رییس سازمان بورس در پاسخ به ضررهای هنگفت مردم در بازار سرمایه و سقوط بورس اعلام کرد:
محمدی گفت: این که بگوییم برجام به تنهایی باید سود همه را تضمین می کرد حرف منطقی نیست، مگر برجام به تنهایی می تواند تضمین کننده سود باشد؟
کد خبر: ۸۸۲۱۰۲۹
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، نشست خبری دکتر محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز سه شنبه 19 بهمن ماه در محل این سازمان برگزار شد.

بنابراین گزارش محمدی با اشاره به اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال های اخیر گفت: طی چند سال گذشته بازار سرمایه با فراز و نشیب هایی مواجه بود که کاهش قیمت جهانی نفت اثرات منفی به همراه داشت.

محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مبنی بر علل سقوط ارزش سهام سرمایه در دولت تدبیر و امید گفت: کاهش های مقطعی بازار سرمایه عوامل متعددی دارد که تحولات سیاسی اقتصادی بین المللی و تحولات صنایع، و شرکت ها در سطوح مختلف بر بازار سهام موثر است هدف صحیح و متعالی متمرکز شدن درست این تحولات بر روی قیمت سهام است.

بازار سرمایه باید بر اساس سود آوری شرکت ها تصمیم بگیرد

وی افزود: این عوامل قطعا بر روی کاهش بازار سرمایه اثرگذاشته است اما در بلند مدت اثرات روانی از بین می روند و سود آوری خود شرکت در قیمت سهم اثر گذار است. سهام داران مدیرانی را انتخاب می کنند که بتوانند سودآوری را تضمین کنند شرکت های سودآور قیمت ها را تعیین می کنند؛ به نظرم ما در بازار سرمایه چشم انداز مثبتی داریم و انشاالله رشد اقتصادی کشور درحال بهبود است.ما اگر می خواهیم سرمایه گذاری موفق داشته باشیم باید بلند مدت به بازار نگاه کنیم.

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که با توجه به سه ساله شدن دولت یازدهم و ضرر سهام دارانی که به بهانه برجام و وعده های دولت در بازار سرمایه مشارکت کرده اما بسیار متضرر شدند پاسخ ضررهای مردم را چه کسی می دهد؟ تصریح کرد: گاهی ما از یک مقطع خاصی به بازار سرمایه نگاه می کنیم اما اگر دو روز جلوتر یا عقب تر را نگاه کنیم نتیجه تغییر خواهد کرد این ها تحلیل هایی نیست که یک عده می کنند، وقتی در بلند مدت به سبد سرمایه گذار نگاه می کنیم نتیجه خوبی حاصل می شود و در مدت سه سال که زمانی نسبتا طولانی است خیلی از سهام داران حضور یافتند و سود برده اند.

محمدی خاطرنشان کرد: این که بگوییم برجام به تنهایی باید سود همه را تضمین می کرد حرف منطقی نیست، مگر برجام به تنهایی می تواند تضمین کننده سود باشد؟ به نظرم کاهش بازار سرمایه دهها عامل دارد و یکی از عوامل آن می تواند برجام باشد.کاهش قیمت نفت روی سودآوری شرکت ها اثرگذار خواهد بود و به قبل یا بعد از برجام ارتباطی ندارد.بر همین اساس در بازار سهام باید همه جانبه ترین تحلیل را داشته باشیم.

محمدی یکی از عوامل مؤثر در سقوط سهام بورس را رکود دانست و افزود: نوسانات قیمت فلزات و سهام شرکت های معدنی ، رونق و روکود، قوانین و سیاست های مختلف وجود دارد که  بر بازار سهام تأثیرگذار است.

محمدی خاطرنشان کرد: ما باید تحلیل همه جانبه از وضعیت کاهشی روند بورس داشته باشیم؛ اینکه برجام عامل کاهش معرفی شده و بقیه عوامل معرفی نشود تحلیلی همه جانبه نیست و باید در آن تردید کرد . همه باید  کمک کنیم تا بازار شفاف تر و سود آورتر شود تا سهامداران  از بازار سرمایه رضایت داشته باشند ما نباید از کارهای روزانه و آینده غفلت کنیم ما برای هم فکری باید در کنار هم جمع شده ایم. البته اینکه بخواهیم گذشته را تحلیل کنیم برای درس گرفتن در آینده مؤثر و مفید است.

وی ادامه داد: سازمان بورس سیاست های مفیدی در بحث خوراک شرکت های پتروشیمی اعمال کرد که نتایج مثبتی بر بازار سرمایه همراه داشت و پیشنهاد می کنیم این فرمول را برای حقوق مالکان معادن اجرا کنیم.

محمدی با بیان این مطلب که مشارکت در بازار سرمایه افزایش یافته است، تصریح کرد: حجم سرمایه گذاری بازار سرمایه افزایش یافته است بر همین اساس این میزان از 244هزار میلیارد تومان به 635 هزار میلیارد تومان رسیده است که از این رقم 120هزار میلیارد آن مربوط به صندوق های با درآمد ثابت است.

وی افزود: تمام تلاش ما بر نقش آفرینی بیشتر صندوق های سرمایه در سهام است بر همین اساس 5 درصد همه صندوق ها موظف به سرمایه گذاری هستند.گفتنی است در مدت چهارساله شاهد افزایش معاملات و رشد ضریب نفوذ در بازار سرمایه هستیم.

محمدی عنوان کرد: افشاگری اجباری تولید و فروش ماهانه شرکت ها از جمله اقدامات سازمان بورس است که شرکت ها باید گزارش های خود را به صورت RFIS اعلام کنند.

رونمایی از پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران

این گزارش می افزاید: سامانه تنقیه قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد؛ گفتنی است بعد از قانون مصوبه بازار و سرمایه در سال 1384 اختیار تنظیم قوانین و مقررا ت و انواع دستور العمل ها برای صیانت از حقوق سرمایه گذاران و دسترسی آسان و فوری و آگاهی از مقررات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار محول شد.

بر همین اساس پایگاه جامع قوانین و مقررات پیش بینی شد تا افراد از آخرین تغییرات آگاهی پیدا کنند؛ لذا کلیه قوانین در این سامانه قرار گرفت؛ سامانه تنقیه شامل بازار سرمایه، آیین نامه وزیران و هرآنچه که نسخ و معتبر بوده و پس از اصلاح و در این سامانه بارگذاری شده است.

ارسال نظرات