خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی:

فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید هدایت شود / اطلاعات نادرستی در مورد بازاریابی شبکه‌ای به شورای نگهبان داده‌اند

یکی از مراجع تقلید گفت: باید تلاش کنیم که فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید هدایت شود چراکه معادلات اقتصادی تنها نمی‌تواند کاربردی به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۱۷۹۱۴
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید هدایت شود / اطلاعات نادرستی در مورد بازاریابی شبکه‌ای به شورای نگهبان داده‌اند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه تلاش‌های انجام شده برای شرعی کردن فعالیت‌های اقتصادی خوشحال کننده است، اظهار کرد: ما جمهوری اسلامی را برپا کرده به همین علت نباید دنباله‌رو غربی‌ها باشیم و از آنها تقلید کنیم چراکه در غیر این صورت جمهوری دیگر اسلامی نخواهد بود، غربی‌ها علاوه بر اینکه به مباحث دینی اعتقادی ندارند به مباحث اخلاقی بشریت نیز بی‌توجه هستند.

وی رعایت کردن آموزه‌های دینی در معاملات اقتصادی را اقدام شایسته‌ای خواند و اضافه کرد: این روزها انواع فعالیت‌های اقتصادی در حال انجام است و برخی از آنها مشکل شرعی دارد که نادرست بودن آنها را عنوان کرده‌ایم.

این مرجع تقلید در مورد بازاریابی‌های شبکه‌ای خاطرنشان کرد: اطلاعات غلطی به شورای نگهبان داده و این مجموعه به نادرستی اجازه فعالیت بازاریابی‌های شبکه‌ای را صادر کرده در حالی که اگر به صورت دقیق فعالیت‌ها و تاریخچه آنها را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بدون شک سبب ضرر و نفی دستورات دینی است.

وی با تاکید بر اینکه نباید شرع را توجیه کنیم، تصریح کرد: نباید به صورتی عمل کنیم که شرع در حاشیه قرار گیرد بلکه باید اساس را اسلام قرار دهیم چراکه بن‌بست در مسائل اسلامی نیست و این دین مبین می‌تواند فعالیت‌های مختلف را تبیین کند که در حقیقت این آموزه‌ها سود مردم را هم به دنبال دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اسلام به دنبال رفاه، نظم و اقتصاد عمومی است، مطرح کرد:‌ باید اصل را به مباحث اسلامی اختصاص دهیم و از توجیه بپرهیزیم؛ در مورد بازاریابی شبکه‌ای بر اساس خاصیت هرمی بودن آن بعد از سپری کردن چند مرحله یک فرد هزاران زیر مجموعه گردهم می‌آورد و بدون آموزش بابت آنها پول دریافت می‌کند؛ نباید فریب توجیه این افراد را خورده و مباحث فقهی را فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شرکت‌های خارجی نزدیک به 90 درصد اعضای بازاریابی شبکه‌ای ضرر کرده و فقط 10  درصد سود می‌کنند یا بر اساس آمار دیگری 99 درصد این جمعیت ضرر و فقط یک درصد به سود می‌رسند به همین علت نباید در این مورد غفلت کنیم.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار باید فعالیت‌های اقتصادی خود را برای حوزه شرح دهد، عنوان کرد: حوزه‌ها باید در مورد حکم فعالیت‌های اقتصادی اندیشه کرده و راهکارهای لازم را ارائه دهند.

وی یادآور شد: برخی از فعالیت‌های اقتصادی که امروزه غربی‌ها سردمداران آنها هستند در کوتاه مدت جواب می‌دهد اما در دراز مدت دامن افراد را می‌گیرد و سبب ضرر می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد حق خرید کالا اضافه کرد: در معادلات اقتصادی باید به سمت چیزی حرکت کنیم که عرف آن را کالا می‌داند و باید تلاش کنیم که فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید هدایت شود چراکه معادلات اقتصادی تنها نمی‌تواند کاربردی به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای فعالیت‌های اقتصادی احکام مشخصی ارائه شود، مطرح کرد: اگر تولید افزایش یابد اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد اما در غیر این صورت مبادلات اقتصادی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار