یک کارشناس اقتصادی :

مبناهای آماری قابل نقد است/تناقضات فاحش قابل پذیرش نیست

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه باید روش‌های محاسبه آماری برای اهل فن اعلام و قابل نقد باشد، گفت: تناقضات آماری جزئی به دلیل روش محاسباتی متفاوت است ولی اختلافات و تناقضات فاحش مورد پذیرش نیست.
کد خبر: ۸۸۱۶۹۰۴
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،دهقان دهنوی درباره درخواست معاون اول رئیس جمهور که از رسانه ها خواسته بود، آمارها را نقد نکنند، اظهار داشت: در کشور ما چند مرجع رسمی برای اعلام آمارها وجود دارد و وقتی یک مرجع رسمی نرخ‌ها را اعلام می‌کند بر پایه یک سری فرمول‌های تکنیکی و فنی است و منطقی نیست که بخواهیم این آمار را زیر سؤال ببریم، اما مراجع رسمی نیز باید روش‌های آماری خود را در اختیار محققین و کارشناسان فنی مربوطه قرار دهند.

وی با بیان اینکه باید این روش‌های آماری اعلام شود، زیرا ممکن است مورد نقد فنی قرار گیرد، گفت:‌ اینکه جلساتی با ذهنیت‌های شخصی به قصد نقد شاخص‌ها برگزار شود و بگویند رقمی که مثلا برای رشد اقتصادی اعلام شده درست نیست، منطقی نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در واکنش به تناقضات آماری از سوی مراجع رسمی نیز تصریح کرد: ممکن است دو مرجع رسمی به دلیل استفاده از دو روش مختلف، اختلافات جزئی در آمارها داشته باشند که قابل قبول است ولی اگر این اختلافات آماری فاحش باشد، باید بررسی و پاسخ داده شود. بنابراین به دلیل روش‌های محاسباتی مختلف و فرمول‌ها و البته دوره زمانی مورد نظر مراجع، ارقام آماری می تواند دارای اختلافات جزئی باشد نه فاحش.

دهنوی در پایان بیان کرد:‌ باید روش های محاسباتی در شاخص‌های اقتصادی هماهنگ باشد و بر اساس یک روش مشخص آمار گیری انجام شود زیرا سیاست‌گذاری‌ها، کارهای علمی و تصمیمات بر اساس این آمارها انجام می‌شود. بر این اساس، رسانه ها اگر با افراد اهل فن اقدام به بررسی روش‌های آماری کنند و شاخص‌ها را توسط این افراد کارشناس و اهل فن تحلیل کنند، مشکلی ندارد، اما اینکه یک فرد بخواهد شاخصی را رد کند و به طور مثال بگوید چنین رشد اقتصادی ممکن نیست رخ داده باشد، علمی نخواهد بود زیرا یک نفر نمی تواند همه مواردی که برای یک شاخص رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود را از همه جوانب بررسی و تحلیل کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار