بسیجی فعال در برنامه های فرهنگی و حلقه های صالحین:

همکاری هیئت امنای مسجد با پایگاه بسیج موجب بالندگی و پیشرفت خواهد شد

کد خبر: ۸۸۲۳۲۷۷
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، در فرهنگ دینی نام مسجد یادآور بندگی کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. مسجد یعنی جایگاه سجده؛ و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداست؛ «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَمَ» در حقیقت در آیین پاک محمّدی صلّی الله علیه و آله با آن که همه گستره خاک، مسجد است .«جُعِلَت لِی الاَرضُ مَسْجِداً» ولی برترین و اصیل ترین محفل برای عبادت و تقرّب جستن به خداوند متعال مسجد است. از این رو، در قرآن کریم بر جنبه های عبادی مسجد بیش از هر بُعد دیگر آن تأکید شده است. مسجد جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند است. «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُو مَعَ اللَّهِ أَحَداً» یکی از نقش های اساسی مسجد آن است که زمینه را برای عبادت پر حضور و خا لصانه فراهم نماید؛ تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر و دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با خداوند متعال به معنای واقعی کلمه اُنس بگیرند .

با این مقدمه به جرأت می توان گفت مسجد قائم آل محمد (عج) شهر زنجان یکی از مساجد فعال و اسوه در زمینه فعالیت های فرهنگی و تربیتی استان و کشور می باشد که این فعالیت ها در قالب طرح حلقه های صالحین بسیج در حال انجام می باشد؛ همین موضوع عاملی شد که مصاحبه ای با مسئول حلقه های صالحین مسجد جناب آقای سعید عزمی در راستای معرفی بیشتر این مسجد و فعالیت های پایگاه مقاومت بسیج 12 حضرت ولیعصر (عج) داشته باشیم.

لطفا با معرفی خود، توضیح اجمالی درمورد مسجد و فعالیت های بسیج در این مسجد ارائه کنید؛

من سعید عزمی مسئول حلقه های صالحین پایگاه مقاومت بسیج 12 حضرت ولیعصر (عج) مسجد قائم آل محمد (عج) هستم که افتخار خدمت در نهاد مقدس بسیج را داشته و با کمک دوستان عزیز بسیجی در این مسجد مشغول فعالیت هستیم .

مسجد قائم آل محمد(عج) در منطقه کوی فرهنگ شهرستان زنجان در سال ۱۳۷۳ به همت اهالی منطقه در مساحت ۱۵۰۰متر مربع تأسیس شد که دارای ۳ طبقه می باشد. طبقه همکف متعلق به فضای پایگاه بسیج و کانون فرهنگی و هنری مسجد و شبستان مسجد نیز برای خواهران در نظر گرفته شده است. در این مسجد از همان روزهای اول تأسیس با حضور پرشور اهالی محل نمازهای یومیه (صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشاء) به صورت جماعت برگزار می شود. یکی از ویژگی های بارز مسجد قائم آل محمد(عج) اتحاد هیئت امنای مسجد با پایگاه بسیج و کانون فرهنگی می باشد که این امر سبب انجام فعالیت های گسترده ای از قبیل فعالیت های عبادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی و... شده است که در زیر توضیحاتی ارایه می شود.

فعالیت های عبادی برای گسترش معنویت

مسجد قائم آل محمد(عج) با بسترسازی مناسب و برگزاری نمازهای جماعت منظم و بدون تعطیلی با حضور جمعیت کثیر موجب تعالی روحی و معنوی افراد می شود. در کنار برگزاری نماز جماعت، قرائت روزانه یک صفحه از قرآن کریم توسط بسیجیان ، بلافاصله بعد از نماز با حضور تمامی نمازگزاران از جمله فعالیت های این مسجد برای تعالی بخشیدن معنوی افراد می باشد.

فعالیت های تربیتی و آموزشی

پس از جنبه های عبادی مسجد، نوبت به بررسی ابعاد تربیتی آن می رسد. البتّه از نگاهی آنچه در بخش پیشین، تحت عنوان جنبه های عبادی مسجد مورد بحث قرار گرفت، به گونه ای به ابعاد تربیتی مسجد ـ به معنای عامّ آن ـ باز می گردد؛ زیرا عبادت پرورش دهنده روح و روان آدمی و پاسخ گفتن به یک نیاز طبیعی و مهمّ اوست. که در همین راستا می توان به فعالیت هایی همچون برگزاری کلاس ها و سخنرانی های عقیدتی، برپایی جلسات آموزش تخصصی و عمومی قرآن کریم، برگزاری جلسات تربیتی منظم و هفتگی برای تمامی سنین، برگزاری کلاس های علمی و آموزشی اشاره کرد که این فعالیت ها در طول سالیان سال شکوفایی خود را نشان داده و از جوانان این مسجد در تمامی مقاطع تحصیلی عالی، افراد متخصص و متعهد فارغ التحصیل شده اند که نقش بسیج و بویژه حلقه های صالحین امری مهم و غیر قابل چشم پوشی می باشد . یکی از افتخارات این مسجد و بسیجیان این پایگاه تربیت و تحویل افراد متخصص و متعهد و با ایمان ، انقلابی و به معنای واقعی یک بسیجی گوش به فرمان ولایت بوده و می باشد .

فعالیت های فرهنگی

یکی دیگر از رسالت های مسجد انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می باشد که در این زمینه نیز مسجد قائم آل محمد(عج) با برپایی مراسمات مختلف فرهنگی از جمله برپایی نمایشگاه های عکس، برگزاری جشن های اعیاد مختلف، برگزاری مراسمات سوگواری، برپایی ایستگاه نقاشی برای کودکان ونوجوانان، برگزاری کلاس های مشاوره در تمامی زمینه های اجتماعی و خانوادگی، دعوت از سخنرانان مطرح استانی و کشوری، برگزاری یادواره شهدا، ایجاد فضای مطالعه برای دانشجویان و دانش آموزان، توزیع سبدکالا به خانواده های نیازمند، اقدات بسیار مناسبی را انجام داده است .

گفتنی است کلیه فعالیت های عبادی،فرهنگی،اجتماعی،تربیتی این مسجد با همکاری کلیه اهالی محل و در قالب حلقه های صالحین با همکاری هیئت امنا مسجد و کانون فرهنگی و همدلی و تعامل تمامی نمازگزاران مسجد انجام می گیرد .

ارسال نظرات
آخرین اخبار