خبرهای داغ:
در دویست و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم صورت گرفت

تصویب نامگذاری 22 فقره معابر و شوارع شهری/اعتراض مجدد اعضای شورا به پرونده‌های دیه شهرداری

دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر قم با 10 صورت‌جلسه برگزار شد که در آن نامگذاری 22 فقره معابر و شوارع شهر به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۸۱۹۲۴۱
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
تصویب نامگذاری 22 فقره معابر و شوارع شهری/اعتراض مجدد اعضای شورا به پرونده‌های دیه شهرداری
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  دویست و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم شنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، جانقربان سرپرست امور معماری و شهرسازی، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی و دیگر مدیران و معاونین شهرداری حضور داشتند و پاسخگوی سؤالات و مسائل اعضا بودند.

نعمت‌الله عواطف رستمی عضو شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور دویست و هجدهمین جلسه شورا، با اشاره به مضامین حقوق شهروندی و دولت اظهار کرد: آنچه را که بررسی‌هایم از نگاه دولت، در اختصاص بودجه سالیانه به مدیریت شهری شهر قم نشان می‌دهد، این است که متاسفانه نگاه مطلوبی نسبت به شهر قم اتخاذ نشده است و هر ساله زاویه این نگاه به خصوص در حوزه‌هایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، بهداشت عمومی، حوزه زیست محیطی و توسعه زیر ساخت‌های شهری که دولت مسوولیت مستقیم نیز در این حوزه‌ها دارد تنگ‌تر شده است.

عواطف رستمی با تاکید بر اینکه شهر مقدس  قم کارکردی دو سویه برای دولتمردان داشته و دارد افزود: دولتمردان همواره آخرین  مهر تایید معنوی و سیاسی را برای  تصمیمات کلان خود از این شهر اخذ می‌کنند، پس اگر این گونه است، انتظار هم این است  که نگاه ویژه به این شهر داشته باشند و در پرداخت حق و حقوق شهر نه تنها کوتاهی نکنند بلکه سخاوتمندانه نیز عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی عملکرد مدیریت شهری از جمله ارائه گزارش مستمر از این فعالیت‌ها از طریق روابط عمومی شهرداری‌های مناطق مورد مطالبه شهروندان است، اذعان کرد: در سیستم شهرداری باید نسبت به گذشته شفاف‌تر و گویاتر عمل شود تا زمینه مشارکت مردم را بیشتر و بیشتر کند چرا که براساس قانون آفتاب تابان همه شهروندان حق دارند از جزئی‌ترین اطلاعات مدیریت شهری مطلع باشند.

عضو شورای اسلامی شهر قم یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های شهری را رعایت حقوق شهروندی دانست و بیان کرد: با ورود به این حوزه و ترویج آن، فرهنگ شهروندی حاصل خواهد شد که به اعتقاد بنده در این زمینه مسیری بس بسیار طولانی در پیش است که ضرورت دارد تا دیر نشده نه تنها در شهرداری‌های مناطق، بلکه در محلات مختلف کلینیک‌های حقوق شهروندی، آموزش فرهنگ شهروندی با شعار اقدام و عمل دایر شود تا بتوانند خدمات حقوق شهروندی را در اختیار شهروندان قرار دهند. 

وی تصریح کرد: این انتظار زمانی میسر خواهد شد که همزمان با  تشکیل این کلینیک‌ها، یکسری از حقوق اجتماعی شهروندان در سطح کلی بیان شود و سپس به سطح آگاهی ارتقاء یابد.

نخستین دستور این جلسه بحث اخذ توافقنامه 1/243701 پلاک ثبتی 11214 بود که از سوی مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورا مطرح شد.

وی پیش از طرح نخستین دستور جلسه شورا با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر تصریح کرد: با تغییراتی که در سیستم اجرایی تقاطع سه سطحه 15 خرداد صورت گرفته به نظر تمام پروژه‌های شهری طبق زمان‌بندی مشخص و با وضعیت بسیار خوبی به سمت اتمام پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه پیشرفت پروژه سه سطحه 15 خرداد در شرایط فعلی قابل قبول و امیدوارکننده است افزود: به نظر با افتتاح روگذر این پروژه شاهد بهره‌برداری از تمام بخش‌های آن در ماه‌های آینده خواهیم بود.

سعادت طلب در ادامه جزئیات دستور جلسه اول دویست و هجدهمین جلسه شورا در خصوص اخذ توافقنامه را مطرح و آن را در معرض رای اعضا گذاشت.

نهایتا با بحث و بررسی بر روی این دستور و با توجه به نظر کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر، اعضا نیز نظر مثبت خود در خصوص این دستور را ثبت کردند.

در ادامه سعادت طلب بحث درخواست صدور مجوز نقشه اصلاحی بدنه طرح شهید روحانی، اخذ مجوز توافقنامه شماره 243704 پلاک ثبتی 10993 و اخذ مجوز متمم توافقنامه 2214 به شماره 1/243707 پلاک ثبتی 10844 را مطرح کرد.

این موارد نیز پس از اخذ نظرات مختلف و تشریح جزئیات از سوی مسوولان شهرداری و اعضای کمیسیون زیربنایی شورا مورد تصویب قرار گرفت.

پنجمین دستور دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر قم در خصوص اخذ مجوز چهار مورد پرداخت دیه علیه شهرداری منطقه چهار و دو به میزان، 50 درصد و 25 درصد تقصیر بود که از سوی آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مطرح شد.

مباحث پرداخت دیه در حق شهروندان به دلایل مختلف معمولا جزو دستورات ثابت جلسات علنی شورای شهر است که اعضای شورا نیز انتقاداتی را نسبت به این مساله عنوان کردند.

عدم رعایت موارد ایمنی از سوی مسوولان شهری مناطق و همچنین پیش‌بینی موارد حقوقی در پرونده‌های دیه از جمله مواردی بود که از سوی اعضای شورا مورد تاکید قرار گرفت.

عباس ذاکریان با اشاره به وضعیت پروند‌ه‌های دیه شهرداری گفت: مسوولان مربوطه در شهرداری پیگیری لازم برای پرداخت دیه‌های شهرداری از سوی بیمه‌ها را داشته باشند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: بیمه‌ها نباید از پرداخت دیه به بهانه‌های مختلف سر باز بزنند و مسوولان حقوقی شهرداری به هیچ وجه عدم پرداخت کامل دیه از سوی بیمه‌ها را قبول نکنند.

امیرعلی احمدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با تاکید بر اینکه موانع و مشکلات در معابر باید برطرف شود تا در شهر مشکلی برای مردم رخ ندهد اظهار کرد: برخی سهل‌انگاری‌ها در رعایت موارد ایمنی در پروژه‌های عمرانی یا در معابر مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: همین مشکلات علاوه بر خطراتی که برای مردم دارد هزینه برای شهرداری به دنبال دارد و همه این‌ها به ضرر شهر، شهروندان و شهرداری است.

نهایتا پس از بحث و بررسی فراوان در خصوص پرونده‌های دیه مطرح شده این موارد نیز مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

در ادامه این جلسه بحث اخذ مجوز نامگذاری 24 فقره اسامی پیشنهادی برای نامگذاری شوارع و معابر از سوی ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین مطرح شد که نهایتا با بحث و بررسی و نظر اعضا دو مورد از آنها به شهرداری برگشت داده شد و مابقی مورد تصویب قرار گرفت.

سعادت طلب در این بخش جلسه با بیان اینکه تیمچه قم یکی از آثار فاخر معماری است اظهار کرد: معمار این اثر تاریخی استاد حسن معمار بوده که ضروری است یک خیابان یا میدانی در شهر به نام این معمار برجسته نامگذاری شود.

آخرین دستور دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر اخذ مجوز اجاره 100 سازه استرابورد به شرکت سیما آرا با ترک تشریفات قانونی بود که این دستور نیز مورد تصویب قرار گرفت.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار در این بخش جلسه با اشاره به سیستم قیمت گذاری تبلیغات شهری خاطرنشان کرد: بازار وضعیت قیمت تبلیغات شهری را تعیین می‌کند و نمی‌توان قیمت مشخصی را مد نظر داشت.

سیدامیر سامع با اشاره به حجم بالای تبلیغات شهری در کلان‌شهرها تصریح کرد: این مساله در کلان شهرها به صورت بسته تبلیغاتی است که شرایط قیمتی هم کلی در بسته مشخص می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در پایان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر، با اشاره به بازدید اعضای شورای شهر از پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: خوشبختانه اکثر پروژه‌های شهری با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

بیاتی با اشاره به راه‌اندازی روگذر مقداد و 15 خرداد بیان کرد: امیدواریم با پیگیری روند فعلی شاهد بهره برداری از تمام پروژه‌های عمرانی شهر تا پایان سال باشیم.

وی با اشاره به تقدیم بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال 96 گفت: کمیسیون برنامه و بودجه و خدمات شهری و زیربنایی جلسات مداوم برای بررسی بودجه داشته باشند تا نهایتا در کمیسیون‌ تلفیق هم بررسی داشته باشیم و کار بررسی و ابلاغ بودجه را به اتمام برسانیم.
ارسال نظرات