یک اقتصاددان گفت: دولت یازدهم همچنان از سرمایه‌داران و منابع سرمایه حمایت کرده و کمتر به دنبال رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است.
کد خبر: ۸۸۱۹۴۲۰
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دکتر ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان گفت: قطعا واردات خودرو در این ابعاد به هیچ عنوان منطبق با سیاست‌های اقتصادمقاومتی نیست. البته لازم است یادآوری کنم که باید ببینیم سیاست‌های اقتصادمقاومتی در کدام حوزه اجرایی شده است که انتظار داشته باشیم در کنترل واردات، اجرا شده باشد.


وی افزود: به‌طور کلی واردات خودرو در کشورمان گردش مالی قابل توجهی دارد و سوژه‌ای بسیار پول‌ساز است بنابراین کاملا طبیعی است که مورد توجه واردکنندگان و نهادهای مختلف قرار داشته باشد.

شاه‌ویسی تاکید کرد: براساس آمارهای موجود حجم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی ایران از سوی نهادهای شبه دولتی در صنایعی خاص صورت می‌پذیرد که جذابیت و سودآوری واردات خودرو باعث شده تا بسیاری از این شرکت‌ها برای دستیابی به ارزش اقتصادی بالاتر حاضر به بازگرداندن دلارهای حاصل از صادرات نباشند و به دنبال ارسال کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر باشند.

این اقتصاددان اظهار کرد: خودرو اولین گزینه برای این‌گونه شرکت‌هاست به این دلیل که هم از تقاضای داخلی برخوردار است و هم نقدشوندگی بالاتری دارد، بنابراین شرکت‌های یادشده حاضر نیستند منابع بسیار زیاد ارزی خود را بدون دریافت امتیاز در اختیار دولت قرار دهند. لذا با استفاده از اهرم‌ها و رانت‌هایی که در اختیار دارند، نسبت به واردات خودرو تاکید داشته و همواره به دنبال این موضوع هستند.

به گفته وی، دولت لازم است برای جلوگیری از این مشکل به گونه‌ای عمل کند که گزینه‌های مناسب‌تری برای شرکت‌های یادشده تعیین و منابع ارزی آنها را مدیریت کند یا این‌که قیمت ارز داخل ایران به اندازه‌ای باشد که برای شرکت‌های مذکور ارزش انتقال منابع ارزی به صورت نقد ایجاد شود.

شاه‌ویسی درباره دفاع مسئولان از این سیاست گفت: اگر نسبت به این سیاست اعتراضی از سوی کارشناسان ایجاد شود، مسئولان می‌گویند در بازار رقابتی می‌توانیم به دنبال ارتقای کیفیت باشیم و اشتغال‌زایی گسترده‌ای ایجاد کنیم، لازم است چنین سیاستی دنبال شود در حالی که می‌دانیم دولت یازدهم همچنان از سرمایه‌داران و منابع سرمایه حمایت کرده و کمتر به دنبال رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است
ارسال نظرات