در نشست «روز روشنایی» مطرح شد

انتقاد از «انفعال» در حوزه فرهنگی

مدیرمسئول روزنامه صبح نو با اشاره به تلاش‌ سلطنت‌طلبان در ساخت فیلم و مستند از رژیم گذشته، نسبت به تاریخ سازی جریان مقابل انقلاب هشدار داد.
کد خبر: ۸۸۱۶۰۵۰
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، فرشاد مهدی‌پور در نشست «روز روشنایی» که با موضوع «دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی» در  فرهنگسرای اشراق با بازخوانی اجمالی سیر قدرت در نظام شاهنشاهی دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت:اگر بتوانیم این دوره را به خوبی بشناسیم می توانیم درک کنیم که امروز در زمینه فرهنگی به چه دستاوردهایی رسیده‌ایم باید یک بار دیگر تاریخمان را مرور کنیم تا ببینیم چه کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که مسئله فرهنگی یک مسئله دامنه دار است، افزود: به سادگی نمی‌توانیم آن را تعریف کنیم. ما تازه داریم بعضی از مسائلی که به وجود آمده است را می‌فهمیم. به این دلیل که یک عقبه دانشی فعال برای حل مسئله نداریم.


وی افزود: وقتی به سنت تفکر در غرب نگاه می‌کنیم، 400 سال سابقه تفکر متصل و بی‌واسطه وجود دارد. انقلاب 1789 نتیجه یک دوره طولانی تاریخی از مواسلات دانشمندان و دربار است. در ایران هم جریانی داریم 100 سال تئوریزه کننده جریان شاهنشاهی است و همه آن هم ترجمه است. این جریان به جای آنکه مسئله را حل کند، خودش تبدیل به مسئله شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه به دانشگاه به عنوان یک مسئله فرهنگ اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌های ما هنوز این جریان ترجمه شده غیر اورجینال وجود دارد و حوزه به واسطه اینکه همیشه در حاشیه بوده نمی‌تواند چنان که باید عرض اندام کند. ما تا قبل از دوره صفوی تفکرات شیعی منسجمی هم نداریم، و همه چهره‌های مذهبی ما خارج از چارچوب سیاست و حکومت شکل می‌گیرند. تازه 300 سال قبل بود که ما توانستیم حول محور تشیع مردم را یک دست کنیم. سفرنامه‌های قاجار را که می‌بینیم، همه کسانی که از ایران به پاریس رفته‌اند، از هر قشری که بودند، هیچ گزارش منفی از آنچه در غرب می‌گذرد منتشر نکرده‌اند، آخوندی داریم که امام جمعه تهران است، به لندن می‌رود و سفرنامه‌ای می‌نویسد به نام «بهشت شداد». جریانی که باید سال‌ها غرب را می‌دیده، نگاه درستی نداشته است.

مهدی‌پور  با اشاره به ساخت مستند هایی چون «شهبانو» و «از تهران تا قاهره»، گفت: جریان مقابل انقلاب در حال تاریخ‌سازی است.

برپایه این گزارش، در ادامه این نشست مهدی مفیدنژاد محقق و کارشناس ارشد حوزه فرهنگی از دریچه دیگری وارد بحث شد و گفت: یک سوال مهم مطرح است و آن هم اینکه «چرا به موضوع انقلاب اسلامی از دریچه جامعه شناسی کمتر نگاه می‌شود، تفاوتی که بین انقلاب اسلامی و انقلاب‌های دیگر در جای جای دنیا وجود دارد، منحصر به فرد است. ما باید در مقوله انقلاب اسلامی عینک همیشگی‌مان را کنار بگذاریم و همانطور که دیگر انقلاب‌ها را بررسی می‌کنیم، به انقلاب اسلامی بنگریم.

وی افزود: جریان مقابل انقلاب اسلامی  این روزها به شدت در حال جریان سازی و احیا کردن خویش است در حالی که در کشور خودمان به واسطه اتفاقاتی حتی بخشی از مدیران ما با دیدن چند نقطه ضعف، خودشان دست به تخریب دستاوردهای انقلاب می‌زنند.

مفید نژاد با اشاره به رفتار و گفتار منفعلانه در عرصه فرهنگی کشور گفت: نبود یک اتحادگفتمانی از ابتدای انقلاب اسلامی که یک بخشی از آن ناکارآمدی است و بخش دیگری از آن نفوذ است و بخش دیگری عدم تبعیت از افراد بالادستی و ولی فقیه است باعث شده ما به نقطه مطلب نرسیم. متاسفانه هر دولتی با یک دغدغه، رویکرد و سیاست خاص خودش آمده و در نهایت باعث شده ما یک گفتمان واحد برای اداره کشورمان نداشته باشیم و همین باعث به وجود آمدن مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه فرهنگ شده است.

برپایه این گزارش، ویژه‌برنامه «روز روشنایی» که در قالب نشست‌های تخصصی در 15 فرهنگسرای شهر تهران برگزار می‌شود با حضور فرشاد مهدی‌پور و مهدی مفیدنژاد و با اجرای محمدحسین رنجبران در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه امام حسین(ع) میهمانان ویژه این نشست بودند.

ارسال نظرات