استاد حوزه علمیه قم در درس اخلاق اظهار داشت: فکر نکنید که سخت ترین حالات انسان در دوران جوانی است اتفاقا حالات میان سالی سخت تر است و فرد زود فریب می خورد، چون می خواهد کمبودهای خود را جبران کند ولی نمی داند این کمبودها مقدرات الهی هستند.
کد خبر: ۸۸۱۹۰۹۸
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی، استاد حوزه علمیه قم  در جلسه هفتگی اخلاق خود در مسجد الزهرا (س) تهران به نگهبانان حافظ انسان اشاره و بیان کرد: اتفاقاتی در جهان رخ می دهد مثلا عده ای از زیر بهمن یا آوار جان سالم به در می برند و مردم می گویند به طور معجزه آسا این افراد نجات یافتند که این تعبیر معجزه آسا بودن در اثر جهل مردم است.

وی ادامه داد : هم قرآن و هم نهج البلاغه بیان کرده که تک تک ما یک فرشته نگهبان داریم و برای انسان ها دو نگهبان هست که مامور حفظ ما هستند و خداوند این فرشتگان را خلق کرده تا مامور حفاظت جان ما باشند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به حکمت ۲۰۱ نهج البلاغه اظهار کرد: مولا امیر المومنین (ع) می فرماید هر انسانی دو فرشته او را حفظ می کنند و وقتی قضای حتمی از سوی خدا رسید آن فرشته ها جدا می شوند و مرگ صد در صد فرا می رسد.

وی افزود: اگر کسی زیر آوار بمیرد آنجا فرشتگان مامور نبودند که او را نجات بدهند اما اگر کسی از زیر آوار زنده ماند آنجا فرشتگان مامور نجات او بوده اند.

احدی به مبنای زنده ماندن معجزه آسای برخی افراد اشاره و گفت: پزشک می گوید این کودک به طور معجزه آسا زنده ماند این حرف درستی است اما مبنای آن این است که این زنده ماندن کودک در اثر جراحی یا دارو نبوده بلکه در اثر این است که دو فرشته مامور حفظ او بوده اند و چون قضای حتمی مرگش نرسیده او را حفظ کرند.

مفسر تفسیر فروغ با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد که خداوند می فرماید : « لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ....، برای انسان مراقب هایی از پیش رو و پشت سر اوست که همواره او را به دستور خدا حفظ می کنند » ، بیان کرد: در یک روایتی از امام باقر (ع) در تفسیر این آیه آمده که به فرمان خداوند انسان را فرشتگان حفظ می کنند از اینکه در چاهی سقوط نکند یا دیواری بر او نریزد تا زمانی که مقدرات حتمی فرا رسید در آن هنگام این فرشتگان دور می شوند.

این استاد اخلاق بیان کرد : آقای هاشمی نژاد در نوشته هایش نقل کرده که زلزله عجیبی در مازندران آمد و آیت الله کوهستانی نگران بودند که حجره ها بر سر طلاب نریزد وقتی که آمدند و به ایشان گفتند آقا الحمد الله حجره ها و طلاب سالم هستند آقا فرمودند وقت نماز شبم بود و گفتم به حفظ آبروی حضرت فاطمه (س) و فرشتگان هم لبیک گفتند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی در ادامه با بیان اینکه سخت ترین حالات انسان دوران جوانی نیست ، گفت : فکر نکنید که سخت ترین حالات انسان در دوران جوانی است اتفاقا حالات میان سالی سخت تر است و فرد زود فریب می خورد.

وی ادامه داد : در دوران میان سالی فرد می خواهد کمبود های خود را جبران کند ولی نمی داند این کمبود ها مقدرات الهی هستند.

این استاد اخلاق با بیان گناهان دوران جوانی و میان سالی اظهار کرد: در سن جوانی گناهانی از قبیل هوای نفس و غریزه جنسی بر انسان غلبه می کند اما در دوران میان سالی و هر چه بالاتر برود حرص ، طمع ، دروغ به بهانه اینکه پیش خانواده کم نیاورم بر انسان غلبه می کند و شیطان هم با ابزار مختلف انسان را به گناه می کشد و عجیب است که برای ارتکاب این گناهان شیطان انسان را قانع هم می کند.

وی با اشاره به اینکه حتما با قرآن هر روز انس داشته باشید افزود : سعی کنید هر روز قرآن را بخوانید و گوش بدهید، بدانید که همه شبهاتی که برایتان ایجاد می شود همه به خاطر ضعف قرآن است، این قرآن خیلی غنی است و مطالب را سنجیده بیان کرده اگر متدینین ما ضربه می خورند به خاطر این است که با قرآن بیگانه هستند.


ارسال نظرات