آیت الله سلیمانی گفت: ما در استان نباید عینک اهل سنت افراطی و اهل تشیع افراطی را به چشم خود بزنیم؛ بلکه باید با نگاه باز امت اسلامی، امت وسط را در نظر بگیریم که حاصل آن انقلاب اسلامی است
کد خبر: ۸۸۱۹۶۶۸
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازاستان سیستان وبلوچستان، آیت الله عباسعلی سلیمانی، ظهر امروز در همایش «اهل بیت در منابع اهل سنت» که در مرکز آموزشی شهید عالی زاهدان برگزار شد، با تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: مسأله عترت از دیدگاه اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: اهل سنت دارای چهار مذهب اصلی شوافع، احناف، حنابله و مالکی‌ها هستند که این چهار مذهب با مذهب جعفری نقطه‌های اشتراک مهم دارند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: وجه اشتراک احناف با مذهب جعفری این است که ادله دینی و فقهی و علمی‌شان را چهارگانه می‌دانند؛ دو ادله نقلی قرآن و سنت و دو ادله عقلی عقل و اجماع است.

وی با اشاره به اینکه عرصه بهرمندی از عقل اهل سنت احناف که برگرفته از علمایی است که در بین دیگر مذاهب تا حدی شاخص هستند، بیان کرد: اهل سنت با مذهب حنابله بخش اعظمشان اهل حدیث هستند؛ سلفی بوده و خیلی تکیه بر عقل ندارند.

آیت الله سلیمانی تصریح کرد: مذهب جعفری شیعه تأکید بر عقل دارد و عقل را در دو حوزه کارامد می‌داند؛ چه حوزه جمعی یعنی اجماع و چه در حوزه فردی که اصول نام دارد.

وی اظهار داشت: در دو ادله نقلی قرآن و سنت جای اختلاف نیست؛ شاید برداشت ما از قرآن متفاوت باشد ولی اصالت قرآن به گونه‌ای است که قرآن فصل الخطاب بوده و هر موضوعی که به سنت باشد نیز فصل الخطاب است.

امام جمعه زاهدان اهل بیت را در قرآن و سنت دارای ارزش والایی دانست و گفت: عترت در دین مبین اسلام اصلی است که در این دو مأخذ و مرجع قوی‌ترین جایگاه را دارد و امکان جدا ساختن عترت از قرآن و سنت محال و غیرممکن است.

وی با تأکید بر این نکته که در دین اسلام مباهله‌های بسیاری اتفاق افتاده است، اظهار داشت: تیم مباهله به معنای سند حقانیت، حجت بالغه حق، جلب رحمت الهی، غلبه بر دشمن و اثبات حقانیت دین اسلام است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اذعان کرد: جامعه دینی و اسلامی مکمل هم هستند، عترت از قرآن جدا نمی شود، از سنت هم جدا نمی شود و زمانی که اینها از یکدیگر جدا نمی شوند، اصلا معنا ندارد که بگوییم عترت در میان اهل سنت جایگاهی ندارد؛ این دو مقوله به قدری به یکدیگر پیوسته است که قابل تفکیک از یکدیگر نیست و نمی توانیم بگوییم که عترت فقط برای اهل تشیع است.

وی عنوان کرد: دهه فجر، سرمایه تمام ایرانی‌ها است، عترت هم برای تمام ایرانیان افتخار است، ما با نگاه وسیع و والای رهبری و ولایت فقیه عدالت را رعایت می‌کنیم و به مقدسات اسلام توهین نمی‌کنیم.

وی ابراز داشت: ما در استان نباید عینک اهل سنت افراطی و اهل تشیع افراطی را به چشم خود بزنیم بلکه باید با نگاه باز امت اسلامی، امت وسط را در نظر بگیریم که حاصل آن انقلاب اسلامی است
ارسال نظرات