حسن نژاد :

ضرر ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی بازار سرمایه درصورت بازگشایی نماد بانک تجارت و صادرات

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: تغییرات آئین‌نامه و وضع مقررات جدید بانک مرکزی اعتماد را در بازار سرمایه از بین می‌برد.
کد خبر: ۸۸۱۶۰۴۹
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمدحسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به نامه اعتراضی ۱۵۰ فعال بازار بورس به رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش بی سابقه سود سهامشان در این بازار، اظهار داشت: اتفاقی که اخیرا رخ داد،  افت ۵ هزار میلیارد تومان ارزش بورس بود که در تاریخ این بازار بی سابقه است.

 

وی علت این مسئله را بازگشایی نماد بانک ملت با ارزش ۳ هزار میلیارد تومانی که آن را از دست داد، دانست و افزود: حدود ۳۷ درصد از پول سهام داران از بین رفت. این اتفاق ناشی از تغییرات آئین نامه ای و وضع مقررات جدید بانک مرکزی از یک سو و تشدید نظارت ها بر سهام داران از سوی دیگر بود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: به طور مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که ۴۰ درصد سود شناسایی شده در سهامی، سود سوری و نه واقعی است و باید آن را تعدیل کرد. یا به طور مثال تشخیص ۵۰ تومان ای پی اس در یک سهام باید جای خود را به ۱۰ تومان ای پی اس بدهد. یعنی اگر فردی ۱۰ سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفته و پولش را پرداخت نکرده باشد براساس قانون سهامدار نباید ۲۰ میلیون تومان به عنوان سود شناسایی کند بلکه باید به جای سود از این میزان ذخیره درنظر بگیرد. در صورتی که این اتفاق نیفتاده و به طور کلی سود نادیده گرفته شده و سهامدار ضرر می کند.

 

وی تاکید کرد: اگر قرار است این روال صورت گیرد باید آن را در سال های مختلف تقسیم کنیم. این مسئله باید مرحله به مرحله انجام می شد. این در حالی است که دفعتا صورت گرفته و سهامداران را ناراضی کرده است.

 

حسن نژاد تصریح کرد: فکر کنید فردا روزی نماد بانک تجارت و صادرات بازگشایی شود آن وقت چه بلایی سر بازار می آید؟! ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار از دست می رود. این در حالی است که بانک مرکزی در پاسخ به اعتراضات می گوید این مسئله هیچ ارتباطی به من ندارد و خودش را حافظ منافع سپرده گذار می داند. بانک مرکزی معتقد است سهام دار  باید در انتخاب هیئت مدیره حواسش را جمع کند. از سوی دیگر فعالان بورس معتقدند که ۳۷ سال بانک مرکزی ناظر بانک ها بوده و خودشان نمی توانند براساس نظر شخصی هیئت مدیره را انتخاب کنند بلکه باید به تایید بانک مرکزی به عنوان ناظر همه بانک ها برسد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تغییرات آئین نامه ای و وضع مقررات جدید بانک مرکزی اعتماد را در بازار سرمایه از بین می برد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار