رئیس جهاد دانشگاهی لرستان:

نباید آرمان‌های امام و شهدا را به بهانه روشنفکری تخریب کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت نقد کردن خوب است ولی تخریب چیز خوبی نیست؛ نباید آرمان‌های امام و شهدا را به بهانه روشنفکری تخریب کنیم و این تیشه را به ریشه خود زدن و سوراخ کردن قایقی است که در آن نشسته‌ایم.
کد خبر: ۸۸۲۰۹۳۰
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان، دکتر سید علی نادر دهقانی الوار در مراسم گرامی‎داشت دهه فجر که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد با گرامی‎داشت این ایام اظهار داشت: یاد امام، شهدا و همه کسانی که برای جمهوری اسلامی ایران جان‌فشانی کرده و جان خود را نثار کردند،گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم در این برهه و دوره برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب تلاش کنیم.
 
وی با اشاره به وضعیت دانشکده علوم قرآنی استان افزود : حفظ و حراست از مجموعه‌های علمی استان بسیار لازم و ضروری است و همه سازمان‌های علمی استان باید پایدار مقتدر در استان بمانند و تداوم پیدا کنند.
 
دکتر دهقانی اتصریح کرد: ما بعنوان یک نهاد انقلابی و مجموعه علمی اعتقاد داریم همه باید تلاش کنیم که دانشکده علوم قرآنی که به وسیله مسئولین استانی تشکیل شده است و اثرگذار بوده و هست، پابرجا بماند و بتواند با قاطعیت به فعالیت خود ادامه دهد. باید با مراجعی که تصمیم‌گیرنده هستند صحبت شود تا از نعمت این مجموعه در استان‌مان بتوانیم بهره‌مند شویم.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلاب نخبگان و فرزانگان است، گفت : این انقلاب، انقلابی است که توده‌های علمی در سطوح حوزوی و دانشگاهی در پیروزی آن نقش پررنگی داشته‌اند و همین نخبگان که در راس آنان حضرت امام قرار دارد باعث شدند که حرکت‌های انقلابی در کشور ایجاد شود.
 
وی عنوتن داشت : قطعاً وقتی نخبگان، محور یک فعالیت شوند، باعث ایجاد موجی در جامعه می‌شوند و جامعه ما نیز این آمادگی را به لحاظ فکری دارد، بنابراین آحاد ملت ایران مردم نخبه‌،فرهنگی و باهویتی هستند. این ملت ریشه فرهنگی، علمی و اعتقادی دارند و همین عامل باعث شد که حرکت بزرگ حضرت امام و یاران ایشان به ثمر رسیده و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.
 
دهقانی‌الوار خاطرنشان کرد: دانشگاهیان به طور اخص در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پررنگی داشته‌اند و نقش دانشگاهیان و دانشجویان در انقلاب غیرقابل حذف است؛ تداوم انقلاب و پیروزی آن و حضور در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی نیز جز باهمت دانشجویان و دانشگاهیان نمی‌تواند اثرگذار باشد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد : در برگزاری مذاکرات ما در سطح بین‌الملل و پیروزی بر قدرت‌های بزرگ که هیچگونه اعتقادو علاقه‌ای به ما ندارند به خاطر وجود همین افراد بوده است و اگر با ما مذاکره می‌کنند به خاطر منافع خودشان است و پیروزی جمهوری اسلامی ایران که نمونه‌اش برجام بود نشان می‌دهد انسان‌های فرزانه‌ای تربیت کرده‌ایم که در سطح بین المللی از حیثیت این انقلاب و آرمانهای آن دفاع می¬کنند.
 
وی با بیان اینکه این نشان می‌دهد که انسان‌های فاضل، اندیشمند و صاحب ایده‎ که در انقلاب اسلامی نقش دارند و امروز هم در راس مدیریت این کشور قرار دارند، ادامه داد:خدا را شاکریم که این انسان‌های فاضل و اندیشمند مرجع حرکت‌های بزرگ در دنیا بوده خواهند بود همان طور که هم اکنون اینگونه بوده است.
 
دهقانی الوار با اشاره به اینکه دانشجویان به طور اخص در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی نقش‌های مختلفی داشته‌اند، گفت: یکی از نقش‌های اساسی دانشجویان که در متون انقلاب اسلامی می‌خوانیم این بوده که دیدگاه‌های امام را دریافت و تبدیل به اقدام کرده و در سطح جامعه تکثیر می‌کردند.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان اظهار داشت : دانشجویان و کسانی که در دانشگاه‌ها نقش داشتند و صاحب نظر بودند در دریافت نظرات امام نقش اساسی داشتند.
 
