در آیین جشن ساده ازدواج 50 زوج تحت پوشش کمیته امداد تربت‌جام عنوان شد

باید ازدواج آسان به عنوان یک امر مقدس و حیاتی در جامعه ترویج شود/ خوشبختي در زندگي ساده است، نه تجملات و تشريفاتی که عرف شده است

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) تربت‌جام گفت: آیین مقدس جشن ساده ازدواج 50 زوج تحت پوشش همزمان با دهه مبارک فجر در مجتمع فرهنگی تربیتی رأفتی این نهاد با حضور امام‌جمعه فرماندار و مسئولین ادارات و نهادها برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۲۰۱۷۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، شیرمحمد شاکربرآبادی در آیین جشن ازدواج 50 زوج تحت پوشش این نهاد با اعلام این خبرگفت: تأمین کمک‌هزینه جهیزیه و هدیه ازدواج زوج‌های جوان باهدف توسعه فرهنگ ازدواج آسان و افزایش بستر اسلامی و اعتقادی در همین راستا انجام شد.

وی با اشاره به این‌که زوج‌های جوان تحت حمایت قبل از عقد و ازدواج از خدمات مشاوره و راهنمایی این نهاد بهره‌مند‌می شوند تصریح کرد: مشاوره در حوزه آشنایی با اصول و مهارت‌های زندگی مشترک، افزایش دانش قانونی و حقوقی زوج‌ها، مدیریت اقتصاد خانواده و شناخت احکام اولیه خانواده به زوج‌های جوان ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های آموزشی قبل از ازدواج برای نوعروسان تحت حمایت درزمینهٔ های احکام، بهداشت فردی و روانی، مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت فرزندان، روش‌های زندگی سالم همسرداری، احترام متقابل زوجین، مشکلات روحی و روانی توسط مربیان و مشاوران دینی، مذهبی، بهداشتی و مشاوره خانواده ارائه می‌شود.

*باید ازدواج آسان یک امر مقدس و حیاتی در جامعه ترویج شود

در ادامه فرماندار تربت‌جام با قدرانی از برپایی این جشن باشکوه و تداوم آن گفت: در دين مبين اسلام توصیه‌شده كه ازدواج عامل حفظ نيمي از ايمان است و معتقد است فردي كه ازدواج مي‌كند بايد براي تحصيل نيم ديگر ايمانش بكوشد.

«علی رستمی» افزود: رسم ديرين ازدواج، از ديرباز در سرزمين كهن ايران به‌دوراز هرگونه ظاهرسازي، تجملات، فخرفروشی و درعین‌حال توأم با عشق و محبت در ميان قبايل و طوايف گوناگون، ساده و بی‌پیرایه با اشكال مختلف انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: اما امروزه اين رسم ديرپا و مقدس اسلامی-ایرانی با تحول اوضاع جهان، ماشيني شدن زندگي انسان‌ها و صنعتي شدن دستخوش دگرگوني‌هايي شده است که متأسفانه به مراسمي پرخرج و صحنه نمايش قدرت و توان مادي خانواده‌ها در کشور ما هم درآمده است.

وی افزود: بنابراین یکدست صدا ندارد و بایستی همه عوامل دست‌به‌دست هم بدهند تا به‌طور رسمی ازدواج آسان به‌عنوان یک امر مهم و حیاتی برای داشتن یک جامعه سالم، سرزنده و پویا، از اولویت اصلی خانواده‌ها و جامعه محسوب شده و سرمایه‌گذاری مفید و مؤثر در این خصوص صورت گیرد.

*خوشبختي در زندگي ساده است، نه تجملات و تشريفاتی که عرف شده است


سپس حجت‌الاسلام‌ احمد پیرنیا در این خصوص گفت: بی‌شک يكي از دل‌مشغولی‌های مهم جوانان جامعه ما و خانواده‌هاي آن‌ها ازدواج و تشكيل زندگي مستقل است كه براي رسيدن به آن با مشكلات و موانعي روبه‌رویند كه هم‌صحبت شدن با آن‌ها و گوش فرادادن به حديث دلشان بسیار مهم و باارزش است.

امام‌جمعه موقت تربت‌جام افزود: وقتي تاريخ گذشته جامعه‌ را مطالعه مي‌كنيم درمی‌یابیم كه درگذشته‌ای نه‌چندان دور ازدواج روند طبيعي و عادي خود را داشت و تنها شرط اصلي ازدواج رسيدن زوجين به سن بلوغ بود.

وی تصریح کرد: درگذشته ازدواج باکمال صفا و صميميت و سادگي انجام مي‌گرفت و چون زندگي زوجین بر این مبنای شکل می‌گرفت و از آلايش‌ها و ظاهرسازي‌هاي امروزي مبرا بود باثبات و مستحكم‌تر بود.

وی خاطرنشان کرد: اكثر جوانان جامعه‌مان براي ازدواج با مشكلات اقتصادي و اجتماعي زيادي مواجه‌اند كه ازدحام جمعيت، كمبود امكانات، منابع، مسكن و ... از دلايل اين مشكلات است كه اين موانع بايد باگذشت زمان و از طريق برنامه‌ريزي‌هاي میان‌مدت و بلندمدت باید برطرف شود.

پیرنیا اضافه کرد: متأسفانه یکسري ديگر از مشكلات، پندارهاي غلط و اغراق‌آمیز است که به‌دوراز واقعیت‌های موجود در جامعه به‌عنوان یک عادت و رسوم عادي به جوانان و خانواده‌ها تحمیل‌شده است.

وی اعتقاد داشتن برخی از جوانان و خانواده‌ها به شغل مناسب و پردرآمد، ماشين، مسكن، مهریه سنگین، تحصيلات عالیه و ولخرجی در جشن‌های عروسي را از مشکلات در این زمینه دانست و گفت: مي‌توان باهمت و اراده جمعي و واقع‌نگري این مشکلات را از ميان برداشت و نويد زندگي با دغدغه فكري كم‌تر و انتظارات واقع‌بینانه‌تر همراه بامحبت و صفاي بيش‌تر را به جوانان داد.

امام‌جمعه موقت شهرستان در پایان توصیه کرد: درزمینهٔ ساده زيستي، عدم تجملات و تشريفات و الگو گرفتن از زندگي بزرگان دين و اسلام با دعوت رسانه‌هاي ارتباط‌جمعی، ریش‌سفیدان و افراد متشخص اجتماعي مي‌توانند نقش به سزایی را ايفا نماییم تا خانواده‌ها بر اين باور برسند كه خوشبختي در زندگي ساده وبی پیرایه است.

گفتنی است؛ آیین جشن ساده ازدواج 50 زوج تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) همزمان با دهه مبارک فجر با حضور فرماندار، امام‌جمعه و مسئولین ادارات و نهادها در مجتمع فرهنگی تربیتی رأفتی این نهاد برگزار شد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار