کد خبر: ۸۸۲۳۲۳۴
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در صدر هیئتی برای حضور در چندین نشست و همایش در زمینه وحدت اسلامی در شهرهای مختلف هندوستان روز سه‌شنبه 19 بهمن به این کشور سفر کرد.

آیت‌الله اراکی طی سخنانی در جمع علمای شیعه شهر بمبئی هند با اشاره به آیه شریفه«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‌ وَ عِیسى‌ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ»، اظهار داشت: مسئله وحدت یکی از اهداف بزرگ ادیان الهی است و اصولا انبیاء آمدند تا بشر را یکی کنند لذا ایجاد تفرقه و دشمنی بین مردم کار شیطان است.

 وی با اشاره به اینکه فرق میان جامعه اسلامی و رحمانی با سایر جوامع این است که جامعه اسلامی و رحمانی یکدل و متحد است،گفت: تقریب یعنی اینکه جامعه اسلامی در مواضع اجتماعی اش یکدست باشد اگر مسلمین یکدست باشند همه دنیا با مسلمانان همراه خواهند شد.

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: امروز جریان‌هایی در جهان اسلام راه افتاده‌اند که دست به ایجاد تفرقه و دو دستگی می‌زنند؛ این جریان‌ها می‌گویند که با اولیاء الله دشمنی کنید و با دشمنان خدا دوست باشید برای همین است که این جریان‌ها با رژیم صهیونیستی کاری ندارند اما در مقابل با کسانی که از فلسطین و جریان مقاومت دفاع می‌کنند دشمنی و عناد می‌ورزند.

 آیت‌الله اراکی با بیان اینکه ما علما وظیفه داریم جامعه اسلامی را از نیات این گروه‌های تکفیری آگاه سازیم، تأکید کرد: جریان‌های تکفیری و تفرقه انگیز جریان‌های هستند که می‌خواهند از اقتدار جامعه اسلامی جلوگیری کنند.

ما احتیاج به وحدت داریم/انقلاب اسلامی متعلق به مستضعفین سراسر جهان است

همچنین وی در در جمع نمازگزاران مسجد ایرانیان بمبئی، با اشاره به سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران همان هدفی را در پیش گرفته که انبیاء الهی و رسول اکرم(ص) در پیش گرفته بودند و آن اقامه عدل و قیام علیه ظلم و استکبار بود.

 وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران در این 38 سال توانست هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی در برابر ظلم مقاومت کند.

 دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه پیش از انقلاب، حکومت پهلوی بر مردم ظلم می‌کرد، افزود: در این دوران کشور در اختیار بیگانگان بود و ثروت و دارایی مردم توسط آمریکا و قدرت‌های بزرگ به تاراج می‌رفت و مردم در فقر و بدبختی زندگی می‌کردند. بیش از 70 درصد از مردم بی‌سواد بودند و روستاها و بسیاری از شهرها از امکانات اولیه برخوردار نبودند، مردم در ادامه کشور دخیل نبودند و نخست وزیر و وزراء توسط خارجی‌ها بویژه آمریکایی ها تعیین می‌شد.

 وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حکومت اسلامی شاهد بودیم که شهرها و روستاها آباد شدند و حتی در روستاها دانشگاه تأسیس شد و ما امروز می‌بینیم که بیش از 1000 دانشگاه در سراسر کشور فعالیت دارند در حالی‌که قبل از انقلاب تعداد دانشگاه‌های کشور انگشت شمار بودند، امروز بی‌سوادی به کمتر از 5 درصد در کشور رسیده است.

 آیت‌الله اراکی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده است و همواره از مستضعفین بویژه مردم مظلوم فلسطین دفاع کرده است.

 دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه انقلاب اسلامی متعلق به همه مستضعفین سراسر جهان است، گفت: با حمایت جمهوری اسلامی ایران اولین بار مسلمین توانستند در جنوب لبنان و غزه پیروز شوند؛ مقاومت اسلامی در سوریه، لبنان و فلسطین با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

 آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود به موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم همواره ما را از تفرقه و دودستگی نهی فرموده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: هرچند مذاهب مختلف اسلامی در برخی مسائل جزئی با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در مسائل اصلی با هم متحد و یکی هستند لذا باید تلاش کنیم تا جامعه اسلامی را از تفرقه باز بداریم؛ اگر جامعه اسلامی با هم متحد شوند دیگر شاهد عقب ماندگی در جهان اسلام نخواهیم بود.

 دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: ما احتیاج به وحدت داریم و باید با یکدیگر متحد شویم تا بتوانیم بر دشمنان اسلام و مسلمین پیروز شویم.

ارسال نظرات