اظهار به توان داخل در حرف، انعقاد قرارداد نیروگاه‌سازی با خارجی‌ها در عمل!
اگرچه وزیر نیرو بارها به توان داخل در ساخت توربین گاز و بخار با بالاترین بازده اذعان داشته است، اما برنامه‌های این وزارت‌خانه برای احداث نیروگاه جدید مغایر با این توان داخلی ارزیابی شده است.
کد خبر: ۸۸۲۰۹۰۷
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اگرچه وزیر نیرو بارها به توان داخل در ساخت توربین گاز و بخار با بالاترین بازده اذعان داشته است، اما برنامه‌های این وزارت‌خانه برای احداث نیروگاه جدید مغایر با این توان داخلی ارزیابی شده است.

25 تیر ماه 1395چیت چیان عنوان داشته که با یک سرمایه‌گذار ترک برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F  و H قرارداد امضا شده  و با کشورهای چین و ژاپن نیز برای ساخت نیروگاه در حال مذاکره هستند. وزیر نیرو همچنین با اشاره به این که ۵۰ هزار مگاوات طی ۱۰ سال آینده به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود گفت: در این خصوص شرکت‌هایی ازچین، کره جنوبی و آلمان با ما همکاری خواهند کرد و با زیمنس انگلستان هم مذاکره کرده‌ایم.
وزیر نیرو در 7 شهریور ماه 95 نیز با اشاره به امضای قراردادهای جدید مدیریت مصرف آب با شرکت‌هایی از سوئد و فرانسه، خواستار مشارکت فرانسوی‌ها در طرح‌های نیروگاه‌سازی ایران شده است.
همچنین در تاریخ 7 شهریور ماه 95 محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه امضای توافق نامه ساخت ۶ نیروگاه جدید برق هم با شرکت های مختلف کره جنوبی امضا شده است، گفت: بر این اساس در حاشیه سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران توافق نامه‌های کلی احداث سه  نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در تهران به امضا رسید. علاوه بر این مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در تشریح امضای قراردادهای جدید طراحی و ساخت نیروگاه‌های جدید برق با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در دوران پسابرجام، گفته است که اخیرا تفاهم نامه ساخت نیروگاه یکهزار و ۴۰۰ مگاواتی بندرعباس با مشارکت شرکت تکنوپروم روسیه امضا شده است.
تلاش وزارت نیرو برای انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه توسط شرکت‌های خارجی در حالی صورت گرفته است که وزیر نیرو عنوان داشته ایران سازنده توربین‌های گازی و بخاری با بالاترین میزان بازدهی  در داخل کشور است و در این زمینه به خودکفایی رسیده است.
چیت چیان وزیر نیرو در مراسم کلنگ‌زنی نیروگاه برق 890 مگاواتی در 7 بهمن ماه 95 در شهر خرم‌آباد عنوان داشته که این نیروگاه از توربین‌های پیشرفته کلاس f در آن استفاده می‌شود که از پیشرفته‌ترین و بهترین توربین‌های روز دنیا بوده و دارای بازده 58% است. این میزان از بازدهی در مقابل میانگین بازده نیروگاه‌های کشور(37%) عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.
تلاش وزارت نیرو برای افزایش تولید برق با استفاده از توان و سرمایه خارجی برای احداث نیروگاه در حالی مشاهده شده است که بنابر اظهار وزیر نیرو کشور ایران قابلیت ساخت نیروگاه با بیشترین میزان بازدهی را دارا می‌باشد. اگرچه تامین مالی انجام پروژه‌های نام برده مساله اصلی چنین اقدامی ارزیابی می‌گردد، اما استفاده از ظرفیتهای نقدینگی موجود در جامعه، ایجاد نهادهایی با ساختار مناسب در حوزه تامین مالی، استفاده از ظرفیت بورس کالا و انتشار اوراق مشارکت می‌تواند مکمل توانایی فنی کشور در حوزه نیروگاه‌سازی باشد.

ارسال نظرات