وی افزود: معتقدم که یکی از گیرنده‌های اصلی پیام‌های امام راحل دانشجویان بودند که می‌توانستند پیام‌های انقلاب را خوب دریافت، تحلیل و به جامعه تعلیم بدهند و نتیجه این خوب تحلیل و تعلیم دادن ایجاد موج‌های اجتماعی در سطح جامعه می‌شودکه در 22 بهمن 57 شاهد پیروزی آن بودیم.
 
دهقانی الوار از دیگر نقش‎های دانشجویان در زمان انقلاب به مراقبت از حرکت‌های مردمی در مقابل بحران‌ها،چالش‌هاو موانعی که برای حرکت‌های مردمی ایجاد می‌شد، اشاره کرد و گفت: دانشجویان با ابزار علم، دانایی و آگاهی بحران‌هایی که در این حرکت اجتماعی بود مدیریت می‎کردند.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان بسیاری از اقدامات دانشجویان را در انقلاب و بعد از پیروزی مورد تایید امام برشمرد و ادامه داد: تسخیر لانه جاسوسی که حرکت بزرگی بود و به نوعی انقلاب دوم است را خود امام فرمودند که من آن را تایید می‌کنم.این اقدام هیچ بخشنامه و دستورالعملی نداشت و یک حرکت خودجوش بود که توسط دانشجویان شکل گرفت و لانه جاسوسی امریکا تسخیر و طومار استعمارگران از کشور برچیده شد.
 
وی تصریح کرد: لانه جاسوسی به فضایی برای حضور بیگانگان در کشور ما تبدیل شده بود و محلی برای برنامه‌ریزی جهت ایجاد انحراف در مسیر انقلاب بود که توسط دانشجویان ما انجام شد.
 
دهقانی الوار اظهار داشت : دانشجویان هر زمانی که احساس می¬شد در انقلاب انحرافی می‌خواهد ایجاد شود حضور پررنگی داشته و نقش مهم و موثری را ایفا می‌کردند و دوشادوش مردم و تحت فرمان و گوش به فرمان حضرت امام بودند و همین باعث شد که نقش آنان در جامعه مهم باشد.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: بعد انقلاب نیز دانشجویان و کسانی که در عرصه دانشگاه و فضاهای علمی نقش بزرگی داشته‌انددر تحقق شعارهای انقلاب نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
 
وی افزود : ما در انقلاب شعار دادیم و گفتیم « استقلال، آزادی جمهوری اسلامی». وقتی از استقلال صحبت می‌کنیم باید مجهز باشیم و خود را تجهیز کنیم. استقلال یعنی ما روی پای خودمان بایستیم وبه دیگران وابسته نباشیم. یعنی در علوم پزشکی، انسانی، برنامه‌ریزی و سیستم‌های مختلف کشورمان بتوانیم مدلی برای خودمان طراحی کنیم.
 
دهقانی الوار اتصریح کرد : البته این بدان معنی نیست که ما در کشور را به روی همه کشورها ببندیم و بگوییم می‌خواهیم مستقل شویم. هدف ماحفظ آرمان‌هایمان است و از دانش دنیا نیز می‎خواهیم استفاده کنیم. یعنی دانش را بیاوریم بومی کنیم و بر اساس شرایط منطقه‌ای و کشور خود مورد استفاده قرار دهیم و این مشکلی ندارد. این چیزی است که ما شعار آن را داده‌ایم و حرف آن را زده‌ایم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت : ما می‎خواهیم ملتی باشیم که برای خودمان تصمیم می‌گیریم و نمی‌خواهیم کسی در آن طرف دنیا بنشیند و در حوزه‌های مختلف ما مانند حوزه ادبیات که بخش اعظم و خاستگاه آن اینجاست برایمان تصمیم بگیرد.
 
وی اخاطر نشان کرد : می‎خواهیم خودمان بنشینیم و براساس شرایط و ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و نیازهایی که در جامعه داریم و توانایی‌های محیطی و انسانی خود برنامه‌ریزی کنیم و این معنی استقلال است. قطعاً ایراداتی به حرکات دانشگاهی در این حوزه وجود دارد و من معتقدم که حرکات دانشگاهی ما در کل نتوانسته است برای تحقق این شعار خیلی موفق باشد اما موفقیت‎های زیادی داشته است.
 
دهقانی الوار افزود:نتوانستیم به چیزی که انتظار داشتیم برسیم چراکه ما در دنیا دشمنان بزرگی داریم. کسانی که با هویت، هستی نظام و اعتقاد به توسعه ما مخالف هستند.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان خطاب به سران استکبار گفت: شما می‌خواهید تحریم کنید چرا دارو را تحریم می‌کنید؟ هفته قبل خبری منتشر شد که با حضور وزیر بهداشت داروی صددرصد ایرانی و گیاهی آلزایمر توسط جهاد دانشگاهی به جامعه عرضه شد. ما می‌توانیم و در کشور جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی و دانشگاه‌های ما با اعتقاد و ایمان و تلاش برای تحقق شعار استقلال کشور در حال تلاش و کوشش هستند و دنیا نیز این را می‌داند.
 
وی تصریح کرد: همه ما آگاهیم و اعتقاد داریم که جمهوری اسلامی ایران با وجود جوانانی پرشور، مومن و معتقد می‎تواند این شعار را تحقق بخشد و حال نیز بخش اعظم آن را محقق کرده‎ایم.
 
دهقانی الوار جهاد دانشگاهی را محصول انقلاب دانست و افزود: این نهاد انقلابی در 16 مرداد 59 به فرمان حضرت امام تشکیل شد.
 
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان گفت : در حوزه آزاداندیشی که یکی دیگر از شعارهای ما در جمهوری اسلامی بود دانشگاه‌های ما فضای خوبی دارند. با همه انتقاداتی که هست ولی دانشجویان ما در این حوزه سکوت نکرده‌اند و بحث کرسی‌های آزاداندیشی به دستور مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حال اجرا است.
 
دهقانی الوار افزود: در تمام برنامه‌های قبل از انقلاب، ایران کشور وابسته‌ای است و آن چیزی که در حوزه علم داشتیم وارداتی بوده است. درست است که ما ساختار چیدیم و دانشگاه تهران در این مدت ساخته شد ولی فن، تکنیک و محصول ما همگی وارداتی بود.
 
وی با اشاره به اینکه قطعا در کوتاه‌مدت تبدیل این وارداتی‌ها به تولید داخل شدنی نیست، گفت: بعد از انقلاب ما 5 برنامه داشتیم که تأکید بر توان داخلی و استفاده از نیروی انسانی و توجه به مزیت‌های منطقه‌ای از اولویت‌های آن است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه در سالگرد پیروزی انقلاب باید دستاوردها را بیان کنیم، ادامه داد: یک جوان خرم‌آبادی بنام دکتر بهاروند پژوهشگر اصلی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بوده که مخترع اصلی سلول‌های بنیادی کشور است و جمهوری اسلامی ایران را در علوم پزشکی در رده دهم دنیا قرار داد و این توان داخلی و علمی کشوررا نشان می‎دهد که بخش اعظمی در بستر فرامین و زمینه‌ای که انقلاب اسلامی ایجاد کرده، فراهم آمده است.
 
دهقانی الوار یادآور شد: در جهاد دانشگاهی سعی کرده‌ایم با استفاده از توان فکری دانشگاه‌ها مسیرهای مختلفی را برای کشورمان باز کنیم برای همین نظام مدیریت انقلابی را در جهاد دانشگاهی بدون نیاز به بروکراسی اداری پیاده کرده ایم .
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه مدیر انقلابی یعنی کسی که بتواند با بسیج امکانات حرکات بزرگی ایجاد کند،خاطر نشان کرد : جهاد دانشگاهی لرستان در سال 1381 با 180 هزار تومان آغاز به کار کرد و حال بیش از 40 میلیارد سرمایه داریم و 6.5 هکتار گلخانه،پژوهشکده رویان و یک مجتمع تحقیقات فناوری را می‌سازیم. همچنین صد نفر نیرو و 500 نفر مدرس داریم. در بروجرد و کوهدشت نیز مجموعه و مرکز داریم و دو خبرگزاری نیز راه‎اندازی کرده‎ایم و اینها با همت و کار شبانه روزی بوده است.
 
وی تصریح کرد : اگر معتقدیم جوان انقلابی هستیم باید شاخص برای خود تعیین کنیم که به عنوان یک جوان انقلابی می‎خواهیم چکار کنیم. جوان انقلابی باید فردی متعهد، خلاق و اثرگذار در سطح جامعه باشد.اگر می‌خواهیم انقلاب‌مان به آرمان‌های خود برسد باید برای خود مأموریت تعریف کنیم و بدانیم در این جامعه چکاره هستیم.
 
دهقانی الوار اعنوان داشت : انقلاب اسلامی ایران در برهه کنونی، نیاز به انسان‌های نقش‌آفرین و خلاق دارد که بتوانند برای تحقق شعارهای انقلاب مسیر ایجاد کنند و ما سعی کرده‌ایم چنین سازمانی باشیم. سازمانی که بتواند برای پیروزی انقلاب اسلامی و شعارهای آن مسیرهای نوین باز کند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در رابطه با نقد منصفانه گفت: نقد کردن خوب است ولی تخریب چیز خوبی نیست؛ نباید آرمان‌های امام و شهدا را به بهانه روشنفکری تخریب کنیم و این تیشه را به ریشه خود زدن و سوراخ کردن قایقی است که در آن نشسته‌ایم.
 
وی اافزود : همه باید بدانند انقلاب اسلامی به فرزانگان اهمیت زیادی می‌دهد و برای پیروزی انقلاب با همه توانمان تلاش کنیم. معتقدم در نظام مدیریتی کشور باید اصلاحاتی انجام دهیم و بعد از 37 سال انقلاب فساد در این کشور مسئله خوبی نیست و باید اصلاح شود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه فساد اجتماعی و اداری در کشور باید برچیده شود و این تنها با گفتن درست نمی‌شود، افزود:باید مدل ارائه دهیم و چارچوب معرفی کنیم. بعنوان جوان انقلابی و کسانی که به انقلاب اعتقاد داریم، معتقدیم فساد موجود در کشوردر سطوح مختلف قابل قبول نیست و باید آن را اصلاح کنیم و این به معنای مخالفت با نظام نیست.
 
دهقانی الوار اظهار داشت : نظام برنامه‌ریزی کشور باید اصلاح شود و مبتنی بر دارایی‌های فکری و محیطی ما باشد و نظام کپی شده از برنامه‌های کشورهایی که با غرابت ندارند کار خوبی نیست و نمی‌تواند ما را به افق‌هایی که در انقلاب تعریف شده برساند.
 
وی گفت :  همچنین نظام آموزشی کشور باید اصلاح شود چراکه نمی‌توانیم جوانی را که تنها چند کتاب خوانده به محور توسعه تبدیل کنیم؛ نیروی انسانی خلاق، متعهد و با علم و دانش، محور توسعه است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه باید علم و مهارت را با هم داشته باشیم،بیان کرد: در کنار نظام آموزشی موجود باید نظام مهارتی پیاده کنیم. در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که نرخ بیکاری جوانان دانشگاهی بالایی داشته باشد.ما مسئولیم برای تحقق شعارهای انقلاب که یکی از آنها شعار اقتصادی است تلاش کنیم.
 
دهقانی الوار با اشاره به اینکه چرا جوانان در عرصه‌های اقتصادی حضور کمرنگی دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز اقتصادی که بستر آنها در کشور فراهم است محقق نمی شوند؟ گفت: معاون علمی رئیس جمهور و خود دولت محترم، هر کسی را که ایده‌ای داشته باشد که بتوان به اقتصاد و محصول تبدیل کرد را مورد حمایت قرار می‌دهد.این بستر فراهم است چرا استفاده نمی‌کنیم؟ چرا جوان دانشگاهی بعد از اتمام درس به دنبال کار اداری و میز و صندلی است؟ این از ضعف‌های ماست؛ باید مدل‌های توسعه و برنامه‌ریزی کارآفرینی تدوین کنیم که دانشجو بعد از اتمام درس بتواند کارهای خلاقانه و اقتصادی مهم انجام دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب باعث شده که ملت ایران هشیار و آگاه در صحنه باشند و بتوانند در سطح دنیا نقش ایفا کنند. هم اکنون ایرانی‌ها در مجامع علمی سر و گردنی از بقیه بالاتر هستند و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی سعی کرده با شناسایی استعدادها در این حوزه کارهای بزرگی را انجام دهد.
 
انتهای خبر /ز
ارسال نظرات
آخرین اخبار