خبرهای داغ:
آیت‌الله حسینی بوشهری:

دستگاه قضا پشتوانه آمران به معروف باشد / لزوم همیاری دستگاه‌ها با قوه قضاییه

امام جمعه قم گفت: دستگاه قضایی باید با آمران به معروف و ناهیان از منکر پیوند داشته باشد و پشتوانه این افراد باشد تا بتواند با استفاده از ظرفیت مردم پیشگیری از وقوع جرم را تحقق بخشد.
کد خبر: ۸۸۱۷۳۹۲
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
دستگاه قضا پشتوانه آمران به معروف باشد / لزوم همیاری دستگاه‌ها با قوه قضاییه
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار با مهدی کاهه دادستان عمومی و انقلاب قم که در دفتر معاونت جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه در پرتو انقلاب اسلامی انتظارات مختلفی در جامعه اسلامی پدیده آمده که به حق است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی نشات گرفته از شعارها و پیام‌های آموزه‌های دینی است که پیشوایان و امامان دینی بر آنها بسیار تاکید داشته‌اند.

وی از ویژگی‌های حرکت انقلابی در کلام امام علی(ع) یاد کرد و افزود: رهبران دینی با نگاه به ریاست و قدرت‌طلبی به عرصه مدیریت وارد نشده‌اند، هر فردی که در نظام اسلامی جایگاهی را بر عهده گرفته باید جامعه را به سمت اصلاح حرکت دهد و از مستضعفان در پرتو قانون‌مداری حمایت کند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی باید احکام فراموش شده را احیا کند، تصریح کرد: در این صورت زمینه برای تخلف و اشتباه در جامعه فراهم نمی‌شود؛ جامعه در بخش دستگاه قضا انتظارات مشخصی دارد به همین علت این دستگاه پناهگاه مردم است و  از نفوذ افراد در مراکز مختلف جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضا جامعه را به سمت آرامش هدایت می‌کند، عنوان کرد: همه خوش بینی‌ها و بدبینی‌ها به عملکرد قوه قضا وابسته نیست اما عملکرد قوه قضاییه در خوش بینی و بدبینی مردم تاثیر بسیاری دارد.

حسینی بوشهری از نقش قوه قضاییه در افزایش رضایتمندی‌های مردمی یاد کرد و ادامه داد:‌ دستگاه قضا باید قبل از معلول به دنبال علت باشد و قبل از وقوع یک جرم به دنبال پیشگیری از جرم باشد؛ سالم‌سازی و رفع جرائم مختلف از رسالت‌های قوه قضاییه است اما این مجموعه برای رسیدن به موفقیت باید هیچ مراجعه کننده‌ای نداشته باشد.

وی یادآور شد: تعداد کم پرونده‌های قضایی در برخی از کشورهای دیگر تعجب بسیاری دارد چراکه کشورهای دیگر که با اسلام ارتباطی ندارند توانسته در حوزه پیشگیری از جرائم به موفقیت برسند، باید از تجربه‌های آنها استفاده کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بخشی از سرقت‌ها و ناهنجاری‌ها ناشی از مشکلات معیشتی مردم است، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف باید همیار قوه قضاییه باشند تا نظام اسلامی بتواند در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به موفقیت برسد؛ دستگاه قضایی نیز باید با استفاده از ارزیابی‌ها و کارشناسی‌های مختلف بسترهای ترویج جرم را شناسایی کند و در جلساتی با حضور مسؤولان ملی به دنبال رفع این بسترها باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت دستگاه‌های مختلف با قوه قضاییه نیازمند یک راهکار عملیاتی است، عنوان کرد: اینکه قوه‌های مقننه و مجریه کار خود را دنبال کنند و قوه قضاییه برای این‌ها تشکیل پرونده دهد، مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت در حالی که باید راهکارها را مطرح کنیم تا بتوانیم به همدلی مورد نظر برسیم.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قم باید به عنوان شهر نمونه به سایر بلاد اسلامی معرفی شود، اضافه کرد: باید آسیب‌ها را شناسایی و در راستای رفع آنها تلاش کنیم؛ دستگاه قضایی باید با آمران به معروف و ناهیان از منکر پیوند داشته باشد و پشتوانه این افراد باشد تا بتواند با استفاده از ظرفیت مردم پیشگیری از وقوع جرم را تحقق بخشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید با مبلغان و سخنران‌های مذهبی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد و از ظرفیت این افراد برای رفع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه استفاده کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار