به مناسبت روز پرستار؛

مشکلات بی‌شمار پرستاران و وعده‌های بسیار/ چالش‌های پرستاران فقط با فکر کردن حل نمی‌شود

پرستاری شغل شریف و بی‌نظیری است و یک پرستار با تأسی از بانو حضرت زینب(س) همه عشق و توان خود را برای بهبود بیمار صرف می‌کند؛ اما پای درد دل پرستاران که می‌نشینی از رنج‌ها، شيرينی‌ها، سختی‌ها و مشکلاتی می‌گویند که توقع می‌رود مسئولان را برای رفع مشکلاتشان به تصمیم‌گیری‌های درست وا دارد؛ درواقع مشکلات و چالش‌های پرستاران فقط با فکر کردن حل نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۷۷۵۵
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، روز پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم‌دار نهضت پس از شهادت امام حسین(ع)، حضرت زینب کبری(س) است؛ این روز را روز پرستار می‌نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب(س)، پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی(ع) را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی‌ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

 

روز پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم‌دار نهضت پس از شهادت امام حسین(ع)، حضرت زینب کبری(س) است؛ این روز را روز پرستار می‌نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب(س)، پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی(ع) را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی‌ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

 

قدر مسلم پرستاری شغل شریف و بی‌نظیری است و یک پرستار با تأسی از بانو حضرت زینب(س) همه عشق و توان خود را برای بهبود بیمار صرف می‌کند؛ پای درد و دل پرستاران که می‌نشینی از رنج‌ها، شيرينی‌ها، سختی‌ها و مشکلات کارشان می‌گويند؛ از اين که مرخصی ندارند، عيد و تعطيلات برايشان معنايی ندارد، از اين که گاهي بيماری ناسزايی نثارشان مي‌کند، از 18 ساعت کار کردن مدوام، از خاطره خوش بيمارانی که اميدی به زنده بودنشان نبوده است اما زنده مانده‌اند، از آدم‌هايی که بعد از حمله قلبی با تلاش پرستاران در امر احيا به زندگی بازگشته‌اند و هنوز هر سال زنگ می‌زنند و روز پرستار را تبريک می‌گويند، از انگشت‌هايشان که به علت استفاده مداوم از بتادين پوسته پوسته شده و اثر انگشت ندارد، از آمدن به بيمارستان در روزهايی که همه شهر تعطيل است، از وعده‌هايی که هرگز عملی نمی‌شوند، از حقوقی که با توجه به اين هزينه‌های سرسام‌آور زندگی، اصلا متناسب نيست.

 

با تمام این سختی‌ها، اگر از آنها بپرسید چنانچه شانس انتخاب دوباره داشتيد باز هم اين شغل را - با تمام سختي‌ها و مشکلاتش - انتخاب مي‌کرديد؟ با قطعيت پاسخ مي‌دهند "بله" و اين يعني، اينجا چيزي وراي مصلحت انديشي‌هاي مادي حکم مي‌کند...

 

در این راستا خبرنگار سینا با تهمینه صالحی، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران گفت‌وگو کرد؛ وی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز تولد باسعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار داشت: بیشترین نیروی حرفه‌ای نظام سلامت یعنی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد نیروی آکادمیک و تحصیلکرده را پرستاران تشکیل می‌دهند اما متاسفانه در جایگاه مدیریتی و تصمیم گیری نظام سلامت، آنچنان که پرستاران در کشورهای دیگر ارج نهاده می‌شوند، در ایران جایگاهی برای پرستار نیست.

 

این عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران گفت: رده‌های بالای نظام سلامت کاملا در دست گروه‌های خاص است و پرستاری با داشتن حجم بالایی از نیرو و تحصیلات آکادمیک که می‌بایستی در تصمیم گیری‌ها موثر باشد و به نفع جامعه عمل کند، هیچ نقشی ندارد و تصمیم گیرندگان نیز از شرایط زندگی و کاری یک پرستار بی‌خبرند.

 

صالحی، گفت: پرستاری در دنیا جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود زیرا این گروه دارای شرایط ویژه‌ای همچون شیفت‌های طولانی، حضور در محیط کار در روزهای تعطیل، سروکار داشتن با میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و بسیاری مشکلات دیگر است اما قانون ارتقاء بهره وری که می‌تواند قدری مشکلات معیشتی پرستاران را برطرف کند تنها در بعضی از مراکز اجرا می‌شود و در بیمارستان‌های خصوصی که پرستاران با فشار بالای کاری مواجه هستند، این قانون اجرا نمی‌شود.

 

 

بین ۳۵ تا ۵۵ درصد فارغ التحصیلان پرستاری در این حرفه نمی‌مانند

این عضو کمیسیون شورای عالی نظام پرستاری، ادامه داد: بسیاری از فارغ التحصیلان رشته پرستاری به دلیل مشکلات، حقوق بسیار پائین و جذابیت‌های کم کاری وارد این حرفه نمی‌شوند؛ تعدادی از این قشر تحصیلکرده به سایر کشور‌ها مهاجرت می‌کنند، تعدادی دیگر نیز خانه نشین می‌شوند و تعدادی دیگر وارد عرصه‌های کاری غیرمرتبط می‌شوند تا درآمد معقول‌تری داشته باشند؛ نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بین ۳۵ تا ۵۵ درصد فارغ التحصیلان پرستاری در این حرفه نمی‌مانند که علت آن شرایط سخت و اجحاف‌ها، نادیده گرفتن توان این افراد به عنوان یک انسان و بی‌عدالتی در سیستم پرداخت است.

 

وی با بیان اینکه علی‌رغم کمبود شدید پرستار و حل نشدن این مشکل از طریق افزایش جذب دانشجوی پرستاری، گفت: بسیاری از پرسنل پرستاری بعد از ۲۰ سال انجام وظیفه، درخواست بازنشستگی می‌کنند زیرا فشار کاری بسیار زیاد است؛ امیدواریم مقام محترم وزارت بهداشت بیشتر به مشکلات پرستاران توجه کند و طبق آنچه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، باب ویژه‌ای برای پرستاری باز شود و وزارتخانه با تعامل بیشتر قوانین مصوب مجلس را به اجرا در بیاورد.

 

علی محمد آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور نیز بارها با اشاره به بی‌توجهی وزارت بهداشت به خواسته‌های قانونی جامعه پرستاری اظهار داشته است: با وجود گذشت یک دهه از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی، جامعه پرستاری کشور همچنان منتظر اجرایی شدن این قانون است.

 

وی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توضیح داده است: در سال ۱۳۷۳ طرحی با عنوان نظام نوین اداره امور بیمارستان‌ها پایلوت و در سال ۱۳۷۶ به شکل فراگیر در کشور اجرا شد تا قبل از اجرای این طرح اختلاف درآمد پزشک و پرستار به عنوان میانگین و با توجه به میزان درآمد افراد جامعه کمتر از ۲ برابر بود؛ برای نمونه  در سال ۱۳۶۳ پزشک ۷ هزار تومان درآمد داشت پرستار ۴ هزار تومان دریافت می‌کرد یعنی درآمد پزشک کمتر از دو برابر یک پرستار بود اما پس از اجرای طرح نظام نوین اداره امور بیمارستان‌ها درآمد پزشکان با تفاوت  ۵ تا ۱۰ برابر نسبت به درآمد پرستاران رسید.

 

پرستاری شغل بسیار شریفی است که با مادیات جبران نمی‌شود

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز بخشی از مشکلات جامعه پرستاری را ناشی از عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران عنوان و اظهار می‌کند: جامعه پرستاری همواره در پیشرفت کشور و ارتقای سلامت مردم و هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان و توانبخشی زحمات زیادی می‌کشند و در مقاطع مختلف و حساس کشور چه قبل از پیروزی انقلاب و چه در روزهای پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و چه در حال حاضر همواره در کنار مردم بوده‌اند؛ بر این اساس پرستاری شغل بسیار شریفی است که با مادیات نمی‌توان زحمات پرستاران را جبران کرد اما برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، قانونگذاران هنگام وضع قانون باید منابع مالی را هم پیش‌بینی کنند.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه ما اعم از پزشک و پرستار در یک تیم قرار داریم، گفت: اساس کار ما واسطه‌گری است و برخلاف سایر امور این واسطه‌گری است که واسطه میان مردم و خداوند برای شفابخشی است که بسیار ارزشمند است و پرستاران به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند.

 

 

پرستاران موتور تغییرات در سطح جهان هستند

در پایان لازم به ذکر است؛ حرفه پرستاری با چالشهای زیادی مواجه است، مشکلات و چالشهای پیش روی ما فقط با فکر کردن حل نمی شود بلکه برای رفع آن باید تلاش کرد.

 

تفکر و برنامه ریزی برای آینده مردم و تلاش برای افزایش سلامت و رفاه جوامع از مسئولیت‌های پرستاران در جهان است؛ مشکلات و چالش‌های پیش روی پرستاران فقط با فکر کردن حل نمی شود بلکه برای رفع آن باید تلاش کرد.

 

یک پرستار بسیار دلسوز است و می‌خواهد کیفیت خدمات پرستاری را افزایش و هزینه های درمان را کاهش دهد تا تمام شهروندان در کشورها به خدمات پرستاری دسترسی آسان داشته باشند.

 

برای رسیدن به این هدف باید توانمندیهای پرستاران را افزایش داد و فعالیتهای حرفه‌ای را هماهنگ کرد و به عنوان یک حرفه باید برای ارتقای سطح سلامت جامعه به تمام مردم هم در سطح بیمارستان و هم در سطح جامعه کمک کرد و جنبه های اجتماعی و اقتصادی پرستاری را نیز مدنظر قرار داد.

 

تحقق این اهداف نیازمند تغییر در حرفه پرستاری است؛ نیازهای پرستاران در مقایسه با 20 یا 30 سال گذشته تغییر کرده و برخی از این نیازها نیز باید برای آینده تغییر کند؛ تمام سیستمهای بهداشتی نیازمند تغییر هستند و پرستاران موتور این تغییرات در سطح جهان هستند.

 

انتهای پیام

ارسال نظرات