فرش ایرانی از نمونه محصولاتی به شمار می رود که در دنیا،صاحب نام و پرآوازه است،علیرغم این شکوه و عظمت هنر ایرانی-اسلامی،عدم تعریف و طراحی و برنامه ریزی منسجم و اصولی،صنعت مذکور را با مشکلاتی جدی مواجه ساخته است.
کد خبر: ۸۸۱۹۸۹۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرش ایرانی،از نمونه محصولات و کالاهای اصیل و بومی به شمار می رود که در طول سده های گذشته به عنوان یکی از مولفه های فرهنگی،هنری و صنعتی(صنایع دستی)این مرز و بوم مطرح و شهره بوده است.


بسیاری از صاحب نظران حوزه اقتصادی معتقدند،در صورت برنامه ریزی مدون واصولی،هنر بافت فرش ایرانی که ریشه در هنر و فرهنگ غنی این مرز و بوم دارد ،قادر است به عنوان یکی از اقلام ارز آور و منحصر به فرد،بازارهای جهانی را همچنان در تسخیر خود در آورد.

اشتغالزایی و گردش مالی این صنعت در دو حوزه سنتی و صنعتی،آنچنان قابل توجه می باشد که در طول سال های گذشته،کشورهایی که عملا فاقد عقبه و پیشینه ای برجسته در این خصوص هستند،با برنامه ریزی موثر، تا حدودی بستر نقش آفرینی در بخش مذکور را برای خود فراهم سازند.

اگرچه در برخی کشورها همچون هندوستان،افغانستان و پاکستان،صنعت فرش بی ریشه و نوظهور نیست،اما قطعا توانمندی ایران در هنر فرش بافی با آن قدمت دیرینه و سبقه تاریخی باشکوهی که از آن برخوردار است،قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست،لذا عدم برنامه ریزی موثر و کارآمد و وجود برخی ضعف ها وکاستی ها در این مسیر،باعث شده تا برخی کشورها همچون افغانستان،پاکستان و...به دلیل برخورداری از نیروی کار ارزان،گام های موثری را در این خصوص بردارند.

بابک جعفری،یکی از فعالان حوزه تولید فرش در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به توانمندی ویژه و خاص ایران در تولید فرش هنری و دستبافت،عنوان کرد:اگرچه در این عرصه،همچنان ایران به عنوان مرواریدی درخشان در سطح دنیا می درخشد،اما قطعا در صورت برنامه ریزی مدون و اصولی،حصول توفیقات هر چه بیشتر دور از تصور نخواهد بود.

وی افزود:متاسفانه در طول سال های گذشته،توسعه و تقویت زیرساخت ها در حوزه صنعت فرش،آنچنان که باید مد نظر قرار نگرفت،و یقینا با تعریف و اتخاذ تدابیرکار آمد و موثر،حصول دستاوردهای هر چه بیشتری به سادگی میسر می شد.

جعفری عنوان کرد:تکثر تعداد مشتریان فرش ایرانی در تمام جهان موید استعدادهای بالقوه بافندگان و هنرمندان فرش در این عرصه است.

این فعال حوزه تولید فرش دستبافت گفت:ضرورت حمایت های جدی تر و پشتبانی های تاثیرگذار از فعالان و تولید کنندگان فرش ایرانی امری اجتناب ناپذیر است که با توجه مضاعف به آن،شاهد گردش مالی و رونق فزاینده تری در این خصوص خواهیم بود.

وی افزود:بالا بودن میزان مالیات برای فروشندگان این محصول از نمونه مواردی است که می طلبد با نگاهی ویژه و کارشناسی با کاهش قابل توجهی همراه شود که قطعا در صورت تحقق،عرصه برای فعالیت در این بخش بازتر از گذشته خواهد شد.

جعفری گفت:بدون تردید بروز هرگونه نارسایی و دشواری در مسیر فروش فرش ایرانی،تولید آن را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و می طلبد مسیر فعالیت ها در چنین بستری هموارتر از گذشته شود.

*فرش ایرانی شناسنامه دار شود

پریسا کشاورز،یکی از فعالان قدیمی تولید فرش دستبافت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عنوان کرد:یکی از چالش های پیش روی صنعت فرش ایرانی در دو حوزه دستی و صنعتی به عدم شناسنامه دار شدن آن باز می گردد که علیرغم وعده های داده شده برای حصول این امر،از سال81 تاکنون توفیقی برجسته برای تحقق وعده ها در این خصوص حاصل نشده است.

وی افزود:به واقع،با شناسنامه دار شدن فرش ایرانی،از صدور محصولات بی کیفیت در این حوزه جلوگیری می شود و به تبع،از خدشه دار شدن اعتبار دیرینه و قدیم فرش ایرانی در سطح جهان پیشگیری خواهد شد.

کشاورز عنوان کرد:به واقع،نام،آوازه و شهرت فرش ایرانی باعث شده این صنعت به انزوای کامل نرود،که قطعا با برنامه ریزی صحیح می توان به موفقیت های چشمگیری  در این حوزه نائل شد.

*از توقیف فرش های ایران در آمریکا تا عدم حصول گشایش برای رفع انسدادها در این مسیر

قریب به 10 سال است که اموال تاجران فرش ایران در آمریکا بلوکه شده و متاسفانه بعد از مدت ها،نه امکان فروش آن به کشورهای دیگر وجود دارد و نه شرایط برای بازپس گیری و بازگشت آن میسر است.

بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه ها،بین سال های 1362 تا 1367 میزان رقم صادارت فرش ایرانی یک میلیارد و 700  میلیون تومان برآورد می شود و این در شرایطی است که در ده ماهه امسال،رقم صادارت فرش دستبافت ایرانی به کمتر از 300 میلیون تومان کاهش یافته است که این رقم و عدد با احتساب ارزش پولی ایران،نشان دهنده افت محسوسی است
ارسال نظرات