با آمدن ترامپ،دلهره های مراوده بانکی ایران با دنیا هم بیشتر شده؛اما اکنون پدافندها برای مقابله باتحریم بانکی فعال گشته ویورو و ارزهای محلی جایگزین دلار در مراودات مالی و گشایش ال سی شده است.
کد خبر: ۸۸۲۳۳۵۳
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  گره تحریم های بانکی هنوز به صورت کامل باز نشده و نقل و انتقالات پولی اگرچه نسبت به گذشته کمی روان تر شده است، اما هنوز هم جاده نقل و انتقالات و گشایش های مالی، با دست اندازهای زیادی مواجه است. بسیاری از بانکهای دنیا هنوز هم به دلایل مختلف از جمله مراودات خود با آمریکا و البته برخی اشکالات سیستم بانکی ایران، با ایران به صورت کامل وارد مراوده نشده اند و به همین دلیل، هنوز هم سنگ اندازی هایی در این رابطه به چشم می خورد.

در واقع، نظام بانکی ایران اگر بخواهد گشایش اعتبارات اسنادی یا نقل و انتقالات پول به صورت عمده و در ارقام بالا را انجام دهد، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند، گاه کار تجارت را سخت می کند و مجبورند که هزینه هایی به مراتب بالاتر از نقل و انتقالات از طریق بانکها بپردازند.

در این میان، اگرچه وزارت خزانه داری آمریکا مهرماه امسال اعلام کرد که بانکهای دنیا می توانند با ایران مراودات پولی انجام داده و گشایش های ال سی برایش داشته باشند، اما به این نکته هم تاکید کرده بود که این مراودات نباید با دلار باشد و این اجازه اگر هم قرار است برای دلار صادر شود، باید با بانکهایی به غیر از بانکهای آمریکایی باشد.

البته بسیاری از بانکهای دنیا به دلیل مراودات بسیار بالای مالی که با بانکهای آمریکایی داشته و یا گاه سهام دارشان برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی هستند، برای نقل و انتقالات در ارقام کلان، هنوز هم دست به عصا راه می روند و کار را به کندی پیش می برند؛ شاید هم در برخی موارد به جرات بتوان گفت که برای برخی نقل و انتقالات پولی کلان، راه به صورت کامل بسته است.

به خصوص از وقتی که دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار آمده است، به دلیل برخی سیاستهای تجاری یکطرفه، دلهره ها برای کار با بانکهای ایران به نظر می رسد که کمی بیشتر شده باشد، اما به هرحال اوضاع خیلی بهتر از قبل است و کار با روال بهتری پیش می رود، البته هنوز هم رد و بدل های پول از کانال صرافی ها هم به طور کامل متوقف نشده و هنوز هم بار عمده ای از نقل و انتقالات پولی را صرافی ها به دوش می کشند.

اما به موازات این تندخویی ها و سیاستهای غیرمنطقی که امریکایی ها علیه سیستم بانکی ایران و البته تجارت خارجی خود در دنیا لحاظ می کنند، پدافندهای ایران نیز برای مقابله با این تهدیدها و تحریم ها نیز قوی تر عمل می کنند و خود راههایی را برمی گزینند که بتواند کار را پیش برند. همانطور که در دوران تحریم هم، علیرغم سنگین تر محدودیت های مالی و پولی، ایران راههای بسیاری را برای دور زدن تحریم ها انتخاب کرد و نتیجه آن هم میلیاردها دلار صادرات نفتی و غیرنفتی بود.

اکنون هم پدافندهای ایران برای مقابله با تحریم بانکی فعال شده و بانکهای ایرانی کم کم به سمت استراتژی جایگزینی یورو و ارزهای محلی در مراودات پولی و مالی و گشایش های ال سی حرکت کرده اند. اکنون مقامات بانکی ایران خبر از حذف تدریجی دلار از نقل و انتقالات پولی می دهند و به صراحت عنوان می کنند که کمتر گشایش ال سی یا مراودات بانکی را با دلار آمریکا انجام می دهند.

گویا کم کم، پایان عمر دلار در تبادلات مالی ایران با دنیا در حال رقم خوردن است و به نظر هم می رسد که یورو راه حل مطمئنی است که با توجه به هم پیمانی اتحادیه اروپا برای کار و تبادلات تجاری بیشتر با ایران، وضعیت بهتری را رقم می زند.

یکی از مدیران عامل بانکی در این رابطه  می گوید: در تعاملات ارزی، کار را به گونه ای پیش برده ایم که امر مبادلارت مالی را به به ارزهایی غیر از دلار آمریکا صورت دهیم و اکنون در کنار یورو، ارزهای محلی را جایگزین پول آمریکایی کرده ایم. گویا پدافندهای ایران در مقابل تهدیدات ترامپ، یکی یکی از پس پرده بیرون می آید و فعال می شود.

ارسال نظرات