به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل؛

میزگرد علمی - فرهنگی افکار و ادبیات دانشجویی در اردبیل برگزار شد

میزگرد علمی- فرهنگی افکار و ادبیات دانشجویی به همت مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل و با مشارکت معاونت فرهنگی –دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور کارشناسان و نمایندگان کانونها و تشکلهای دانشجویی در محل دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۲۱۶۳۰
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، فرشاد کیوان بهجو، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی هدف از برگزاری این میزگرد را رسیدن به تفاهم مشترک در فرهنگ دانشگاهی عنوان و تصریح کرد: حضور نمایندگان گروه‌های مختلف دانشجویی از کانون‌های هنری، تشکل‌های مذهبی، نشریات دانشجویی و انجمن‌های علمی در این میزگرد می‌تواند معرف مصادیق خواسته‌ها و فعالیت‌های مختلف دانشجویان باشد.

وی از افزایش 80 درصدی فعالیت‌های دانشجویان در این دانشگاه خبر داد و گفت: مطالبات دانشجویان در کنار این فعالیت‌ها زیاد شده این در حالی است که در قسمت دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی کارهای بسیار خوبی انجام شده اما حفره‌ای که ایجاد شده فعالیت‌های فرهنگی اساتید است که یک دغدغه می‌باشد.

کیوان بهجو خاطرنشان کرد: دانشجوها در بخش‌های مختلف مشغول هستند ولی نیازمندیم که با یک حرکت تیمی فعالیت‌های فرهنگی را به بخش اساتید هم توسعه دهیم.

در ادامه مسؤول گروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: این نشست با حضور دو نفر کارشناس سیاسی و ادبی و با هدف تشکیل میزگردهای دانشجویی، مطرح کردن خواسته‌های مختلف آنان و ایجاد تعامل و تفاهم بین دانشجویان برگزار می‌شود تا به مرحله‌ای برسیم که دانشگاه بتواند فرهنگ مطلوب خود را حفظ کند.

محمد زینالی اُناری افزود: برای همین از گروه‌های مختلف دعوت شده است تا از راهنمایی و نظرات کارشناسی و تجارب آنان بهره ببریم.

روزنامه نگار و مدرس جامعه شناسی سیاسی نیز در این میزگرد به حضور پررنگ دانشجویان رشته‌های فنی در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال‌های گذشته پایه‌ای گذاشت که نتیجه همان عملکرد، امروز در دانشگاه محقق اردبیلی هم به بار نشسته است و اکثر فعالان دانشجویی دانشجویان فنی هستند. این الگو را همان دانشجوها که در 16 آذر سال 1332 به شهادت رسیدند پایه‌ریزی کردند و تاثیر آن بعد از نیم قرن در اردبیل هم دیده می‌شود این درحالی است که به خودی خود اتفاق نیفتاده است حتما پیشینه‌ای دارد و این گذشته در عصر حاضر هم خود را نشان می دهد.

حسین بشیری گیوی ادامه داد: در دانشگاه نیز ما دانشجویان بسیاری داریم ولی متاسفانه نمی‌توانیم به مدرنیته یا حداقل به مدرنیزاسیون تن بدهیم و اردبیل اجتماع سنتی‌ای است ولی آسیب‌های صنعتی را هم با خود دارد، این درحالی است که در این جا ما صنعت نداریم، کارخانه صنعتی نداریم و افراد صنعتی نداریم.

وی تاکید کرد: گفتگوی عمومی و مطالبات جدید در درون دانشگاه وقتی شکل می‌گیرد که افراد با هم ارتباط داشته و بعد از آشنایی با روش‌های این ارتباط بتوانند خواسته‌های مشترک را هم بنا نهند. وقتی انجمن های علمی شکل گرفته اند، مانند دانشجویان فنی و علوم پایه که نقش خود را در 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران ایفا کردند و در مقابل استعمار ایستادند این روند در اردبیل هم صورت گیرد و تا شکل گرفتن خلاقیت و صنعت در جامعه ایرانی ادامه یابد.

دکتر وحید ضیایی، نویسنده، شاعر و مربی کارگاه‌های ادبیات خلاق نیز به سبقه فرهنگی و ادبی ایران در ادوار گذشته اشاره کرد و افزود: سیاستمداری در ایران موفق بوده که دستی در ادبیات داشته باشد، انگار که سبقه‌ی حافظ و مولانا و سعدی همواره حفظ می‌شود. حافظ همه سخن‌های سیاسی را به زبان شعر گفته است در دور مشروطه همین سیاسیون سابقه ادبی را دارند، همین سیاسیون شعر را دارند، در کنار آن روزنامه‌هایی مثل وقایع اتفاقیه هم وارد می‌شود، رسانه غربی و ابزارهای غربی هم وارد می‌شوند باز ادبیاتچی‌های ما سیاستمداران ما هستند. انقلاب اسلامی ایران هم انقلاب کتاب بود. بحث کتاب و ادبیات آن قدر مهم است. در گذشته دغدغه‌های دانشجویی در اولویت بودند الان فکر می‌کنم دغدغه‌های اساتید مهم‌تر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام آموزشی ما اساتید را به شدت کانالیزه می‌کند در مقاله دادن و تخصصی کردن در نوشته‌های‌شان و این قسمت عمده‌ای از وجهه عمومی انسان یعنی وجهه سیاسی و ادبی‌اش را حذف می‌کند. به نظر من در سیستم آموزشی ما روند این است که یک قسمت از وجهه فرهنگی و ادبی ما را به واسطه تعریف فرهنگی و ادبی حذف و سیاست، اقتصاد و فرهنگ را در کنار هم تعریف می‌کنند در حالی‌که فرهنگ و ادبیات زیربنای سیاست و اقتصاد است لذا باید اساتید وارد چرخه فعالیت‌های فرهنگی نیز شوند.

ضیایی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، باید رابطه فعال میان دانشجویان وجود داشته باشد تا حلقه‌های مختلف کانون‌ها را به هم پیوند دهد تا بتواند نظام کلی به این پیکر بدهد یعنی همه بتوانند اتحادی برای فعالیت مشترک داشته به نشریه همدیگر توجه کنند و مطالبات همدیگر را دانسته و زبان مشترک داشته باشند چرا که مطالبات مشترک در پرتو فهم مشترک شکل می‌گیرد بنابراین باید با دست و ادب واحد از همدیگر خبر داشته باشند.

داود فرضی‌پور، فعال انجمن علمی زیست‌شناسی عنوان کرد: هرچند برای برگزاری جلسات مجبور به تحمل روند بروکراسی هستیم اما جلساتی که بین اساتید و دانشجویان برای گفتن درد دل‌ها برگزار می‌شود خیلی کم است. درحالی‌که اساتید بخش فرهنگی به هم نزدیکند ولی در بخش علمی با اساتید ارتباط چندانی صورت نمی‌گیرد و دانشجو نمی‌تواند با آن آرامش حرفش را با استاد صحبت کند و پیشنهاد و راهکارش را ارائه نماید.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات انجمن علمی دانشجویان با اساتید خیلی کم شده است و این امر در بیشتر دانشگاه‌ها وجود دارد. جلسات اساتید با دانشجویان باید حداقل در ابتدای انتخاب دبیران انجمن‌ها برگزار شود چرا که این امر باعث می‌شود اساتید با دانشجویان و نظرات‌شان آشنا شوند و تجارب دبیران قبل به دبیران جدید منتقل گردد.

عضو هیات تحریریه نشریه زیست بوم، یکی از دغدغه‌های دانشجویان را دغدغه زیست محیطی عنوان کرد و گفت: با اینکه در دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ادغام شده است اما متأسفانه در دانشگاه رشته محیط زیست نداریم و فعالیت‌های دانشجویان و برخی اساتید در پاک‌سازی محیط زیست به صورت خودجوش انجام می‌گیرد.

محسن زارعی اضافه کرد: در حالی که ما می‌توانیم این مطالبات را به طریق دیگری انجام دهیم مثلا حقوق حیوانات را از لحاظ علمی مطرح کنیم، نشریه محیط زیستی منتشر کنیم. در حال حاضر ما برای انتشار نشریه از دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک گرفته و مطالب تولیدی و چکیده‌ای از کارهای پژوهشی دانشجویان گردآوری کرده منتشر کرده‌ایم.

وی گفت: بعد از غلبه بر مشکلاتی چون بوروکراسی برای انتشار، طراحی، تأمین بودجه و کم بودن تیراژ و مخاطب، چهار شماره از نشریه را منتشر کرده‌ایم اما هنوز خیلی از دانشجویان و اساتید دانشگاه از انتشارش خبر ندارند. بنابراین باید در دانشگاه ایده‌های نو که متناسب با نیاز روز است مورد حمایت قرار گیرد.

سمیرا نعمت زاده، دانشجوی فعال هنری نیز در این میزگرد از وجود بوروکراسی اداری در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و افزود: این امر برای مسئله ساز شده و باعث خستگی و بی‌انگیزه‌گی دانشجویان برای اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه می‌شود.

وی تاکید کرد: برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مورد نیاز دانشجویان هزینه کافی پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر نیز مسئولین دانشگاه انتظار برگزاری برنامه‌های فرهنگی متفاوت و متنوع را دارند که این موارد باهم در تضاد است. بنابراین این مسائل باید در دانشگاه مورد بررسی قرارگیرد.

در پایان، محمد زینالی اُناری، مسئول گروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل نیز با اعلام اینکه دانشگاه گذار ما از مرحله شفاهی به کتاب را تکمیل می‌کند تصریح کرد: خیلی از دانش‌آموزان ما کتاب‌های مدرسه را نمی‌خوانند و یا خوب نمی‌خوانند چرا که کتاب‌های کمک درسی در کنارشان است همچنین در مدرسه به دلیل اینکه دفتر بر کتاب غالب است نتوانسته‌ایم مرحله گذار از شفاهی به مکتوب را طی کنیم. این مرحله را باید با کمک و تلاش خود و یاری نشریات دانشجویی گذر کنیم که در این زمینه گروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاددانشگاهی اردبیل نیز با محوری قرار دادن تقویت فرهنگ دانشگاهی قصد دارد با اجرای برنامه‌های متنوعی به روند شکل‌گیری فرهنگ مطلوب دانشگاهی کمک کند.

ارسال نظرات