راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به واردات واگن‌های "غیربهداشتی" از اتحادیه اروپا به کشور واکنش نشان داد .
کد خبر: ۸۸۲۴۴۳۷
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خبر "واردات واگن غیربهداشتی از اروپا به کشور" پاسخی را به خبرگزاری تسنیم ارسال کرد.

راه‌آهن در این پاسخ با تایید واردات واگن‌های قدیمی اروپایی به کشور این کار را یک رویه مرسوم در بسیاری کشورهای دنیا از جمله اروپا اعلام و تاکید کرد: «واگن‌ها پس از بازسازی و تامین الزامات زیست محیطی از جمله عدم استفاده از آزبست مجوز سیر می‌گیرند.»

متن پاسخ روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران عیناً در ذیل می‌آید؛

«پیرو درج خبری با عنوان "واردات واگن‌های غیربهداشتی ار اروپا به کشور/برای حمایت از تولید داخل واگن ایرانی می‌خریم" مورخ 95/11/18 در آن خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران لازم می‌داند به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کند.

بازسازی واگن‌های قدیمی و به روز نمودن آنها از نظر مقررات و ضوابط ایمنی و زیست محیطی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا مرسوم است و تعداد زیادی از واگن‌های مورد اشاره هم‌اکنون پس از بازسازی و بروز  شدن از لحاظ استانداردها در کشور آلمان سیر می‌کنند.

در کشور ایران نیز همین روبه اجرا می‌شود و این واگن‌ها صرفا پس از بازسازی و تامین الزامات ایمنی و زیست محیطی مجوز سیر می‌گیرند از جمله این‌که حق استفاده از آزبست را ندارند و سیستم توالت نیز باید بسته و به روز شود.

همچنین بخشی از واگن‌های قدیمی موجود نیز که شرایط لازم را از نظر الزامات ایمنی و زیست محیطی ندارند یا اتمام مهلت داده شده متوقف گرده‌اند ولی متاسفانه مصاحبه کننده در اظهاراتی متناقض در حالیکه به واردات واگن غیربهداشتی (به گفته ایشان) انتقاد داشته به توقف -سیر-واگن‌های قدیمی موجود نیز انتقاد نموده است. در شرایطی که این واگن‌ها کیفیت لازم برای ادامه سیر را دارا نبوده‌اند و مالکین آنها نسبت به بازسازی و ارتقای آنها در مهلت مقرر اقدام ننموده‌اند.»

به گزارش تسنیم، دوشنبه هفته گذشته  مدیرعامل شرکت سفیر ریل با اشاره به ورود واگن‌های مشکل‌دار اروپایی به ایران طی یک سال اخیر گفته بود: این واگن‌ها مشکل بهداشتی داشته و اجازه سیر در شبکه ریلی اتحادیه اروپا را ندارند اما وارد کشور شده است.

خان‌احمدی تصریح کرد: متاسفانه طی یک سال اخیر واگن‌های دست دوم اروپایی وارد شده که در اروپا اجازه سیر ندارند. این واگن‌ها مشکل بهداشتی (آزبست) داشته و نمی‌توانند به همین در شبکه ریلی اتحادیه اروپا تردد داشته باشند.

خان احمدی با بیان اینکه دولت از بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل مسافری حمایت نمی کند،افزود: بدون اینکه تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند واگن های آنها را از سیر خارج خارج می کنند.

وی بیان کرد: به دلیل خارج کردن ناوگان ما بدون حمایت های ضروری الان دچار ضرر و زیان شده ایم.

ارسال نظرات