مخترع لرستانی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج:
مخترع لرستانی گفت: شغل مرتبط انتخاب کردم تا کارهایم به فراموشی سپرده نشود.
کد خبر: ۸۸۱۷۴۱۰
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
، یاسر آزادی ، جوان ۲۹ ساله خرم آبادی که در رشته برق صنعتی تحصیل کرده به گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج ازلرستان با بیان اینکه ۱۵ سال در رشته رباتیک کار کرده و در زمینه الکترونیک و کامپیوتر نیز کار کرده ام،اظهار داشت : به طور رسمی یک اختراع و غیر رسمی ۱۵ اختراع دارم که مرتبط با رشته تحصیلی من است.

این مخترع لرستانی افزود: بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان حمایت های خوبی از من داشته است و خاناوده ام نیز در فعالیت هایم مشوق من بوده اند.

وی در رابطه با اولین اختراع وی و زمانی که ایده اختراعش به ذهنش رسید، عنوان کرد:اولین ایده من ساخت کولر آبی در دوران هنرستان به ذهنم رسید چرا که می خواستم با کمک خود مشکلی از مشکلات صنعتی استان کم کنم.

آزادی با بیان اینکه هر اختراعی که ثبت می شود مراحل سخت و هزینه بالایی دارد، تصریح کرد: ساخت یک ربات صنعتی جند منظوره که برای کارهای پژوهشی،امدادی و کاوشگری به کار می رود ساختم .

اختراع ربات کارگر صنعتی/ نجاتگر جان انسان ها

وی با بیان اینکه ربات کارگر صنعتی من برای کارهای پژوهشی ،امدادی و کاوشگر است، عنوان کرد: درسطح نمونه آزمایشگاهی این ربات را ساختم اما برای نمونه بزرگتر نیاز به هزینه بیشتر دارد.

این مخترع لرستانی تصریح کرد: این مقیاس آزمایشگاهی در آزمایشگاه های شیمیایی و اتمی استفاده می شود که برای انسان مضر هست حداقل جان انسان در محیط میکروبی نجات می دهد.

وی خاطر نشان کرد: این ربات با ۴ پای مختلف کار میکند که کار دوم آن به عنوان امداد گر و نجات دهنده انسان در محیط هایی که سیل و زلزله رخ داده به عنوان وسیله جستجو گر استفاده کنیم.

آزادی با بیان اینکه کار سوم این ربات صنعتی برای صنایع سنگین و محیط های کار که آسیب زیاد است استفاده می شود، افزود: این ربات در ابعاد بزرگتر و صنایع فولادسازی و فلز سازی استفاده می شود.

وی گفت: کار چهارم این ربات در بٌعد نظامی است که بیشتر رویش کار شده و برای پادگان ها جهت نگهبانی و بیسیم استفاده می شود و سلاح نظامی برای حفاظت از مرز ها به آن نصب می شود.

این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه این ربات نمونه خارجی دارد، افزود: ساخت نمونه اولیه این ربات با آزمون و خطاهای بسیار ۱۰ سال طول کشید تا یک وسیله بیرون بیاید .

وی با اشاره به اینکه چون مشغله زیادی داشته ام در هیچ نمایشگاه یا جشنواره ای شرکت نکردم، عنوان کرد: مهم ترین مشکل من حمایت جا و مکان ،لوازم مصرفی برای ساخت است.

فیلم های تخیلی استعداد من را شکوفا کرد

آزادی با اشاره به اینکه یک سری فیلم ها خودبخود خلاقیت آدم را شکوفا می کند ، گفت: ایده این اخترع به دوران نوجوانی و بچگی من بر میگردد که از فیلم های تخیلی الهام گرفتم و سعی در ساخت این ربات کردم .

وی عنوان کرد: کولر آبی به عنوان اولین ایده من چون کسی برای حمایت نبود بلاتکلیف مانده؛ مدل من کم مصرف است و طول عمر زیاد بازدهی و تکنولوژی بهتری دارد و برق و آب کمتر مصرف می کند.

این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه از زمان هنرستان تا کنون تلاش های زیادی کرده و با شکست های زیادی رو به رو شدم، خاطر نشان کرد: برای ثبت اختراع زمان و هزینه زیادی باید صرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه غیر از اخترع برای سرگرمی در مغازه خود کار تعمیرات سخت افزار کامپیوتر نیز انجام میدهم، گفت: شغل مرتبط انتخاب کردم تا کارهایم به فراموشی سپرده نشود.

آزادی عنوان کرد: نخبگان بسیاری داریم که برخی استعداد خدادادی دارند و اگر از دوران دبستان این استعداد ها کشف شود و این افراد آموزش داده شوند در دوران دانشگاه برای ورود به بخش صنعت آماده می شوند.

ضرورت سرمایه گذاری در جهت کشف استعداد ها

وی خاطر نشان کرد: نخبه های ما از نخبه های کشورهای دیگر از سطح بالاتری برخوردار هستند اما متاسفانه در زمینه کشف استعدد خیلی کم سرمایه گذاری می شود.

این مخترع لرستانی با اشاره به اینکه نخبگان در کشور ما زیاد هستند، گفت: اگر مسئولین برای پرورش استعداد ها برنامه داشته باشند و از دوران دبستان آن ها را پیدا کنندنخبگان آینده ما پدید می آیند.

وی با اشاره به اینکه اگر استعداد نخبگان کشف شود برای کشور خیلی مفید هست ولی تا کنون سرمایه گذاری کمی شده است، افزود: حمایت از نخبه های استان لرستان نیز کمی ضعیف است.

آزادی عنوان کرد: برخی نخبگان متولیان امر را نمی شناسند و برخی نهادها کم حمایت می کنند، اگر مراکز با کارگاه های بزرگتر امکانات بیشتری صرف این کار کنند نتیجه بهتری به وجود می آید.

مهاجرت عامل موفقیت نخبگان لرستانی

وی با بیان اینکه مهاجرت به خارج از استان و کشور برای نخبگان ما نتیجه بخش تر است، تصریح کرد: اگر نخبگان ما بیرون از استان بروند بهتر کار می کند چرا که شرایط فعالیت نخبگان در استان سخت تر است.

این مخترع لرستانی گفت: در استان های بزرگتر مانند شیراز، اصفهان، تهران و تبریز امکانات فراهم تر است در حالی که ما برای تهیه یک موتور و یک پیچ باید به تهران برویم و گاها مجبور هستیم در تهران مستقر شویم تا بتوانیم از این امکانات و شرایط های موجود در کلان شهر ها استفاده کنیم.

وی مرکز یا سازمانی باید باشد تا مخترعان ما را در جهت تجاری سازی اختراعات کمک کند، گفت: سازمانی برای حمایت از مخترعان در راستای صنعتی کردن و تجاری سازی یا ثبت اختراع طرح، مخترع را یاری کند.

آزادی با اشاره به اینکه ما برای انجام کارهای کوچکی در راستای ثبت اختراع خود باید به تهران سفر کنیم و این برای ما هزینه بر می شود، بیان کرد: از حمایت های استان راضی نیستم چون به موقع هماهنگی نمی شود و حمایت در سطح پایین است.

حمایت مسئولان از نخبگان؛ راهی برای جلوپگیری از فرار مغزها

وی گفت: از مسولان استان انتظار دارم برای جلوگیری از فرار نخبه ها از استان و عدم فرو رفتن بیشتردر فقر فرهنگی و اقتصادی نخبگان ما را حمایت کنند و برای جلوگیری از این اتفاق زیرساخت ها را باید درست کنند تا اقتصاد استان رونق پیدا کند و در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

این جوان لرستانی سخنان خود را با این جمله پایان داد که اگر بعد از ۳۰ سال به حرف امام خمینی (ره) گوش کنند که دانش آموزان و دانشجویان مملکت را می سازند این مشکلات دامن گیر کشور نمی شد و در برابر تحریم ها سربلند بود.

انتهای خبر

ارسال نظرات