مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان؛

منبع تغذیه دوبل پلاسما توسط مخترعان و مبتکران بسیج علمی لرستان ساخته شد

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری س‍پاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان گفت: به‌تازگی محققین مرکز حمایت از تحقیقات لیزر و پلاسمای بسیج علمی لرستان موفق به ساخت منبع تغذیه دوبل پلاسما شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۲۴۷۰۵
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
مهدی رحیمی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان اظهار داشت: امروزه بسیاری از پروژه‌های مهم تحقیقاتی و صنعتی و نظامی مانند لیزرهای پرقدرتی که در چند اتمسفر کار می‌کنند فرایندهای پلاسمایی، DBD، برش دهنده‌ای پلاسمایی فلزات دیرگدازی مانند تنگستن و مولیبدن، جوشکاری‌های پلاسما، انفجار پلاسمایی، رادارهای پرقدرت، بمب‌های الکترومغناطیس (E-bomb) منفجر کننده‌های مین‌های ضدتانک به‌وسیله امواج الکترومغناطیسی قوی، موتور پلاسما و غیره نیاز به ایجاد پلاسمایی با چگالی یونی بالا است.

وی افزود: به‌تازگی محققین مرکز حمایت از تحقیقات لیزر و پلاسمای بسیج علمی لرستان موفق به ساخت منبع تغذیه دوبل پلاسما شده‌اند که این منبع تغذیه در اصل از دو منبع low و high و یک قسمت کنترل تشکیل‌شده است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان تصریح کرد: بخش‌high ولتاژی از ۱ تا ۱۰۰ کیلوولت با جریان چند میلی‌آمپر را برای تأمین ولتاژ شکست ایجاد می‌کند و بخش low ولتاژی از ۱۰۰ ولت الی چند صد ولت با جریانی بیش از ۱۰۰ آمپر برای تولید پلاسمایی با چگالی و حجم بالا ایجاد می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: قسمت کنترل که مهم‌ترین عنصر این اختراع است از یک بخش نرم‌افزار که‌ اطلاعات ورودی از گیرنده‌ها را گرفته و بر اساس‌ معادلات تاونز و پاشن پردازش می‌کند، تشکیل‌شده است.

 
 
 منبع تغذیه دوبل پلاسما توسط مخترعان و مبتکران بسیج علمی لرستان ساخته شد
 
 
  رحیمی بابیان اینکه بخش سخت‌افزار از مجموعه‌ موس‌فت‌های بسیار سریع تشکیل‌شده است، بیان کرد: بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار بر روی‌هم مانند یک کلید استثنایی عمل می‌کند، به این معنی که در ابتدا مابین دو الکترود (کاتد و آند) ولتاژ شکست را اعمال می‌کند و پس از تولید پلاسما اولیه و تولید یون‌های افزاینده و درنتیجه افت مقاومت در حد مشخص و تعیین‌شده، منبع تغذیه high قطع و منبع تغذیه low و با جریان بالا را وصل می‌کند.
 
 
منبع تغذیه دوبل پلاسما توسط مخترعان و مبتکران بسیج علمی لرستان ساخته شد

وی با اشاره به اینکه با توجه به ناپایداری پلاسما، این زمان قطع و وصل در حد چند میلیونوم ثانیه خواهد بود، عنوان داشت: با این اختراع، فرآیندهای پلاسمایی که نیاز به منبع تغذیه‌های بسیار سنگین، حجیم و گران‌قیمت دارند، تبدیل به منبع تغذیه بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر می‌شود که این مورد بسیار مطلوب پروژه‌های نظامی، فضایی و بخش لیزرهای پرقدرت است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان گفت: با انجام این تحقیقات و کسب دانش موردنیاز، مراکز رشد و مرکز حمایت از تحقیقات پلاسما و لیزر بسیج علمی لرستان آمادگی برای ساخت منبع تغذیه با ولتاژ تا صدها کیلوولت با جریان ۱۰۰ ها آمپر را دارد.

 
منبع تغذیه دوبل پلاسما توسط مخترعان و مبتکران بسیج علمی لرستان ساخته شد 

وی افزود: درصورتی‌که مراکز تحقیقات یا صنعتی نیاز به چنین منبع تغذیه‌ای داشته باشند با ذکر مشخصات منبع تغذیه می‌توانند با سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان تماس بگیرند.

انتهای خبر /
 
 
ارسال نظرات