قصه پرغصه بندرشهید هاشمی نژاد؛

یک بندر و سه نام! / حذف نام شهید از بندرامیرآباد

متولیان اقتصادی و سازمان بنادر به این فکر کردند که با این اقدام ناشیانه و نمایشی با حذف نام شهید و تغییر نام آن، چهره یار دیرین امام و رهبری را در بین مردم بهشهر و مازندران مخدوش می کنند؟!
کد خبر: ۸۸۱۷۷۹۳
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
خبرگزاری بسیج از مازندران، سید ابراهیم علوی -  قصه بندر شهید هاشمی‌نژاد و منطقه آزاد شدنش غُصه صدمن است که در این چندماه اخیر نه تنها محل اختلاف نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است بلکه دامنه این اختلافات باعث شد تا کلاه مردم شرق و غرب مازندران هم توی هم برود.

از بین هزارن غصه بندر امیرآباد یا همان بندر شهید هاشمی‌نژاد خودمان که به سرنوشت نافرجام برجام دچار شده، تنها روی کاغذ به منطقه آزاد تبدیل شده و هنوز مانده تا ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد، اشتغال، جذب سرمایه‌گذار و موارد دیگر که در این‌باره نیز اظهارنظرهای متفاوتی شنیده می‌شود؛ حالا غصه دیگری هم به آن اضافه شد، آن هم از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی که در یک اقدام کاملاً نمایشی و فرمایشی نام این بندر را به نام بندر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تغییر داد!

سازمان بنادر علت تغییر نام بندر امیرآباد که مردم منطقه آن را به‌نام بندر هاشمی‌نژاد می‌شناسند، تجلیل از نقش ارزنده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در ساخت بندر و همچنین قدردانی از مردم که در تشییع مرحوم هاشمی سنگ تمام گذاشتند، ذکر کرد!

در افکار عمومی با شنیدن تغییر نام بندرامیرآباد متبادر شده است علاوه بر اخبار نگران‌کننده حضور فرزند متهم مرحوم هاشمی در اطراف میانکاله ـ حیاط خلوتی که قرار است برای آقازاده‌ها باشد! ـ، اقدام شتاب‌زده و بدون توجیه منطقی در تغییر نام این بندر است؛ چرا که سازمان بنادر در گذشته با تغییر نام بندر به نام شهید هاشمی‌نژاد مخالفت می‌کرد، حال چطور به یک‌باره در این باره تغییر نظر داد؟!

فارغ از این بحث‌ها، از قدیم و ندیم رسم بوده اولویت تغییر نام از کوچه و خیابان تا بنادر و دیگر مراکز گوناگون تجاری و اقتصادی و ... با بومیان و بزرگان منطقه باشد.

بهشهر و مردم شرق مازندران علما، چهره‌های مطرح انقلابی و بزرگانی را داشتند و دارند که هر کدام نقش ویژه، ارزنده و سازنده‌ای در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و خدمت صادقانه به مردم داشتند. هاشمی‌نژادها، کوهستانی‌ها، ایازی‌ها و... کسانی که به‌عنوان یار صدیق امام و رهبری هم در بین مردم مشهور و معروف هستند.

در گوشه و کنار و در محافل عمومی شرق مازندران نگرانی‌هایی از این تصمیم خودسرانه مطرح می‌شود که اگر علت تغییر نام بندر به‌دلیل نقش مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در ساخت بندر بود و به نوعی از چرایی تغییر نام، نوعی سهم‌خواهی را عنوان می‌کنند، چرا از همان ابتدای ساخت، به نام مرحوم هاشمی نامگذاری نشد و حال بعد از درگذشت ایشان به فکر نامگذاری آن افتادند؟

و سؤوال دیگر آنکه در کجای این مملکت مشاهده شده است که تغییر نام یک بندر بومی که از قضا در بین مردم به نام شهید هم شناخته شده، قدردانی از مردم در تشییع مرحوم هاشمی محسوب می‌شود؟!

آیا روش قدردانی تغییر نام است؟ یا احترام به شهدا، بزرگان، نظرات آنها و بازکردن گره کور اشتغال آن منطقه؟ و آیا این نامگذاری باعث نشان دادن قدردانی مردم از خدمات مرحوم هاشمی است که اگر اینگونه باشد پس با افکار مرحوم هاشمی در تناقض است.

 اینکه اگر بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری تصویب شده است طبق قانون باید همه مسؤولیت‌های آن حتی از تغییر نام زیر نظر سازمان مناطق آزاد تجاری صورت پذیرد نه سازمان بنادر و اگر هم تاکنون به‌عنوان منطقه آزاد تصویب نشد و تنها مصوبه‌ای روی کاغذ است چرا سازمان بنادرنام شهید هاشمی‌نژاد که مردم بهشهر این بندر را به این نام می‌شناسند، نپذیرفت آیا تغییر نام غیر از حذف نام شهید نیست؟!

تغییر نام بندرامیرآباد نه تنها گره‌ای از روند منطقه آزاد شدن، بیکاری و اشتغال مردم بهشهر و شرق مازندران را باز نمی‌کند بلکه در افکار عمومی چیزی غیر از بی‌احترامی و توهین به نظرات مردم بهشهر نیست.

در پایان متولیان اقتصادی و سازمان بنادر به این فکر کردند که با این اقدام ناشیانه و نمایشی با حذف نام شهید و تغییر نام آن، چهره یار دیرین امام و رهبری را بیش از گذشته در بین مردم بهشهر و مازندران مخدوش می‌کنند؟!
 
"سید ابراهیم علوی"
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار