مسئول سازمان بسیج فرهنگیان:

با وجود تاکیدات امام و رهبری از "فرهنگ" غفلت کرده ایم

رمضانیان با بیان این که تنها حوزه ای که در آن براساس الگوی اسلامی عمل شده حوزه دفاعی و امنیتی است بیان کرد: این حوزه نقطه قوت ماست و این الگو مظلومان را امیدوار کرده است .
کد خبر: ۸۸۲۰۷۸۲
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، دکتر شعبانعلی رمضانیان مسئول سازمان بسیج فرهنگیان در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با گرامی داشت ایام دهه فجر بیان داشت: انقلاب ما در دوره بلوغ خود قرار دارد و بهترین تعبیری که در مورد آن به ذهن می رسد، همان تعبیر حضرت امام (ره) است که فرمودند؛ انقلاب ما انفجار نور بود، زیرا در آن دوره اختناق و تاریکی زندگی مردم و اوضاع واحوال کشور را در وضع بدی قرار داده بود و جامعه نیازمند به نور هدایت و رهایی بود.
وی افزود: چندی پیش از یکی از اعراب سودانی شنیدم که می گفت انقلاب اسلامی ایران حقیقتا انفجار نور بود اما شما نور را نمی بینید چون در مرکز نور قرار دارید و لی ما که خارج از آن قرار داریم دقیق آنرا می بینیم؛ نوری که در آن ظلمات تابیدن گرفت و مسیر مردم را حتی در سطح جهان تغییر داد و حقیقتا منشا تحولات در جهان شد و در آینده هم ادامه دارد و ان شاءالله به انقلاب حضرت حجت (عج) خواهد پیوست.
رمضانیان در بیان علل وقوع انقلاب گفت: مردم در زمان طاغوت در شرایط اختناق و تاریکی و فشار بودند و طبیعت این شرایط به گونه ای ست که افراد برای رهایی از آن لحظه شماری می کنند و در انتظار رهایی و برون رفت از آن حالت هستند لذا جذبه و کششی درآنها ایجاد می شود و در مقابل  روح مسیحایی حضرت امام راحل (ره) و روشنایی ای که در روح و جان مردم به وجود آورد امید را زنده کرد.آرزوی رهایی بعلاوه امید و اطمینان که از دین اسلام نشأت گرفته بود باعث شد تا مردم به سوی رقم زدن بزرگترین انقلاب قرن پیش بروند.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با بیان این که عرضه خوب و نیاز شدید مکمل هم شدند و چنین حرکتی رقم خورد، اظهار داشت: ما در انقلاب خود شاهد هردوی آنها بودیم و صدایی که بلند شد امیدبخش بود.
وی ادامه داد: تصویر آن روز جامعه ایران بسیار اسفناک است، از لحاظ شرایط سیاسی کاملا وابسته بودیم و استقلال وجود نداشت و بی اختیاری مطلق شاه کشور و مردم را سرخورده کرده بود از سوی دیگر در اوج عقب ماندگی در حوزه علمی، فناوری، اقتصادی و فرهنگی بودیم و در هیچ جبهه ای خبری از حرکت رو به جلو نبود. ساواک به قدری سیطره داشت که کسی جرات ابراز نظر مخالف پیدا نمی کرد و حتی اعضای خانواده گاهی به هم اعتماد نداشتند، در این شرایط اخلاق در حال اضمحلال و انسانیت هم رو به زوال بود.
رمضانیان با پیشنهاد مطالعه به جوانان تاکید کرد کتابهای زیادی از آن دوران در دسترس است که توصیه میکنم جوانان آنها را بخوانند از جمله کتابی است از زبان مادر فرح همسر شاه به نام "دخترم فرح"، این کتاب با وجود تلاش فراوان نویسنده (مادر فرح) برای تطهیر فرح دیباح ،به خوبی گویای اوضاع اسفناک اخلاقی آن دوران است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با بیان این که ما آن زمان چهاربرابر دوره کنونی نفت صادر می کردیم ولی از نصف امروز جمعیت ما کمتر بود، گفت: با این وجود سود و منفعت در جیب بیگانگان بود و فقر و عدم رفاه کاملا مشهود بود. خدمات در وضع نابسامانی بود و حتی حداقل مولفه های رفاه وجود نداشت و در این شرایط بود که امام آمد و حرف جدیدی زد و مردم نیز انقلاب را از خودشان دیدند و آن نظام وابسته و منحط را سرنگون کردند.
وی ادامه داد: در آن شرایط دین اساسا یک عمل فردی بود و نباید در عرصه اجتماعی دخالت میداشت.در آن زمان در غرب دین در کنج کلیسا محبوس بود و در شرق افیون جوامع محسوب میشد اما جوهره انقلاب ما اسلام بود و جاری شدن احکام اجتماعی دین و حاکمیت آن و این خصوصیات جامع و کامل اسلام این حادثه را رقم زد.

رمضانیان با بیان این که اسلام اجازه وابستگی، ظلم پذیری و نسبت به مظلوم بی تفاوت بودن را نمی دهد، ابراز داشت: جاری کردن روح اسلام در حکومت باعث شد انقلاب اسلامی ما در سطح جهان الهام بخش مستضعفین و مظلومین باشد.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان ادامه داد: هدف اصلی انقلاب ما برقراری نظامی برآمده از دین بود و هست اما این حاکمیت دین هم نیاز به مقدمات دارد و البته انقلاب باید زمینه ها را به نحوی به وجود بیاورد تا مردم بتوانند به درستی رشد کنند و خودشان عدالت را ایجاد کنند.
وی به دلیل بیان دستاوردها اشاره کرد و گفت: ما باید کارهای صورت گرفته را معرفی کنیم زیرا عده ای تلاش می کنند کارهای صورت نگرفته را پررنگ کنند البته در موضع توجیه هم نیستیم و قبول هم داریم که به تمام اهداف انقلاب نرسیده ایم.
رمضانیان با بیان این که فاصله زیادی با جامعه اسلامی داریم، اظهار داشت: در این مسئله و عدم تحقق تمام اهداف اقدامات و سرمایه گذاری دشمن از سویی و سوء مدیریت های داخلی به دلیل نداشتن کادر در جبهه انقلابی از سوی دیگر نقش دارند. انقلاب ما در مدیریت های میانی هم دچار کم کاری و بی دقتی هاست و این ها توامان ما را از اهدافمان بازداشته است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان افزود: ما در بخش نرم افزاری و نظام سازی هنوز نتوانستیم موفق باشیم و متاسفانه همچنان بر اساس نظامات برآمده از آن دوران عمل می کنیم. نظام فرهنگی، اقتصادی و بانکداری و... ما هنوز تغییر بنیادین نکرده و در طول این سالها از فرهنگ هم غفلت کرده ایم و با وجود تاکیدات فراوان امام راحل و رهبری معظم انقلاب  هنوز توجه لازم را به این بخش نکرده ایم.
وی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی، ادامه داد: اگر بخواهیم در فنآوری پیشرفت کنیم و به سبک زندگی نپردازیم نهایتا می شویم آن چیزی که الان غرب بدان رسیده که از لحاظ اخلاقی و فرهنگی رو به اضمحلال است.
رمضانیان بیان داشت: انقلاب ها با هدایت و راهنمایی طبقه روشنفکر رقم می خورد؛ و در انقلاب ما دو طبقه روشنفکر بود که به عنوان پیشران انقلاب عمل کردند، یک طبقه روحانیت و در راسشان حضرت امام (ره) و طبقه بعدی اساتید، دانشجویان و معلمان بودند که دراطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم نقش خیلی موثری داشتند و نقش روشنگری ایفا کردند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به این که هر نظام اجتماعی نهاد تعلیم و تربیت خاص خودش را می خواهد، گفت: نظام سرمایه داری اهداف نظام تعلیم و تربیتش متفاوت است و می خواهد جامعه را بر اساس اهداف خودش تربیت کند و همینطور نظام دینی هم باید نسل را به گونه ای تربیت کند که دین را مبنا عمل خویش قرار دهد و انسانی در تراز دین تربیت کند ولی ما متاسفانه هنوز با این مرحله فاصله زیادی داریم با وجود تلاش های صورت گرفته نتوانسته ایم به خوبی تحول لازم را در این عرصه ایجاد کنیم.
وی افزود: اگر نظام تعلیم و تربیت ما موفق عمل می کرد و انسان های تزکیه شده را به سطوح مدیریتی تحویل میداد وضع کنونی رقم نمی خورد. اما با وجودی که انقلاب نتوانسته است نظامات را مطابق میلش تغییر دهد ولی باز  با این حال تغییراتی در دنیا به وجود آورده که خوف در دل دشمنان و امید در دل دوستان ایجاد کرده است.
رمضانیان با بیان این که تنها حوزه ای که در آن براساس الگوی اسلامی عمل شده حوزه دفاعی و امنیتی است بیان کرد: این حوزه نقطه قوت ماست و این الگو مظلومان را امیدوار کرده است . اگر الگوی دفاعی ما تسری پیدا بکند و ما بتوانیم براساس اسلام مراودات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را رقم بزنیم در آن صورت همه جانبه پیشرفت می کنیم.
وی تصریح کرد: وضعیتی که امروز داریم گرچه به دلیل بالا بودن انتظارات از جامعه و نظام اسلامی  هنوز مورد رضایت نیست اما همین میزان هم حقیقتا خیره کننده و سبب وحشت و دستپاچگی نظام استعماری است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان با بیان این که یکی از دلایل عدم موفقیت، معطوف شدن ظرفیت ها و توانایی ها در حوزه منافع شخصی و اختلافات است اظهار داشت: ما بعد از سی و هشت سال دیگر مجاز نیستیم که با توجیهات حزبی و جریانی، مصالح ملی را فدای مصالح جناحی بکنیم، اهداف و آرمان ها معلوم است و محور هم ولایت فقیه است و ما باید پیروی عملی از رهبری داشته باشیم تا موفق شویم.
 


ارسال نظرات
آخرین اخبار