امام جمعه مشگین‌شهر گفت: حضور روحانیون در مساجد به منظور انجام کارهای فرهنگی است و سایر هیئت امنا می‌بایست در اجرای برنامه‌های فرهنگی روحانی مسجد را یاری کنند و در انجام امورات فرهنگی مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۲۱۵۲۹
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی بسیج، همایش ائمه جماعت، هیئت امنا وفرماندهان پایگاه‌های مقاومت با عنوان گردهمایی یاوران وقف در مسجد حضرت معصومه (س) مسکن مهر برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام نعمتی با تاکید بر اینکه جذب جوانان و نوجوانان به مساجد لازم و ضروری است گفت: هیئت امنای مساجد باید با همکاری فرماندهان پایگاه‌های مقاومت در جذب جوانان همت بیشتری داشته باشند و با شیوه‌های مختلف تشویقی در این راه قدم بردارند.

حجت الاسلام رضا باوقار امام جمعه مشگین‌شهر در این همایش با اشاره به ویژگی‌های آباد کنندگان مساجد گفت: آباد کنندگان مساجد همان خانواده‌های الهی هستند و اهل ایمان باید با تلاش و زحمت در آبادانی مساجد تلاش می‌کنند چرا که ایمان و اعتقاد قوی به خداوند موجب جذب بیشتر مردم در مساجد شده و موجبات رونق مسجد را فراهم خواهند کرد.

وی تاکید کرد: برخی از مساجد هستند که ظاهری زیبا دارند امااز برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در داخل آن خبری نیست لذا سازندگان این گونه مساجد بدترین افراد در روی زمین افرادی هستند چرا که مساجد بنا شده اند تا اعمال دینی و الهی در آن ترویج شود.

امام جمعه مشگین‌شهر گفت: مهمترین فایده حضور در مساجد دوست یابی با ایمان است، مطالب جدید در مساجد آموزش می‌بیند تا در سیر هدایت وی تاثیرگذار باشد و در صورتی که در مسیر غلط گام برداشته به راه راست هدایت می‌شود.

وی افزود: مسجد پایگاه عبادت و معارف الهی است تا مردم از آن بهره‌مند شوند، همچنین مساجد کانون تعلیم و تربیت است و این امر از تمام کارکردها با اهمیت تر است.

حجت الاسلام باوقار با اشاره به وظایف هیئت امنای مساجد گفت: مجلس شورای اسلامی وظایف هیئت امناس مساجد را در 11 ماده تشریح کرده است به ط.ری که طبق ماده 13 امام جماعت محل باید به عنوان رئیس مسجد نقش ایفا کند و حضور روحانیون در مساجد به منظور انجام کارهای فرهنگی است و سایر هیئت امنا می‌بایست در اجرای برنامه‌های فرهنگی روحانی مسجد را یاری کنند و در انجام امورات فرهنگی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: هیئت امنای مساجد باید مشارکت‌های حقیقی و حقوقی را ثبت شود و حسابی برای درآمد مساجد اختصاص یابد و تهیه گزارش و سندها بر عهده هیئت امناست تا هیچ گونه مشکلی در آن آینده برای هیئت امنا پیش نیاید.

وی ادامه داد: هیئت امنای مساجد باید در دسترس بوده و در نماز جماعت محل حضور فعال داشته باشند، همچنین موظف هستند در طول هفته برنامه قرآنی در مساجد برگزار و تعلیم قرآنی را به نوجوانان و جوانان آموزش دهند.

وی تاکید کرد: در بین هیئت امنا و خادمان مسجد نباید از افراد بی حوصله که موجب تضعیف جایگاه می‌شود استفاده شود لذا باید افرادی در جمع هیئت امنای مسجد حضور داشته باشند که انگیزه کافی برای خدمت به مردم داشته باشند.

امام جمعه مشگین‌شهر با اشاره به بایسته‌های مسجد گفت: زینت مسجد فرش زیر پای نماز گزاران، سیتم صوتی، بهداشت عمومی مسجد است نه بنای بیرون آن؛ در مساجد باید زمان قرائت دعا، قرآن و عزاداری مشخص و اطلاع رسانی شود و هیئت امنای مساجد باید زمان مراسمات ترحیم و ... را در مساجد مدیریت کنند تا مخاطبان دچار ناراحتی و اذیت نشوند.

وی افزود: فرماندهان پایگاه، هیت امنای مساجد و ائمه جماعت باید در طول هفته تشکیل جلسه داده و در خصوص جذب جوانان و نوجوانان برنامه ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به کارکردهای مساجد گفت: عبادت، آموزش، بیان مسائل سیاسی و ... از ضروریات مسجد است چرا که نمازگزاران باید با بصیرت کافی در مساجد حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: مسجد باید به مرکز خدمات و رفع مشکلات مردم محله تبدیل شود و هر گونه اقدام و حرکت در خصوص امر به معروف، نهی از منکر و ... در محله مدیریت شود.


ارسال نظرات