خبرهای داغ:
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست خبری خبرداد

17 محصول کشاورزی خوزستان برند سبز گرفته‌اند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افتتاح 72 پروژه بخش کشاورزی با اعتبار 166 میلیارد تومان و اشتغالزایی 1765 نفر به صورت مستقیم در استان به مناسبت دهه فجر خبر داد.
کد خبر: ۸۸۱۷۳۷۰
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اهواز، کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز، 13 بهمن ماه به مناسبت دهه فجر در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 43 پروژه در بخش آب و خاک با اعتبار حدود 21 میلیارد تومان و اشتغالزایی 1418 نفر، 4 پروژه در بخش باغبانی با اعتبار 65 میلیارد تومان با اشتغالزایی 58 نفر، 5 پروژه تعاون روستایی با اعتبار  یک میلیارد و 400 میلیون تومان و اشتغالزایی 16 نفر، 17 پروژه در بخش دام و طیور با اعتبار 69 میلیارد تومان و اشتغالزایی 196 نفر، 2 پروژه صنایع کشاورزی با اعتبار 2 میلیارد و 900 میلیون تومان و اشتغالزایی 17 نفر و یک پروژه در بخش شیلات با اعتبار بیش از 6 میلیارد تومان و اشتغالزایی 60 نفر از جمله پروژه‌هایی هستند که توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان به بهره‌برداری می‌رسند.

 وی با بیان این‌که فقط 12 درصد از اعتبارات اجرایی این پروژه‌ها دولتی است، افزود: این پروژه‌ها در 20 شهرستان امیدیه، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغملک، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، گتوند، لالی، هفتکل و هویزه اجرایی شده‌اند.

چنلگوایی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم تصریح کرد: از سال 92 تاکنون دولت توجه خاصی به بخش کشاورزی داشته است. از جمله این اقدامات توجه به حفظ منابع تولیدی از جمله آب و خاک شامل کارهای زیربنایی، حفظ حاصلخیزی خاک، توسعه کشت گلخانه‌ای، تدوین و اعلام الگوی کشت مناسب و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز اشاره کرد.

وی گفت: یکی از کارهایی که توسط دولت در حوزه آب انجام شده، اختصاص 10 میلیارد دلار برای حفظ و مهار آب‌های مرزی و انجام عملیات زیربنایی در استان‌های ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان است. همچنین حدود  3.5 میلیارد دلار برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در نظر گرفته است.

 چنگلوایی عنوان کرد: تثبیت قیمت نهاده‌های کشاورزی جهت کاهش قیمت تولید، توجه به کیفیت نهاده‌ها، تأمین کافی و به موقع نهاده‌ها، عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، پرداخت مشوق‌های صادراتی به منظور توسعه صادرات و توجه ویژه به تولید کمی و کیفی دانه‌های روغنی از دیگر اقدامات دولت در بخش کشاورزی است.

 مجوز تخصیص آب برای کل اراضی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

 وی گفت: فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری شامل 244 هزار هکتار است که وزارت نیرو مجوز تخصیص آّب برای 116 هزار هکتار آن را حذف کرده بود اما با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری جلسات با وزارت نیرو در نهایت مجوز آب برای تمام اراضی داده شد. حتی رییس جمهور نیز در این زمینه عنوان کرد که طرح 550 هزار هکتاری یک طرح کامل است و فاز اول و دوم ندارد.

 چنگلوایی تصریح کرد: یکی از مشکلات طرح 550 هزار هکتاری در ارتباط با زهکش‌های اصلی آن است که سازمان آب و برق اجرایی کرده و متولی کانال‌های درجه 2 و 3 وزارت جهاد کشاورزی است. 440 میلیارد تومان برای ساماندهی این زهکش‌ها و بخشی از شبکه‌های اصلی آبیاری پیش‌بینی شده که این اعتبارات قرار است در اعتبارات 12 هزار و 800 میلیارد تومانی فاز دوم دیده شود تا مشکلات حل شوند.

وی در خصوص بحث استخدام در سازمان جهاد کشاورزی گفت: در ارتباط با بحث استخدام، سازمان جهاد کشاورزی متولی استخدام نیست و ما متولی تولید هستیم و تولیدی که انجام می‌گیرد خود موجب اشتغالزایی می‌شود اما در این زمینه به تعدادی نیرو نیاز داریم تا بدنه کارشناسی سازمان را در بخش‌های مختلف تقویت کنیم.

چنگلوایی با بیان این‌که استخدامی هم اگر در این سازمان صورت بگیرد، بر اساس مجوزهایی است که صادر می‌شود، عنوان کرد: در دو سال گذشته 638 نفر کارشناس به کار گرفته‌ایم که در مراکز خدماتی مشغول به کار هستند و به عنوان پتانسیل‌های سازمان کمک شایانی به ما می‌کنند.

 ناچار به واردات برخی از محصولات هستیم

  وی در خصوص واردات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی از اقلام و محصولات را باید وارد کنیم. برای مثال شکر موردنیاز در کشور حدود 2 میلیون 100 هزار تن است اما شکر تولید شده حدود 1.5 میلیون تن است و قاعدتاً باید ما به تفاوت این میزان شکر از طریق کشورهای دیگر تامین و واردات انجام بگیرد.

وی با بیان این‌که ما ناچار هستیم برخی از محصولات را وارد کنیم، گفت: در ارتباط با نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا باید واردات انجام دهیم. هیچ کشوری نیست که در زمینه تولید تمام محصولات کشاورزی خودکفا باشد.
 
وی با بیان این‌که ما ناچار هستیم برخی از محصولات را وارد کنیم، گفت: در ارتباط با نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا باید واردات انجام دهیم. هیچ کشوری نیست که در زمینه تولید تمام محصولات کشاورزی خودکفا باشد.

 

چنگلوایی درباره بحث محصولات ارگانیک عنوان کرد: تولید محصولات ارگانیک یکی از سیاست‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی است و در این زمینه ابتدا باید به بحث تولید سالم دست پیدا کنیم و سپس به تولید محصولات ارگانیک برسیم زیرا میان محصولات سالم و محصولات ارگانیک تفاوت وجود دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها