منیژه آرمین در برنامه «ترنم قلم» عنوان کرد:
منیژه آرمین بانوی نویسنده و صاحب اثر در حوزه کتاب و نویسندگی در ویژه برنامه «ترنم قلم» این ماه فرهنگسرای گلستان به بررسی حرکت انقلابی مردم و تأثیر ان بر ادبیات داستانی پرداخت.
کد خبر: ۸۸۲۰۷۹۳
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی- هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان، منیژه آرمین در برنامه «ترنم قلم» که همزمان با دهه مبارک فجر و با محوریت ادبیات داستانی انقلاب برگزار شد با بیان اینکه تقریبا همه نویسندگان این دوره از کسانی هستند که در روزهای انقلاب دانشجو و دانشگاهی بودند گفت: این نشان می دهد که ما تحصیلکرده های دانشگاهی آن زمان که مخصوصا خود من وابستگی به هیچچ جناحی نداشتیم چطور به عنوان پیکره دانشجویی در انقلاب تأثیر گذار ظاهر شدیم.

وی با بیان اینکه ما در آن زمان روزهای پرتنش و پرتپشی را تجربه کردیم که انگار همه چیز با هم یکدست شده بود، افزود: برای مثال ما عادت داشتیم مردم را همیشه در مسجد و دانشجوها را در دانشگاه ببینیم اما روزهای انقلاب، هدف و فعالیتیکدل مردم باعث شده بود که مساجد پر شوند از دانشجوها و مردم هم برای مشارکت در دانشگاه ها حضور داشتند.

این بانوی نویسنده با اشاره به اینکه در همان روزهای انقلاب هم چند دستی عقیدیتی و سیاسی از جمله گروه های چپ، کمونیست، چپ مذهبی، راست میانه رو و راست افرای وجود داشت، عنوان کرد: باورقشر روشنفکر و تحصیلکرده همیشه بر  این بود که انقلاب را روشنفکرها را شروع می کنند اما در انقلاب ایران ما دیدیم که همه مردم پا بپای هم در شکل گیرییک انقلاب بزرگ سهیم بودند.

آرمین با تأکید بر اینکه برای شناخت ویژگی های هر عصری می توان به ادبیات و نوشته های آن زمان مراجعه کرد، اظهار داشت: تا پیش از انقلاب داستان هایی که مردم محور باشند حتی برای آثار بزرگ علوی بسیار کم بود اما بعد از انقلاب و حضور تاریخی مردم خود بخود ذهنیت نویسنده ها و تجربه شان باعث خلق داستان هایی شد که مردم محور و تعیین کننده آن ها بودند به طوریکه ما حضور پررنگ مردم و مذهب را در آثار جلال آل احمد کاملا مشخص می بینیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از واقع انقلاب بسیاری آثار باعث شد پل شناختی میان روشنفکرها و مذهبی ها ایجاد شود، ادامه داد: علاوه بر سخنرانی ها انتشار کتب استاد شهید مطهری و دکتر شریعتی به مردم کمک کرد که با روشنفکرها تعامل فکری برقرار کنند.

آرمین با بیان اینکه ما در هیچ جای تاریخ رد پای خیانتیا توطئه روحانیت و قشر مذهبی را نمی بینیم،  تصریح کرد: همانطور که دکتر شریعتی گفت ما در پای هیچ قرارداد استعماری امضای هیچ روحانی را نمی بینیم و تنها امضای همان فوکولی ها و روشنفکرها وجود دارد من هم معتقدم انقلاب ما انقلابی بود که مردم و روشنفکرها با روحانیت توانستند هم هدف شوند.

این بانوی نویسنده با تأکید براینکه هویت ایرانی همیشه حق طلب بوده و این حرکت محدود به انقلاب سال 57 نیست،یاداور شد: سبقه تاریخی و فرهنگی ما بهترین شاهد براین گفته من است ما از صدر اسلام تا عاشورای حسینی از  تاریخ و در ادبیات مان از جمله ملت هایی بودیم که همیشه مدافع حق و مقابل ظلم ایستادیم.

گفتنی است منیژه آرمین، نویسنده آثاری چون «بوی خاک»، «شب و قلندر» و «شباویز» و عضو هیئت علمی انجمن قلم است که در برنامه «ترنم قلم» به بررسی ادبیات داستانی انقلاب پرداخت.

برنامه «ترنم قلم»، برنامه تخصصی نقد کتاب است که هر ماه یکبار در فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان برگزار می‌شود علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 77827730 تماس بگیرند .
ارسال نظرات