یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در مشگین شهر گفت: شترمرغ‌ها در كليه اقليم‌ها سرد و گرم قابل زيست و نگهداري است و این شهرستان بهترین محل برای پرورش شترمرغ است.
کد خبر: ۸۸۱۹۱۹۷
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی بسیج ، در طول سال‌های اخیر مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده است و تنها راه خروج از بحران را توجه به اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است لذا جمعی از جوانان شهرستان مشگین‌شهر در گوشه و کار این شهرستان با ایجاد واحدهای تولیدی کوچک به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته و وارد این عرصه شده‌اند تا اقتصاد خود و نیاز منطقه را تامین کنند.

از جمله این جوانان می‌توان به علی محمدی اشاره کرد که در عرصه پرورش شتر مرغ وارد میدان شده و علاوه بر خود برای چنین خانواده نیز منبع درآمد ایجاد کرده است.

علی محمدی یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش شتر مرغ در گفتگو با خبرنگار سفیرمشکین گفت: بنده از سال 1394 با همکاری اعضای خانواده و با توجه به علاقه و سودی که در تمام بخش‌ها و قسمت‌های شتر مرغ وجود داشت و علاقه‌ای به پرورش شتر مرغ داشتم با احداث محلی اقدام به پرورش و نگهداری شتر مرغ در روستای قوشه علیا کردم تا علاوه بر خود به نوعی زمینه ترویج پرورش شتر مرغ در منطقه فراهم شود.

وی گفت: از زمان تصمیم و به شروع این کار تمام اعضای خانواده و حتی برخی از اهالی روستا در این کار مرا یاری کردند و در حال حاضر می‌توان در طول سال بالغ بر 1000 کیلو گرم گوشت خالص وارد بازار مصرف کرد.

وی در خصوص سرمایه گذاری در این طرح گفت: این طرح با سرمایه گذاری سه میلیارد ريالی عملیاتی شده و در جهت حمایت از این طرح 200 میلیون ريال توسط بسیج سازندگی مشگین‌شهر پرداخت شده است.

این فعال اقتصادی گفت: در این عرصه 5 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و سالانه تقریباً 700 میلیون ريال سود از محل فروش این پرندگان به دست می‌آید.

وی همچنین در خصوص نحوه ورود به این عرصه گفت: بنده قبل از پرورش شتر مرغ در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مشغول به کار بودم اما بعد از مدتی وقتی به آینده خود نگاه کردم دیدم در این شرکت نمی‌توانم آینده خوبی داشته باشم لذاتصمیم گرفتم با راه اندازی این واحد تولیدی روی پای خود بایستم و علاوه بر تامین اقتصاد خانواده به تولید ملی نیز کمک کنم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شترمرغ‌ها در كليه اقليم‌ها سرد و گرم قابل زيست و نگهداري هستند هرچند به سمت اقليم گرم و خشك پيش برويم كيفيت و كميت محصولات توليدي بهتر خواهد شد و این شهرستان نیز برای پرورش شتر مرغ مناسب بود و این طرح را شروع کردم.

محمدی در خصوص نحوه رسیدگی و پرورش شتر مرغ گفت: بعد از تولد، جوجه شترمرغ مي تواند از باقيمانده كيسه زرده براي مدت 7 تا 10 روز ابتداي زندگي اش تغذيه كند اما بعد از این مدت، خوراك مصرفي جوجه ها در ابتدا به شكل خرد شده و اگر از روش پرورش روي كف سالن استفاده مي شود، طي هفته اول خوراك روي روزنامه يا كارتن هاي تخم مرغ ريخته شده و پس از آن مي توان دانخوري‌ها را وارد سالن كرد.

وی تاکید کرد: براي جلوگيري از اشكالات پا و اختلالات اسكلتي بايد رشد اوليه شترمرغ ها كنترل شود محدود كردن مقدار انرژي خوراك بين 9 و 10 مگا ژول انرژي متابوليسمي در كيلوگرم معمولاً براي كنترل رشد كافي است.

وی افزود: با وجودي كه شترمرغ ها توانايي هضم الياف بيشتري نسبت به ساير پرندگان اهلي دارند اما تنها پس از رسيدن به سن معيني توانايي انجام اين كار را بدست مي آورند لذا بهتر است طي چند هفته اول زندگي جوجه ها جيره هايي با بيش از 5% الياف خام به آنها داده نشود ضمناً توانايي جوجه ها براي هضم چربي در اوايل زندگي كاملاً پايين است از اين رو نبايد بيش از 5% چربي به آنها داده شود اما بعد از سه ماه احتياجات تغذيه اي پرندگان با افزايش سن آنها تغيير مي كند.

این فعال اقتصادی گفت: گوشت شترمرغ یکی از مهمترین منابع غذایی و تامین کننده پروتئین، مواد معدنی چون آهن، منیزیم، روی و ویتامین است و در مقایسه با سایر گوشت‌ها حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است این اسید چرب نیز به نوبه خود می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سرعت رشد و نمو بافت‌ها موثر باشد.

وی افزود: همچنین بدلیل درصد کمتر نمک طعام موجود در گوشت شترمرغ، این گوشت منبع خوبی برای تامین پروتئین حیوانی بیمارانی است که از خوردن نمک طعام منع شده‌اند گوشت شترمرغ به دلیل بالا بودن مقدار آهن، در تامین احتیاجات افرادی که با کمبود آهن روبه رو هستند، موثر است این گوشت جایگزین بسیار مناسبی در تغذیه افراد کم خون و زنان باردار خواهد بود همچنین گوشت شترمرغ دارای پروتئین بالا، چربی و کلسترول بسیار کمی می‌باشد لذا مصرف مداوم آن ابتلا به بیماری‌های شریانی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: چرم شترمرغ نرم و قابل انعطاف بوده و در عین حال زیبا و با دوام است و 6 برابر مقاوم‌تر از چرم گاو می‌باشد.

وی در خصوص تخم شترمرغ تصریح کرد: شترمرغ در مقایسه با سایر پرندگان بزرگترین تخم را می‌گذارد وزن آن بین 1 تا 2 کیلوگرم است و تقریبا معادل 24 عدد تخم مرغ است که از 20 درصد زرده و 65 درصد سفیده تشکیل شده است و می‌تواند حداقل صبحانه 12 نفر را تامین نماید.

وی تاکید کرد: پر شترمرغ در تولید محصولات زینتی کاربرد دارد پر این پرنده به علت داشتن خاصیت الکترو استاتیک قادر است نه تنها گرد و غبار معمولی، بلکه تمام ذرات را به خود جذب کند به همین جهت است که در صنایع الکترونیکی مصرف فراوان دارد پرهای سفید شترمرغ نر جزو با ارزش‌ترین پرها می‌باشد و معمولاً برای تزئین لباس‌های گران قیمت و نمایشی استفاده می‌شود.

علی محمدی فعال اقتصاد مقاومتی در شهرستان مشگین‌شهر در خصوص مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد گفت: خوشبختانه در طول اجرای طرح به هیچ گونه مشکلی برخورد نکردم اما در حال حاضر برای ادامه این کار نیاز به حفر چاه برای تامین آب مورد نیاز داریم که متاسفانه در اداراتی همچون آبیاری به مشکل برخوردیم همچنین به منظور تامین برق مورد نیاز این واحد تولیدی با کمبود تیر برق مواجه هستیم لذا از ادارات مربوطه درخواست می‌شود در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی و اشتغال جوانان مشکل این واحد را حل کنند.

ارسال نظرات