خبرنگاران گفت: تمامی اسب های اصیل عرب خوزستان دارای شناسنامه هستند
کد خبر: ۸۸۱۶۰۱۷
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج از اهواز، فتاح کنعانی شامگاه دوشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان در محل هتل بوستان اهواز اظهار کرد: در حال حاضر حدود چهار هزارو 500 راس اسب در استان موجود است که سه هزار و 500 راس آن اسب اصیل عرب و باقی آن اسب بومی است.
وی افزود: تمامی اسب های اصیل عرب استان دارای شناسنامه بوده و در سازمان جهانی به ثبت رسیده اند اما سایر اسب های موجود در استان برای شناسنامه دار شدن در بلاتکلیفی هستند.
رئیس هیات سوارکاری خوزستان ادامه داد: سازمان جهانی اسب اصیل متشکل از 61 کشورعضو بوده که ایران نیز جزو این سازمان است و اسب اصیل عرب در کنار نام ایران و خوزستان به ثبت رسیده و جهانی شده است.
وی تصریح کرد: درسال گذشته فدراسیون اسب های فلات ایران اسب های موجود در کشور را به اسب های کرد، دره شویی ،کاسپین و ترکمن تقسیم بندی و شناسنامه دار کرد اما در این میان نام اسب های بومی خوزستان وجود نداشت که با رایزنی هایی که داشتیم خوزستان نیز جزو فلات ایران محسوب شد.
کنعانی بیان کرد: تا سال 1378 رقابت های سوارکاری در کشور به صورت عشایری برگزار شده اما از این سال به بعد با احداث مجموعه سوارکاری سازمان آب و برق و پیگیری های شمسایی مدیرعامل این سازمان، ساماندهی خوبی در این رشته صورت گرفته و از سال 1379 رقابت های قهرمانی سوارکاری کشور به صورت رسمی در اهواز کلید خورد.
وی ادامه داد: این رقابت ها هرسال با استقبال بهتر مواجه شده و در سال 82 به اوج حساسیت خود رسیده و بیش از یکصد راس اسب در این رقابت ها حضور یافتند که یک حضور بی سابقه بود.
رئیس هیات سوارکاری خوزستان گفت: متاسفانه در سال 1384 با جدایی مدیرعامل سازمان اب و برق استان ، پیست سوارکاری نیز تعطیل و تمامی اسب های جمع آوری شده و پرورش یافته با کمترین قیمت به استان های دیگر واگذار شد.
وی افزود: یزد جزو استان هایی بود که دراین میان بیشترین سود را کرده و تمامی اسب های اصیل عرب خوزستان را خریداری کرد و تاکنون از این امتیاز بهره مند است.
کنعانی تصریح کرد: این مسائل تا ساتل 1394 ادامه داشت اما از سال گذشته تاکنون با حمایت های برق منطقه ای استان اقدامات خوبی در جهت احیای این رشته در استان صورت گرفت و رفته رفته به روزهای اوج خوزستان بازمی گردیم.
وی ادامه داد: اگرچه به نقل از برخی ها استان یزد تمامی اسب های اصیل عرب استان را خریداری کرد اما هیچ مادیان اصیلی از استان خارج نشده و تنها اسب های رده پایین تر اصیل به این استان منتقل شد.
رئیس هیات سوارکاری خوزستان گفت: تاکنون رقابت های با کیفیتی درماده های سرعت، استقامت و زیبایی در سطح استان برگزار شده و تا پایان سال نیز برنامه های متعددی را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: آموزش یکی از لازمه های ارتقای این رشته است که از ابتدای کار به صورت جدی آن را در اولویت کار قرار داده ایم.
کنعانی افزود: همچنین آموزش مربیان و سوارکاران با حضور مربیان مطرح خارجی از دیگر اقدامات بوده که تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت کار مربیان و چابک سواران استان داشته است.
وی تصریح کرد: همچنین تاکنون چهارهفته از رقابت های کورس قهرمانی کشور به میزبانی اهواز با بالاترین کیفیت برگزار شده است. 
رئیس هیات سوارکاری خوزستان گفت: اکنون 18 شهرستان و 10 کمیته فعال تخصصی در سطح استان است که سیاست های هیات و فدراسیون را به خوبی در این شهرستان ها اجرا کرده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.
وی بیان کرد: آموزش نونهالان ومعلولان و برگزاری دوره های تخصصی ، مسابقات سوارکاری همراه با تیرو کمان، طبیعت گردی با اسب و سوارکاری همراه با پرتاب نیزه از جمله برنامه هایی است که در سال آینده جزو اولویت های هیات استان به شمار می رود.
کنعانی همچنین از برگزاری چهار رقابت کشوری در ایام دهه فجر به میزبانی خوزستان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با احداث یک پیست جدید در استان سطح کیفی این میزبانی ها نیز ارتقاء یابد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها